تاريخ انتشار: 02 خرداد 1398 ساعت 00:56:43
سیاستگرایی کدخدایی

گفتم: آقاجون کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با کنایه به رییس جمهور اظهار کرد در این دوره متناسب با شرایط کشور اختیارات بیشتری به رئیس‌جمهور تفویض شده است.
گفت: رییس جمهوری در دیدار جمعی از فعالان سیاسی درباره پاسخ به یکی از حضار فرمود.
- وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید بررسی کرد دولت چه مقدار در حوزه‌ مورد سوال دارای اختیار است.
- فشارهای سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها یک جنگ تمام عیار و بی‌سابقه است.
- ما در زمان جنگ هم مشکل بانک ، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها در خرید سلاح تحریم بودیم.

گفتم: بهتر بود کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بجای کنایه به یک مورد مشخص از تناسب سوال و اختیار دولتی اشاره می کرد.
گفت: کدخدایی در نشست خبری شورای نگهبان باید صرفا نظر شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس را توضیح و اطلاع رسانی کند.
- کدخدایی می داند که در نشست خبری سخنگو جایی برای کنایه پرانی و اعلام مواضع سیاسی و حزبی نیست.

گفتم: بهرحال کدخدایی هم بعنوان هیات علمی دانشگاه و کارشناس متعهد حقوق عمومی می تواند دیدگاه خود را داشته باشد.
گفت: کدخدایی در دوران دفاع مقدس در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران مشغول تحصیل و همزمان با عملیات کربلای پنج در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد.
- پس از کارشناسی مقطع كارشناسي ارشد را در دانشگاه هال و مقطع دكتراي حقوق بين الملل را در دانشگاه ليدز انگلیس ادامه داد.
- با بازگشت به ایران عضو هیات علمی دانشگاه تهران و توسط آیت الله یزدی رییس قوه قضاییه بعنوان یکی از حقوقدانان شورای نگهبان منصوب شد.
- پس از ورود به شورای نگهبان بعنوان سخنگوی دبیر شورا انتخاب و در ادوار بعد از طرف آیت الله جنتی بعنوان قائم مقامی دبیر  شورا هم منصوب شد.
- پس از انتخاب جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری کدخدایی نیز همزمان با حفظ مسئولیت چندگانه در دانشگاه ها ، شورای نگهبان ، هیات عالی حل اختلاف سه قوه بعنوان مشاور و رییس دفتر رییس مجلس خبرگان نیز منصوب شد.

گفتم: بهرحال بسیاری از نیروهای نسل انقلاب و دفاع مقدس واقعا از توانمندی ارزشمندی در خدمت گذاری برخوردارند.
گفت: توانمندی در جنگ لزوما به معنای امکان اثرگذاری مثبت و سازنده در سایر زمینه ها نیست.
- کدخدایی نیز از سابقه خاصی در انقلاب برخوردار نبوده و بنابر اظهار خودش در برنامه تلویزیونی شناسنامه به دلیل تحصیل توفیق حضور در هشت سال دفاع مقدس را نداشته و صرفا چند کتاب خاطرات دفاع مقدس را مطالعه کرده است.

گفتم: بهرحال اشاره کدخدایی به کافی بودن حوزه اختیارات رییس جمهور  می تواند بعنوان نظر کارشناسی ناشی از حدود ۲۵ سال حضور در شورای نگهبان باشد.
گفت: آقاجون ایکاش امثال کدخدایی فقط یک بار به مقایسه حوزه های تحت مدیریت رییس جمهور مانند حوزه اقتصاد ، فرهنگ ، آموزش و آموزش عالی ، مراکز و تریبون های مذهبی ، مراکز امور اجتماعی ، سیاست خارجی ، امور نظامی برون مرزی و ... را با مدیریت حاکمیتی مقایسه می کردند.
- کدخدایی هم حتما می داند که اقتصاد کشور متاثر از ده ها مولفه قدرتمند داخلی و خارجی اقتصادی و سیاسی است که هیچ کدام در حوزه اختیارات رییس جمهور و کل دولت قرار ندارند.
- کدخدایی هم حتما می داند سفرای مهمترین سفارتخانه های ایران همواره و اکنون نیز خارج ار دولت و وزارتخارجه انتخاب و منصوب می شوند.
- کدخدایی هم می داند روسا و سیاست های اجرایی هیچ یک از ده ها مرکز فعال در حوزه برون مرزی مانند سپاه قدس ، مجمع جهانی اهل بیت(ع) ، مرکز تقریب مذاهب ، شورای راهبردی روابط خارجی ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، شبکه های برون مرزی صدا و سیما ، سازمان حج و زیارت ، سازمان تبلیغات اسلامی و ... علی رغم تاثیر مستقیم در سیاست خارجی و وضعیت داخلی کشور توسط و به خواست رییس جمهور و دولت تعیین نمی شوند.
- کدخدایی هم حتما می داند امروز رییس جمهور و دولت حتی در تنظیم برنامه های اقتصادی باید تابع شورای سران سه قوه باشند.
- کدخدایی هم حتما مانند همه می داند که وجود ده ها ابر شرکت اقتصادی مانند ستاد اجرایی ، بنیاد مستضعفان ، آستان مقدس ، قرارگاه خاتم ، بانک ها و موسسات متعدد نظامی و ... هرگز در چارچوب سیاست های تنظیمی و ابلاغی دولت ها عمل نکرده و نمی کنند.
- کدخدایی هم باید بداند که رییس جمهور در ایران برخلاف روسای جمهور و بعضا نخست وزیران سایر کشورها به تنهایی قادر به اتخاذ هیچ تصمیم ملی و سیاست خارجی نیست.

  تعداد بازديدها: 2810
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83380
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.