تاريخ انتشار: 16 بهمن 1397 ساعت 23:43:45
اگر همه قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بریده شود، با اشاره هم شبهه و سوال به وجود می‌آید / با هیچ سانسور و فیلتری نمی‌توانیم جلوی سوال و شبهه را بگیریم؛ باید سوال مردم پاسخ داده شود / با رقیب سخن بگوییم نه اینکه جنگ کنیم؛ ما اهل جدال احسن هستیم نه اهل نزاع

رییس جمهور با بیان اینکه با فیلتر سوال و شبهه پاسخ داده نمی شود، گفت: دوران انسداد گذشته است و باید با عقل، دانش به سوالات پاسخ داد. باید با دلیل و برهان به بهترین شکل باید به سوالات پاسخ بدهیم.دوران انسداد گذشته است اگر هم نگذشته باشد در دنیای امروز ما نمی توان با آن مشکل ما را حل کرد. ما باید با عقل با دانش با کتاب با گفت و گو و بیان مسایل را حل کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی قبل از انقلابی سیاسی، انقلابی فرهنگی، ‌اجتماعی و سیاسی بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی و آغاز نهضت اسلامی بی تردید از کتاب، اعلامیه مراجع و علمای بزرگ و بویژه امام راحل آغاز شد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در مراسم سی و ششمین جایزه کتاب سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی انقلاب اعلامیه، نوشتار، کلام، کتاب و فرهنگ بود، افزود: با یک نوار کاست به جنگ همه رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم و یک نوار کاست امام خمینی(ره) بود که از نجف یا پاریس ملتی را به حرکت در می‌آورد.

روحانی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های جهان، رهبری تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم که با یک فرمان، مصاحبه، سخنرانی و دعوت، همه ملت را به خیابان ها بکشاند، خاطر نشان کرد: این چه قدرت بزرگی بود که 36 میلیون نفر در ایران را با یک سخنرانی، اعلامیه، فریاد و ندا به خیابان‌ها می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند؛ رژیمی که از قدرت مادی و ظاهری، با مردان و ملت انقلابی آن زمان قابل مقایسه نبود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه قدرت‌های سیاسی دنیا بدون استثناء پشت سر رژیم دیکتاتور گذشته بودند، ادامه داد: ملت بدون سلاح و با دستی خالی بود اما با روحی بلند و امیدواری به پایان راه پیروزمند خود، در برابر همه قدرت‌ها ایستادگی کرد.

روحانی تأکید کرد: پیروزی ملت ما پیروزی نور بر ظلمت بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وصفی که قرآن راجع به خود دارد، کتابی است که با تابش نور، ظلمت‌ها را کنار می‌زند، اظهار داشت: این وصف کتاب واقعی و مفید در جامعه است که اگر هر کتاب، ظلمتی را عقب راند، راه نور را نشان داد و مسیر را برای ما هموار کرد، توصیف یک کتاب واقعی است چرا که در تاریکی قدم گذاشتن با سرعت، دقت و مواجه نشدن با موانع امکان‌پذیر نیست.

روحانی ادامه داد: نور است که راه و طریق واقعی را به ما نشان می‌دهد و خطرات را بازگو می‌کند؛ مسیری کوتاه و بی‌خطر معنای واقعی کتاب است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان در برابر همه مردم و کسانی که از اندیشه و کتاب آنها استفاده می‌کنند در سایه افتخاری که برای جامعه می‌آفرینند، وامی بزرگ بر دوش همگان دارند،‌ گفت: کتاب چیزی جز بازگویی اندیشه نیست و اندیشه با کتابت جاودانه می‌شود، هر آنچه که از تاریخ، ‌اندیشه و مسیر قرون گذشته داریم، تقریباً منحصر به کتاب است.

روحانی با بیان اینکه البته آثار تمدنی دیگری نیز وجود دارد، اما آنچه به زیبایی واقعیت را بازگو می‌کند، نوشته صاحب‌نظران در گذشته است، تأکید کرد: آثار شعرا و نویسندگان در قرون مختلف، از طریق کتاب به نسل کنونی منتقل شده و از این مسیر می‌توانیم دریابیم که آنان چه گفتند و چگونه می‌اندیشیدند و راه، تمدن و تاریخ گذشته چگونه بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروزه با کمک سنگ‌نوشته‌ها و کتابت که در چندین هزار سال قبل مشاهده و معنا می‌کنیم ، درباره آن دوران اطلاعات کسب می کنیم، افزود: درب ورودی مسجد شیان در چین سنگ‌نوشته‌ای مربوط به یکهزار سال قبل وجود دارد که به زبان فارسی نحوه وضو گرفتن، اوقات نماز و نماز خواندن حجاری شده است و از طریق کتابت به راحتی می‌توان به فرهنگ، پیام و حضور ایرانیان در هزاران سال قبل، متصل شد و این اثر و حاصل جاودانه کتاب برای جامعه است.

روحانی با بیان اینکه امروز در عصری هستیم که کتاب باید به سوالات مربوط به تاریخ، جغرافیا، آسمان‌ها، کهکشان‌ها، شیوه زندگی، اخلاق، دین و عرفان پاسخ دهد، گفت: در یک زمان نوشتن کتابی در جای خود ارزشمند است، اما به سوالات و شبهات روز پاسخ نمی‌دهد و راهی نداریم که جلوی این شبهه‌ها گرفته شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم شبهه ایجاد می‌شود و با هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه در برابر سوال باید پاسخ دهیم و با امر و نهی و فیلتر، سوال و شبهه مردم رفع نمی‌شود، تصریح کرد: دوران انسداد گذشته و اگر هم نگذشته باشد، در دنیای امروز مشکلات را حل نمی‌کند و باید بر مبنای عقل، دانش، کتاب و گفتگو حرکت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید به بهترین شیوه و دلسوزی عقل، خرد، حکمت و با موعظه با مردم سخن بگو ، ادامه داد: حتی سخن گفتن ما با سایر ادیان، جدال احسن می‌خواهد. قرآن از یهودی، نصاری و زرتشتی، با تعبیری زیبا به نام اهل کتاب یاد می‌کند و این افتخاری است که همه ادیان ابراهیمی دارای کتاب هستند و خداوند آنها را به عنوان اهل کتاب می‌شناسد.

روحانی با تأکید بر اینکه خداوند می‌گوید با ملت‌ها و امت‌های دیگر با بهترین شیوه، زبان، قلم، سخن بگو و مفاهمه و بحث و جدال احسن داشته باشید، گفت: پس راه این است که با بیان احسن و زیباترین شیوه به سوال و شبهات مردم پاسخ داده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید جامعه گفتگو بسازیم و همه با هم حرف بزنیم و اگر علاقه به جناح و حزب داریم با رقیب سخن بگوییم و جنگ نکنیم چرا که ما اهل جدال احسن هستیم و به دنبال نزاع نیستیم.

  تعداد بازديدها: 2156
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82535
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.