تاريخ انتشار: 09 اسفند 1397 ساعت 22:38:03
تحلیل سیاسی هفته

سالروز میلاد خجسته حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله علیها ویژگی خاصی به این هفته بخشید و بهانه‌ای بود تا مردم ایران جایگاه و مقام مادر را گرامی بدارند.
در هفته جاری فعالیت‌های هسته‌ای ایران بار دیگر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت. در اولین روز هفته، چهاردهمین گزارش آژانس درباره بررسی راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بار دیگر ثابت کرد که اقدامات ایران در این زمینه کاملاً سازنده و مطابق با موازین بین‌المللی است. پایبندی کامل ایران به معاهده برجام درحالی براساس گزارش آقای آمانو تداوم یافته که طرف مقابل تاکنون به طور کامل به آن وفادار نمانده و با تصمیم ترامپ، آمریکا اردیبهشت ماه امسال از آن خارج شد.
در طرف دیگر این معاهده، اتحادیه اروپا قرار دارد که تاکنون در زمینه‌های اعلانی، فقط حمایت خود را از برجام اعلام کرده و تنها هفته گذشته با اعلام سازوکار مالی با ایران، اولین گام را در عملیاتی کردن این حمایتها برداشته است. گفته می‌شود این سازوکار برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، از راه تهاتر عمل می‌کند تا راه را برای مبادلات شرکتهای متوسط و کوچکی که پیوستگی اقتصادی کمتری با آمریکا دارند، بگشاید.
جمهوری اسلامی ایران درحالی به توافق هسته‌ای پایبند باقی مانده که نیم نگاهی هم به اصل «بازگشت پذیری» مندرج در برجام دارد و در صورت تشخیص، عملیاتی سازی آنرا دور از ذهن نمی‌داند. از نگاه تحلیلگران، رجوع به اصل بازگشت‌پذیری و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران با توجه به بومی سازی این فناوری، دشوار به نظر نمی‌رسد اما پایبندی کشورمان به برجام، خط بطلانی بر ادعاهای یک دهه‌ای دشمنان ایران است که ما را به تلاش برای تولید و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی متهم می‌کنند.
همین پایبندی به تعهد اتمی نیز در ترمیم جایگاه ایران و انزوای دشمنان بی‌تاثیر نبوده است و تقابل اروپا و آمریکا بر سر برجام و خودداری سران اتحادیه از شرکت در اجلاس ضدایرانی ورشو از جمله دستاوردهای آن است؛ اجلاسی که آشکارا نشان داد برجام بین آمریکا و متحدان دیرینه این کشور خط جدایی کشیده است. افزون بر آن، فرصت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی برای پیوستن ایران به FATF نیز در همین راستا قابل ارزیابی است چرا که پیش از برجام، کوچکترین اقدامی از سوی ایران با قطعنامه شورای امنیت و فشار بین‌المللی همراه بود.
در میانه هفته، سفر غیرمنتظره بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران به سرعت در سر خط اخبار و تحولات منطقه قرار گرفت و در محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان بازتاب گسترده‌ای یافت به گونه‌ای که آنرا نشانه‌ای از پیروزی مقاومت در منطقه مورد ارزیابی قرار دادند.
رئیس جمهور سوریه در این سفر در دیدار با رهبر انقلاب از حمایت فداکارانه و بی‌دریغ ملت، دولت و رهبری ایران از جنگ سوریه که مشابه هشت سال جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، قدردانی کرد و تصریح نمود: «لازم است که موفقیت کنونی در عرصه میدانی سوریه را به رهبری و همه ملت ایران تبریک بگویم و از آنان تشکر کنم.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز شکست آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آنان را ناشی از استقامت رئیس‌جمهور و مردم سوریه و پافشاری بر مقاومت خوانده و با تاکید بر لزوم مراقبت در مقابل توطئه‌های آینده، خاطرنشان کردند:‌ «جمهوری اسلامی ایران کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند.» بشار اسد همچنین با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد که آقای روحانی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه علیه تروریسم همواره در کنار مردم و دولت سوریه ایستاده و از هیچ کمکی دریغ نکرده است.
از جمله رویدادهایی که در این هفته و از ساعات اولیه صبح سه شنبه باعث شگفتی رسانه‌های داخلی و خارجی و شخصیت‌های سیاسی و مجموعه افکار عمومی شد، موضوع خبر استعفای آقای دکتر محمد جواد ظریف از سمت وزارت خارجه بود. وی با انتشار مطلبی در فضای مجازی با تبریک میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، از بزرگواری مردم ایران و مسئولین در 67 ماه گذشته سپاسگزاری کرد و از ناتوانی برای ادامه خدمت خود در دولت خبر داد و در یک موضعگیری اخلاقی از تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت پوزش خواست.
خبر این استعفا از همان لحظات اولیه با واکنش‌های گسترده شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس روبرو شد. افکار عمومی داخل کشور، دوستان انقلاب و نظام در سطح منطقه و جهان از شنیدن این خبر شگفت زده و نگران شدند، در مقابل دشمنان انقلاب به ویژه ترامپ، نتانیاهو و رژیم‌های مرتجع و همنوایان آنها در داخل کشور با خوشحالی از این واقعه استقبال کردند اما همانگونه که انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور با این استعفا مخالفت کرده و خواستار ادامه کار فعال ترین، شجاع ترین، صادق ترین، مسلط‌ترین و امین‌ترین مرد دیپلماسی در سطح جهان شد. ولی آنچه مهم است اینکه همه افراد، دستگاه‌ها و نهادها باید به داشتن چنین سرداری در عرصه دیپلماسی کشور افتخار کرده و زمینه خدمتگزاری بیشتر او را فراهم کنند.
علت استعفای وزیرخارجه، بی‌خبر گذاشتن او توسط ترتیب دهندگان سفر بشار اسد به تهران بود درحالی که وزارت امور خارجه و شخص وزیر قبل از همه می‌بایست در جریان این سفر قرار می‌گرفتند و حضور وزیر امور خارجه در دیدارها ضروری بود. هر چند گفته شد این واقعه ناخوشایند به علت ناهماهنگی رخ داده ولی استعفای دکتر ظریف باید این درس را به همه بدهد که تمام نهادها و اشخاص در چارچوب قانون حرکت کنند.
صحنه بین‌المللی نیز هفته پرخبری را پشت سر گذاشت. در پی تشدید جنگ لفظی میان پاکستان و هند در روزهای اخیر، هند روز سه شنبه منطقه‌ای در خاک پاکستان را هدف حمله گسترده قرار داد که در جریان این حمله حدود 300 نفر کشته شدند. هند مدعی شد که این منطقه، پایگاه افراطیون گروه «جیش محمد» و محل آموزش آنها بوده است. پاکستان بلافاصله به این حمله واکنش نشان داد و اعلام کرد پاسخ تجاوز هند به خاکش را خواهد داد.
به گفته هند، در حمله هفته گذشته گروه جیش محمد 40 افسر هندی کشته شدند و مقامات هندی اعلام کردند به تلافی این حمله 12 جنگنده میراژ صبح گاه سه شنبه منطقه مظفرآباد در خاک پاکستان را بمباران کردند. این نخستین بار از سال 1350 تاکنون که جنگنده‌های نیروی هوائی هند از خط کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان می‌شوند.
در پی این حوادث، دو جنگنده هندی روز گذشته در خاک پاکستان سرنگون شد و خلبان یکی از آنها توسط پاکستانی‌ها دستگیر شد. اسلام آباد مسئولیت سرنگونی این هواپیما را برعهده گرفته است. رویارویی نظامی پاکستان و هند که دو کشور به سلاح اتمی مجهز هستند می‌تواند تبعات خطرناکی برای صلح و امنیت منطقه در پی داشته باشد. این رویارویی تنها با گذشت چند روز از سفر منطقه‌ای ولیعهد عربستان به کشورهای هند و پاکستان صورت می‌گیرد که ناظران، این جنگ را بی‌ارتباط با این سفر بن سلمان به این منطقه نمی‌دانند. به گفته این ناظران یکی از اهداف سفر بن سلمان برهم زدن تعادل منطقه و تعامل میان هند، پاکستان و ایران بوده است. نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته هند را به آغاز مذاکره دعوت کرد.
دیدار روز گذشته دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در ویتنام، از دیگر خبرهای این هفته بود که بازتاب زیادی داشت. ترامپ در ویتنام گفت به دیدار با اون «افتخار» می‌کند و خواستار گسترش روابط تجاری با کره شمالی شد. ترامپ در عین حال تاکید کرد که از خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی عقب نشینی نمی‌کند. هر چند این دومین دیدار رهبران دو کشور است ولی ناظران سیاسی به نتایج این دیدار با تردید می‌نگرند چرا که توجه به سابقه این ارتباطات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از طریق تماس با کره شمالی به فکر تحقق اهداف منطقه‌ای خود هستند و در اینگونه تعاملات، صداقت ندارند. با توجه به این مسائل می‌شود گفت که ترامپ می‌خواهد تفکر ضدآمریکایی در کره شمالی را از میان ببرد و تسلیحات اتمی آن کشور را نیز نابود کند بدون اینکه امتیاز قابل توجهی بدهد و از آن به عنوان یک دستاورد برای خود در انتخابات بعدی آمریکا استفاده کند.
این هفته برخی منابع عراقی اعلام کردند که آمریکا درصدد است با استفاده از حضور غیرقانونی خود، تشکیلاتی شبیه به بسیج در استان الانبار و سایر استان‌های سنی نشین این کشور ایجاد کند تا آنرا در برابر گروه حشدالشعبی قرار دهد. آمریکایی‌ها که از مواجهه مستقیم با حشدالشعبی مایوس شده و تلاش‌های آنها در گذشته برای فروپاشی این گروه ناکام مانده است اکنون به توطئه جدیدی فکر می‌کنند تا به زعم خود، عراقی را در مقابل عراقی قرار دهند.
این درحالی است که اجماع کم سابقه‌ای در عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شکل گرفته است و عمده گروه‌های سیاسی درصدد هستند تا قانونی در مجلس برای اخراج آمریکایی‌ها به تصویب برسانند.
این هفته همچنین اعلام شد که آمریکایی‌ها به 50 تن طلای داعش دست پیدا کرده‌اند و این مقدار طلا را پس از عقب نشینی نیروهای داعش در حومه دیرالزور به چنگ آوردند. آمریکا این طلاها را ابتدا به پایگاه خود در «کوبانی» سوریه منتقل و سپس از آنجا به آمریکا انتقال داده‌اند.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1387
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82742
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.