تاريخ انتشار: 17 ارديبهشت 1398 ساعت 23:39:09
دبیر شورای عالی فضای مجازی: هاتگرام و طلاگرام مستقل می‌شوند

پیام‌رسان‌هایی که مطرح شدند از نظر تیم فنی، امکانات، تعداد کاربران و دیگر شاخص‌ها در اولویت حمایت دولت هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: وزارت ارتباطات به هاتگرام و طلاگرام سروری اختصاص نداده و به‌زودی این دو پیام‌رسان به شکل مستقل به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا، «ابوالحسن فیروزآبادی» ظهر سه‌شنبه در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی فضای مجازی با شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران از استقلال نسخه‌های فارسی تلگرام (هاتگرام و طلاگرام) خبر داد.

او با اشاره به این‌که هفته گذشته پیام‌رسان‌های برتر برای ادامه حمایت‌های دولتی معرفی شدند، گفت: در تصمیماتی که در کمیسیون مربوط به پیام‌رسان‌ها داشتیم، تصمیم بر آن شد به دلیل کمبود امکانات در مرکز دو یا سه پیام‌رسان را بیشتر حمایت کنیم. این به آن معنی نیست که بقیه پیام‌رسان‌ها سندیت ندارند و دیگران نمی‌توانند با آن‌ها کار کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: پیام‌رسان‌هایی که مطرح شدند از نظر تیم فنی، امکانات، تعداد کاربران و دیگر شاخص‌ها در اولویت حمایت دولت هستند. ما جلساتی را با قسمت‌های مختلف دولت برگزار می‌کنیم که خدمات دولتی خصوصاً خدمات دولت الکترونیک به سمت این پیام‌رسان‌ها برده شود.

فیروزآبادی در ادامه گفت: خدمات دولت به پیام‌رسان‌ها باید از همین ابتدا شروع شود، بحث این بود که وزارت ارتباطات امکانات زیرساختی برای این‌ها فراهم کند، اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای وزارت ارتباطات این مسیر کمی کُند پیش می‌رود. سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید وزارت ارتباطات باید از بودجه خودش هزینه‌های مربوط به این حمایت را تأمین کند و وزارت ارتباطات نیز می‌گوید باید برای آن بودجه خاصی در نظر گرفته شود. ما هم میانه موضوع را گرفته‌ایم و امیدواریم مشکلات موجود حل شود.

او در توضیح مسائلی که پیرامون حمایت داخلی از نسخه‌های فارسی تلگرام که به نام‌های هاتگرام و طلاگرام فعال بودند و چند روز قبل گوگل آن را از روی گوشی کاربران پاک کرد، گفت: این بحث‌ها کمی سیاسی شده‌اند. در این‌که هاتگرام و طلاگرام با مجوز به فعالیت خودشان ادامه داده‌اند، هیچ شکی وجود ندارد. این مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی و هماهنگی قوه قضاییه صادر شده است. در حقیقت قوه قضاییه حق قانونی دارد که در این خصوص مجوز صادر کند. قوه قضاییه این مجوز را به مرکز داد و مرکز ملی نیز به این شرکت ابلاغ کرد که می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: این پیام‌رسان‌ها برای ادامه فعالیت خود نیاز به پهنای باند داشت که بر اساس همان مجوز از سوی وزارت ارتباطات برای آن‌‎ها تأمین شد. شایعاتی نیز در این خصوص شکل گرفته که می‌گوید هاتگرام و طلاگرام برای استقلال و خودکفایی خود نیاز به حجم سرمایه‌گذاری بالایی حدود 200 تا 250 میلیارد تومان نیاز دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: دولت تاکنون چنین پولی را واگذار نکرده است، شاید بتوان گفت دلیل ناتوانی در تأمین این بودجه از سوی شرکت‌ها و شرکای این پیام‌رسان‌ها باعث شده آن‌ها به موفقیت نرسند. تا جایی که من اطلاع دارم وزارت ارتباطات حتی سرور نیز در اختیار آن‌ها قرار نداده و اگر سروری در اختیارشان قرار گرفته از سوی شرکای خودشان بوده است.

او در خصوص ادعای استقلال هاتگرام و طلاگرام گفت: خبرهای خوبی در این خصوص وجود دارد که اخبار آن طی روزهای آینده به گوش خواهد رسید؛ با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فضای مجازی، مسیر استقلال را در پیش‌گرفته‌اند.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا پیام‌رسان‌های داخلی یک پروژه شکست خورده است، گفت: ما به هیچ وجه در رسیدن به استقلال و مباحث تکنولوژیک شکست نمی‌خوریم. توانمند هستیم اما انتظارمان نیز بالاست. از یک سال اخیر که فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی در کشورمان آغاز شد، تعداد کاربران، تنوع پیام‌رسان‌ها، حرکت‌شان به سمت تخصصی‌تر شدن سرعت بسیار خوبی داشته است. حتی روی یکی از این پیام‌رسان‌ها بستر آموزشی، vod، پیام‌رسانی ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: سرعت تحولات ما در رشد پیام‌رسان‌های داخلی، کمتر از رشد پیام‌رسان‌های خارجی در کشورهای خودشان نبوده است. مردم و مسئولان ما انتظار دارند که طی یک سال به خودکفایی برسیم که این موضوع مقداری زمان بر شده است اما به زودی شاهد اقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی خواهیم بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در سند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی 5 دستگاه برای حمایت از پیام‌رسان‌ها مشخص و وظایفی بر عهده آنها گذاشته شد، اما مدیران پیام‌رسا‌ن‌ها اذعان دارند این همکاری به جز در وزارت ارتباطات رخ نداده است.

فیروزآبادی در این خصوص گفت: بحث‌ها در این خصوص سیاسی شده‌اند و هر دستگاهی به زعم خودش کمک کرده است. هر دستگاهی هم که کمک نکرده یا اشکال قانونی به آن وارد بوده، یا مجوز انجام آن کار از دستگاه‌های بالاتر به آن اعطا نشده است.

  تعداد بازديدها: 1377
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83231
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.