تاريخ انتشار: 05 ارديبهشت 1398 ساعت 12:14:51
نگرانی دولت نتانیاهو از وعده کاندیداهای دموکرات برای بازگشت به برجام / اسرائیل نگران است به خاطر ایران و برجام به محور مناظره های انتخابات 2020 تبدیل شود

اخیرا شش نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله برنی سندرز، الیزابت وارن، کامالا هریس، امی کلوبوچار، تولسی گابارد و خولیان کاسترو اعلام کردند که در صورت پیروزی، دوباره آمریکا را به مفاد برجام پایبند خواهند کرد. انتظار می‌رود سایر نامزدهای حزب دموکرات مانند جو بایدن و بتو ارورک نیز طی ماه‌های آتی همین موضع را اتخاذ کنند.

امیر تیبون آموس هارل در هاآرتص نوشت: مقامات اسرائیلی از افزایش تعداد نامزدهای دموکراتی که وعده بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را می‌دهند، احساس نگرانی می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: نگرانی آنها دو وجه دارد. یکی خطر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران که اسرائیل از ابتدا مخالف انعقاد آن بود و دیگری احتمال دخالت بیش از اندازه اسراییل در امور داخلی آمریکا آن هم در آستانه برگزاری انتخاباتی که تنش و شکاف زیادی در این کشور ایجاد خواهد کرد.

مقامات اسرائیلی که در هفته‌های اخیر با هاآرتص مصاحبه کرده‌اند معتقدند کشیده شدن اسراییل به رقابت انتخاباتی آمریکا توسط نتانیاهو یک کابوس سیاسی برای این دولت خواهد بود چراکه در نهایت اختلاف نظر ترامپ با نامزد نهایی حزب دموکرات موجب قربانی شدن اسراییل در این میان خواهد شد.

در اجلاس اخیر ایپک، سفیر اسراییل در واشنگتن، ران درمر درباره وضعیت احتمالی این بحث در طول انتخابات آتی، یک چشم‌انداز کامل را طرح کرد. او تاکید کرد که تقاضا برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام از نظر اسرائیل قابل پذیرش نیست.

درمر گفت برخی خواهان بازگشت به برجام هستند که باید آن را کاملا غیرقابل قبول دانست. شما می‌دانید در سال ۲۰۱۵ هنگام انعقاد این توافق سوال‌های زیادی مطرح بود. آیا ایران از آن پیروی خواهد کرد؟ آیا تغییری در رفتار ایران ایجاد خواهد شد؟ آیا از احتمال جنگ کاسته خواهد شد؟ اما حالا می‌بینیم که توافق هسته‌ای، ایران را در پیگیری اهدافش مصمم‌تر کرد. ایران خطرناکتر شد. احتمال جنگ بیشتر شد. بنابراین کسانی که از بازگشت به برجام سخن می‌گویند، با پرداخت میلیاردها دلار به کسانی که قصد نابود کردن اسراییل و همسایگانشان را دارند، مسیر آنها را هموار خواهند کرد.

اخیرا شش نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله برنی سندرز، الیزابت وارن، کامالا هریس، امی کلوبوچار، تولسی گابارد و خولیان کاسترو اعلام کردند که در صورت پیروزی، دوباره آمریکا را به مفاد برجام پایبند خواهند کرد. انتظار می‌رود سایر نامزدهای حزب دموکرات مانند جو بایدن و بتو ارورک نیز طی ماه‌های آتی همین موضع را اتخاذ کنند.

وبسایت المانیتور ماه گذشته گزارش داد که بازگشت به برجام به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزار نامزدهای دموکرات برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ است. در حالی که نامزدهای دموکرات موضع خود برای پیوستن دوباره به برجام را اعلام می‌کنند، کمیته ملی دموکرات‌ها نیز قطعنامه‌ای در حمایت از برجام صادر کرده است. تعداد زیادی از دموکرات‌ها در کنگره از جمله برخی که حتی سال ۲۰۱۵ در مخالفت با برجام رای داده بودند، با تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق مخالفت کردند. خروج ترامپ به علت ادامه تداوم پایبندی کشورهای اروپایی و ایران به این توافق هنوز  موجب فروپاشی برجام نشده است.

دولت ترامپ در آخرین اقدام خود، معافیت های خریداران نفت ایران را لغو کرده و در تلاش است متحدان اروپایی و آسیایی را به خروج از برجام یا پایان دادن به تعاملات اقتصادی خود با ایران راضی کند.

رهبری حمایت از برجام در آمریکا برعهده گروه‌های چپ‌گرا است مانند سازمان یهودی ترقی خواه  (جی استریت) که کمپینی برای ترغیب دموکرات‌ها به بازگشت به برجام راه‌اندازی کرده است. این سازمان فهرست نامزدهایی که این تعهد را پذیرفته‌اند و آنهایی که هنوز به آن نپیوسته اند را دنبال می‌کند.

سناتور کوری بوکر، هفته گذشته اعلام کرد که برای او تصمیم‌گیری درباره بازگشت به برجام هنوز زود است. افزایش حمایت از پیوستن دوباره به برجام موجب بروز دو نگرانی در اسراییل شده است. در بلندمدت این نگرانی وجود دارد که دموکرات‌ها روند سیاست ترامپ علیه ایران را معکوس کنند. اما نگرانی کوتاه‌مدت که بیشتر میان طبقه نخبگان اسراییل رایج است، واهمه از این است که تصور شود اسراییل طرفدار یکی از جناح‌های رقیب در انتخابات آمریکا است. منابع هاآرتص به ما گفته‌اند که اگر نامزد نهایی حزب دموکرات به الحاق مجدد به برجام متعهد شود، هر موضعی که اسراییل نسبت به این موضوع اتخاذ کند، به محور مناظرات انتخاباتی آمریکا تبدیل خواهد شد.

یک منبع که نخواست هویتش فاش شود گفت که ترامپ و سایر چهره‌های برجسته جمهوریخواه اگر تصور کنند که می‌توانند از اظهارنظرها در اسراییل به نفع تقویت موضع خود استفاده کنند، لحظه‌ای درنگ به خود راه نخواهند داد. با این حال اگر اسراییل در این مورد اظهارنظر نکند، با توجه به صراحت موضع دولت نتانیاهو در این خصوص، متهم به اتخاذ سیاستی مزورانه خواهد شد.

طی رقابت انتخاباتی سل ۲۰۱۶ میان هیلاری کلینتون و ترامپ، اسراییل حضور کمرنگی در مباحث انتخاباتی داشت و توجه چندانی به حمایت نتانیاهو از یک نامزد خاص معطوف نمی‌شد. با این حال بسیاری از دموکرات‌ها هنوز از حمله تند نتانیاهو به سیاست خاورمیانه‌ای اوباما طی سخنرانی در کنگره آمریکا دلخور هستند. در انتخابات سال ۲۰۱۲ اوضاع متفاوت بود و دموکرات‌ها نتانیاهو را به حمایت از میت رامنی، رقیب اوباما متهم می‌کردند. نتانیاهو این اتهام را شدیداً رد می‌کرد.

نامزد دموکراتی که خود را به بازگشت به برجام متعهد بداند، برای ایپک نیز یک دردسر تلقی خواهد شد. این نهاد تلاش دارد در عصری از شکاف و قطبی شدن فضای سیاسی، حمایت هر دو حزب آمریکا از اسراییل را به دست بیاورد. این لابی سیاست حمایت همه جانبه از دولت اسراییل را در دستور کار دارد اما از دخالت در انتخابات آمریکا به نفع یکی از دو حزب نیز به شدت پرهیز می‌کند. کنترل انتخاباتی که در آن شاهد رقابت میان ترامپ با نامزدی دموکرات باشیم که طرفدار برجام است، برای ایپک بسیار دشوار خواهد بود.

  تعداد بازديدها: 983
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83139
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.