تاريخ انتشار: 13 ارديبهشت 1398 ساعت 00:30:08
اگر فشارها تداوم پیدا کند، یک متحد راهبردی و مهم خود نظیر عراق را ازدست می‌دهید؛ همان گونه که قبلا ترکیه را از دست دادید!

رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک عراق گفت، اگر فشار آمریکا بر عراق تداوم پیدا کند آمریکا باید خوب فکر کند که امکان دارد یک متحد راهبردی و مهم خود نظیر عراق را ازدست بدهد همان گونه که قبلا ترکیه را از دست داد.

به گزارش فارس، وبگاه خبری الخلیج اونلاین در یادداشتی با عنوان «آیا عراق از زیان تحریم‌های آمریکا علیه ایران رهایی می‌یابد»، نوشت: مقامات دولت عراق و ناظران امور عراق می‌گویند تصمیم واشنگتن در وارد نکردن گاز به فهرست تحریم‌های تحمیلی علیه ایران دولت بغداد را از یک موضع بحرانی که می‌توانست در آن گرفتار آید نجات داد.

این وبگاه خبری آورده است: عراق تقریبا به طور کامل از گاز ایران برای تغذیه نیروگاه‌های برق خود استفاده می‌کند که اگر گاز هم مشمول تحریم‌ها شود، وضعیت عراق بشدت فاجعه بار خواهد بود؛ اما صادرات گاز تنها جنبه اقتصادی نفوذ ایران در عراق نیست.

الخلیج اونلاین افزود: عراق در حال حاضر روزانه حدود 28 میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می‌کند و وزارت برق عراق پیش‌بینی می‌کند از ابتدای ماه ژوئن با بالا رفتن درجه حرارت هوا و افزایش تقاضا برای مصرف برق به میزان 35 میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا کند.

این وبگاه خبری افزود: پس از انتشار اخبار حاکی از معاف شدن عراق از تحریم گاز ایران، لؤی الخطیب وزیر برق عراق در گفت‌وگو با تلویزیون روسیا الیوم در بیست و پنجم آوریل گذشته گفت: واردات گاز در چارچوب تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران نیست آن گونه که رسانه‌ها گزارش می‌دهند.

الخلیج اونلاین به نقل از یک مقام نزدیک به تصمیم‌سازان دولت عراق آورده است: عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق مخالف اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؛ همچنانکه مجبور هم است به آن پایبند نباشد.

به گفته این منبع اگر تحریم‌ها شامل گاز هم بشود عراق با مشکل و دردسر بزرگی روبه‌رو خواهد بود چون بیش از چهار هزار مگاوات انرژی برق را از دست خواهد داد.

این منبع افزود: عبدالمهدی به دنبال راهی برای برون رفت از بحران تحریم‌های تحمیلی علیه ایران است و چیزی که در حال حاضر برای عراق مهم است، ادامه واردات گاز از ایران است تا مانع قطع جریان برق از استان‌های جنوبی شود که همواره شاهد اعتراضات بزرگی در محکومیت خدمات رسانی نامناسب دولت در ایام تابستان است.

این منبع گفت: به منظور حفظ واردات گاز از ایران به عراق، دولت بغداد درصدد است آمریکا را متقاعد کند که پول گاز خریداری شده از ایران را در حسابی تحت نظارت آمریکا قرار خواهد داد.

الخلیج اونلاین نوشت: نگرانی‌ها از اینکه تحریم‌های آمریکا باعث جلوگیری از خریداری گاز ایران شود موجب هشدار جدی سیاستمداران عراقی شده است.

کامل الدلیمی، رئیس حزب التصحیح و عضو سابق پارلمان عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخش قابل توجهی از سیاستمداران عراق را در وضعیت بسیار دشواری قرار داد و همه فرآیند سیاسی را بر سر دو راهی قرار داده است.

وی افزود: سیاستمداران عراق چه خواهند کرد؟ آیا دوراندیشی یا ریسک می‌کنند این چیزی است که در چند روز آینده برایمان روشن می‌شود.

عراق نخستین خط دفاع اقتصادی ایران

واثق الهاشمی، رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک عراق در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: ایران عراق را نخستین خط دفاع اقتصادی خود می‌داند و شدیدا به عراق به عنوان مقصد صادرات گاز و در زمینه‌های تجاری بسیاری به آن اعتماد دارد کما اینکه عراق هم نمی‌تواند از ایران بخصوص در زمینه واردات گاز بی نیاز باشد.

وی افزود: عراق بین منگنه قرار دارد از یک سو تحت فشار آمریکا و از سوی دیگر تحت فشار ایران است، طی چند ماه گذشته عراق تلاش کرده در فاصله یکسانی نسبت به این دو طرف درگیر قرار گیرد؛ اما این وضعیت در سایه تحریم‌های جدید نمی‌تواند زیاد دوام داشته باشد و باید موضع خود را نسبت به این تحریم‌ها و اینکه در کنار کدام طرف می‌خواهد باشد اعلام کند.

الهاشمی گفت: اگر فشار آمریکا بر عراق تداوم پیدا کند آمریکا باید خوب فکر کند که امکان دارد یک متحد راهبردی و مهم خود نظیر عراق را ازدست بدهد همان گونه که قبلا ترکیه را از دست داد.

وی افزود: بنابراین واشنگتن باید قبل از اینکه از عراق بخواهد به تحریمها پایبند باشد، بیاید و گزینه‌هایی برای واردات گاز و برق عراق درست کند.

  تعداد بازديدها: 1371
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83188
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.