تاريخ انتشار: 14 اسفند 1397 ساعت 00:12:09
جهانگیری: تصمیمی برای بازگشت به سیاست کوپنی و یا افزایش یارانه نقدی اتخاذ نشده است / این چه حرفی است که وقتی گفته می شود لوایح FATF تصویب شود، یک دفعه برخی می گویند این کار خیانت به کشور است

جهانگیری با بیان اینکه برخی می‌گویند می خواهند به دهه شصت بازگردند و کالاها را کوپنی کنند، اظهار کرد: این حرفی است که برخی از افراد مطرح کرده‌اند و عده‌ای هم ممکن طرفدار آن باشند. البته آن عده هم دلسوز کشور هستند و می گویند وقتی قرار است کالاهای ضروری را دولت تامین کند، پس باید مطمئن باشیم که این کالا به دست همه می رسد.

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که تصمیمی برای بازگشت به سیاست کوپنی و یا افزایش یارانه نقدی اتخاذ نشده است.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری ها، اسحاق جهانگیری عصر (دوشنبه - ۱۳ اسفندماه) طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه معاون هماهنگی و نظارت و معاون نظارت اقتصادی امور زیربنایی خود که در سالن شهید بهشتی مجموعه ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که برای مردم ما مهم است و برای مسئولان ما هم باید مهم باشد این است که چگونه اقتصاد کشور را در شرایط خاص فعلی اداره کنیم، گفت: باید اقتصاد به شکلی مدیریت شود که مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند و زندگی شان کمتر به مشکل بربخورد و چرخ اقتصاد بچرخد.

وی افزود: کاری که ریاست جمهوری قرار است انجام دهد و طبق قانون می تواند از طریق معاونین رئیس جمهور عملی کند این است که نظارت، دادن خط مشی و هماهنگی برای پیشرفت کارها را بر عهده گیرد و گرنه قرار نیست کاری که در مسائل اقتصادی بر عهده سازمان ها و وزارتخانه‌های دیگر است در ریاست جمهوری انجام شود.

جهانگیری تاکید کرد: جایی که تصمیمی گرفته می‌شود باید از سوی مجموعه ریاست جمهوری نظارت شود که این تصمیم ها به درستی انجام شوند و این کاری است که بخش مهمی از آن تحت عنوان مجموعه معاونت اول رییس جمهور انجام می‌شود تا هماهنگی ها میان دستگاه ها و وزارتخانه ها برای انجام امور برقرار شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه قوا و نهادهای نظامی و سایر نهادها باید حول سیاست های اقتصاد مقاومتی که در دولت پیگیری می‌شود، انجام وظیفه کنند، اظهار کرد:  شاه بیت اقتصاد مقاومتی درون زایی اقتصاد و بهره مندی تولید کشور از همه ظرفیت های موجود در کشور است تا مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: برخی ها اقتصاد کشور را نمی شناسند در حالی که توانمندی های بسیار بزرگی در اقتصاد ایران وجود دارد و ما اقتصاد با بنیه ای داریم.  اقتصادمان ریشه دار و توانمند است؛ بله ممکن است که در گوشه ای از این اقتصاد با اعمال تحریم ها اتفاقی بیفتد ولی اینکه آمریکا فکر کرده با چند تحریم می تواند اقتصاد ما را زمین بزند، اشتباه می کند، آنان این کار را با چهار کشور کوچک انجام دادند و فکر کردند که اقتصاد ما هم مثل آن کشورهاست.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تعامل اقتصاد ما با دنیا در این است که بتوانیم کالاهای خود را صادر کنیم، منابع خارجی بگیریم و از فناوری های روز استفاده کنیم، اظهار کرد: باید بتوانیم داد و ستد و ارتباط با اقتصاد دنیا را برقرار کنیم. این اقتصاد را نمی توان با امتیازات و شرایطی که دارد در داخل ایران حبس کرد. اگر آن را حبس کنیم از بین می رود.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد ایران دچار مشکل جدی می شود که ارتباطش با اقتصاد دنیا قطع شود. ممکن است که طراحی آمریکایی ها این باشد که ارتباط اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا قطع شود، اما طراحی ما نباید این باشد.

جهانگیری با بیان اینکه همه هم و غم ما باید این باشد که اقتصادمان با اقتصاد دنیا در تعامل باشد، گفت: باید تمام زیربناهای تعامل با اقتصاد فراهم شود و باید فضای اقتصادی و سیاسی خارجی مناسب را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان نمی خواهند اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا تعامل داشته باشد اما باید این کار را انجام دهیم. نظام بانکی ما باید با نظام بانکی دنیا ارتباط داشته باشد تا وقتی کالای صادرکننده ما بر روی کشتی قرار می گیرد، اطمینان داشته باشد که پول این کالا به دستش می رسد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هیچ طراحی جز نظام بانکی در دنیا برای اطمینان دادن به تاجر وجود ندارد، فقط نظام بانکی است که می تواند به یک تاجر در پرداخت پول در قبال کالا اطمینان دهد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمریکا به دنبال قطع ارتباط بانکی ما با دنیا است، تاکید کرد: ما ممکن است در داخل اختلاف نظرهای جدی درباره اداره کشور، مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، اما جای این موارد انتخابات است، درموقع خودش همه از عهده همدیگر بر می آییم. هیچکس هم در مقابل دیگری کم نمی آورد. وقتش که برسد، جواب همه حرف هایی که زده می شود را می توان با یک جلسه پنج نفره داد، آنقدر قدر مطلب وجود دارد که فقط کفایت می کند که آدم برای جواب دادن اراده کند.

وی تصریح کرد: الان این چه حرفی است که اگر کسی می گوید لوایح چهارگانه تصویب شود، یک دفعه برخی می گویند این کار خیانت به کشور است؟

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: شما یک فعال اقتصادی و صاحب‌نظر در کشور پیدا کنید که با دنیا صادرات یا واردات داشته باشد و معتقد باشد بدون این نوع تعاملات بانکی با دنیا می تواند کار اقتصادی انجام دهد؛ اگر یک نفر پیدا شد ما نظر او را قبول خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر بر تصویب و تایید لوایح FATF تاکید می شود به دلیل نیاز و دغدغه کشور است، تصریح کرد: این کار از این جهت باید انجام شود، نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و بگوییم به این لوایح نیاز نداریم. کسانی که در صحنه هستند و در میدان کار حضور دارند اذعان می کنند به این لوایح نیاز است تا بتوانند کار کنند.

جهانگیری تاکید کرد: البته برای هر کاری عوارضی هم وجود دارد، باید دور هم بنشینیم و در مورد آنها گفت و گو کنیم تا مطمئن شویم. به همین دلیل این موارد به مراجع مختلف ارجاع داده شده تا دغدغه های خود را بیان کنند و راهکارهای برطرف کردن دغدغه آنان را پیدا کنیم تا فرصت کار کردن و رفع مشکلات مردم و فعالان اقتصادی فراهم شود؛ پس این موضوع باید اصل باشد ضمن اینکه دغدغه ها هم باید دیده شود.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر از تمام ظرفیت های اقتصاد و  نیروی متخصص انسانی استفاده شود فرصت های زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور و حل مشکلات وجود دارد، گفت: ما انصافا در همه بخش ها، نیروهای انسانی تحصیلکرده، مدیر و متخصص با ظرفیت های بسیار بالایی داریم که با استفاده از آن می توانیم اقتصادمان را جلو ببریم و روی پای خودمان بایستیم.

جهانگیری با بیان اینکه برخی می‌گویند می خواهند به دهه شصت بازگردند و کالاها را کوپنی کنند، اظهار کرد: این حرفی است که برخی از افراد مطرح کرده‌اند و عده‌ای هم ممکن طرفدار آن باشند. البته آن عده هم دلسوز کشور هستند و می گویند وقتی قرار است کالاهای ضروری را دولت تامین کند، پس باید مطمئن باشیم که این کالا به دست همه می رسد.

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تا این لحظه دولت تردیدی در اختصاص ارز با قیمت دولتی برای تأمین کالاهای اساسی ندارد و تصمیمی برای بازگشت به سیاست کوپنی و یا افزایش یارانه نقدی اتخاذ نشده است اما همچنان گفت وگو و مباحثه درباره این سیاست ها در دستور کار دولت قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم که باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، گفت: ما در برابر مردم تعهد داریم تا کالاهای اساسی را در مرحله نخست به وفور و در مرحله بعد با قیمت مناسب تأمین کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم و دولت در این راستا ۱۴ میلیارد دلار ارز با قیمت دولتی اختصاص داده است.

وی در پایان گفت: اختصاص ارز با قیمت پایین می تواند زمینه رانت خواری را ایجاد کند و ممکن است عده ای بخواهند از این شرایط سوءاستفاده کنند اما هدف اصلی دولت این است که کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت ارزان و به وفور در کشور تأمین شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه گفت: در مورد مبادلات تجاری با کشورهای همسایه هم باید توجه داشته باشیم که هرچه بیشتر این روابط را ارتقا بخشیم. ما الان با سه کشور ترکیه، عراق و افغانستان بالاترین سطح مبادلات را داریم، ما اگر با همین سه کشور مبادلات مان را در سطح عالی نگاه داریم، هزار تحریم آمریکا هم نمی تواند بر ما تاثیری داشته باشد.

جهانگیری تاکید کرد: ما کشور کوچکی نیستیم. ما با پانزده کشور دیگر از ارمنستان کوچک گرفته تا پاکستانی که دویست میلیون جمعیت دارد همسایه هستیم که خدا را شکر با همه آنها هم روابط خوبی داریم و اگر اراده کنیم از مرزهای مان کالاهایی که بخواهیم وارد کشور می‌شود، پس باید به حفظ و ارتقای ارتباط تجاری مان با کشورهای همسایه هم توجه داشته باشیم.

  تعداد بازديدها: 1703
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82776
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.