تاريخ انتشار: 18 اسفند 1397 ساعت 09:05:28
تشکیل جبهه واحد جهانی علیه نقض حقوق بشر توسط آل‌سعود

جامعه جهانی در موضعی هماهنگ گام بلندی را برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط آل‌سعود برداشت و ضمن انتقاد از بازداشت فعالان حقوق زنان عربستانی خواستار همکاری ریاض با تحقیقات مربوط به قتل "جمال قاشقچی" شد.
به گزارش جمعه ایرنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل که سال 1385 تاسیس شد زبان به انتقاد شدید از عربستان گشود و در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نسبت به گزارش‌های رسیده در خصوص ادامه بازداشت‌ها و دستگیریهای خودسرانه مدافعان حقوق بشر در عربستان به شدت ابراز نگرانی می‌کنیم.
این بیانیه را "هارالد آسپلوند" نماینده ایسلند در شورای حقوق بشر قرائت کرد و 36 عضو این نهاد بین‌المللی از آن حمایت کردند. نکته قابل توجه آن است که همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا یکصدا پشت این بیانیه قرار گرفته‌اند و کانادا و استرالیا نیز که جزو متحدان آمریکا هستند، از آن حمایت کردند. یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفت: این موفقیتی برای اروپاست که در این موضوع متحد شده است.
در بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین آمده است: «ما مشخصا نگران استفاده از قانون ضدتروریسم و سایر قوانین امنیتی علیه افرادی هستیم که به طور مسالمت آمیز حقوق و آزادی‌های خود را اعمال می‌کنند.» علاوه بر این، شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان می‌خواهد که با تحقیقات مربوط به قتل قاشقچی روزنامه نگار منتقد آل‌سعود همکاری کند. قاشقچی دهم مهر در کنسولگری عربستان در اسلامبول ترکیه کشته شد. نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که این قتل نمی‌توانسته بدون دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده باشد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود گفته که قتل قاشقچی را "به شدیدترین لحن محکوم کرده» و «شرایط قتل وی بار دیگر ایجاد می‌کند که از روزنامه نگاران حمایت شده و حق آزادی بیان در سراسر دنیا حفظ شود."
اعدام‌های فراقضایی توسط آل‌سعود مورد دیگری است که خشم جامعه جهانی را برانگیخته است. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های فراقضایی گفت: "این مسئولیت جمعی بر گُرده جامعه بین الملل است که نقض حقوق بشر در کشوری را مورد توجه قرار دهد که تاکنون از هر بررسی و تحقیقی فرار کرده است."

  تعداد بازديدها: 1225
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82806
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.