تاريخ انتشار: 15 بهمن 1397 ساعت 00:03:46
تغییر استراتژی یک جریان؛ پیشگیری بهتر از پرتاب مُهر و کفش

استراتژی پیشگیری، روش کم هزینه‌تری است. کوتاه آمدن علی لاریجانی هم باعث شد تا آنها به این استراتژی خود برای آینده امیدوارتر باشند.

عصر ایران؛ مصطفی داننده:

22 بهمن 91 بود که برخی از علی لاریجانی در قم با مهر و تسبیح استقبال کردند حالا در دهه فجر 97 برخی طومار امضا کردند که رییس مجلس را برای سخنرانی در مراسم 22 بهمن  به کرج، راه نمی‌دهیم. امام جمعه کرج هم از این افراد حمایت کرد.

امام جمعه کرج در خطبه‌های روز جمعه خود گفته است: «گویا انتخاب سخنران روز 22 بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر»

معترضین به علی لاریجانی در 22 بهمن 91 در حرم حضرت معصومه

بعد از آن طومار و این سخنان، علی لاریجانی اعلام کرد که برای سخنرانی به کرج نمی‌رود. در بیانیه رییس مجلس آماده بود:«مسأله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند.آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی که مطلوبشان هست، دعوت نمایند.»

به نظر می‌رسد برخی از جریان‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که « پیشگیری بهتر از درمان است» به خاطر همین تلاش کردند با لطایف الحیل، اتوبان تهران- کرج را برای رییس مجلس ببندند.

آنها دیدند ممکن است برهم زدن سخنرانی رییس مجلس در روز 22 بهمن برای آنها هزینه داشته باشد مانند اتفاقی بی سابقه‌ای که در قم افتاد. حمله به یک شخصیت سیاسی در جایگاه رییس یک قوه و فرزند یک مرجع تقلید در حرم حضرت معصومه در طول تاریخ بی سابقه بود و باعث شد حمله کنندگان از سوی افکار عمومی و جریان‌های سیاسی محکوم شوند.

البته برخی‌ها قبلا از این روش پیشگیری استفاده کرده بودند که نمونه‌اش لغو سخنرانی علی مطهری در شیراز بود. این پیشگیری البته خشونت آمیز بود. مطهری ماجرا را اینگونه روایت می‌کند:« ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام های ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد.»

استراتژی پیشگیری، روش کم هزینه‌تری است. کوتاه آمدن علی لاریجانی هم باعث شد تا آنها به این استراتژی خود برای آینده امیدوارتر باشند. آنها حالا به این نتیجه رسیده‌اند وقتی سخنرانی را دوست ندارند می‌توانند به این روش، راه او را سد کنند. وقتی لاریجانی عقب نشینی می‌کند، از دیگران چه انتظاری می‌شود داشت؟

امثال لاریجانی می‌دانند اگر به سخنرانی بروند، قطعا این افراد همان کاری را می‌کنند که در قم کردند، پس ترجیح می‌دهند وارد این بازی جنجالی نشوند و آرامش کشور را حفظ کنند.

تاریخ نشان داده است نان این برخی در آب گل آلود است و در فضای آرام نمی‌توانند زندگی کنند.

به نظر می‌رسد جریان مقابل این برخی، باید فکری به حال این روش کنند. هر تکی، پاتکی دارد. اگر این روش ادامه پیدا کند باید منتظر یک انحصار کامل در زمینه سخنرانی‌های سیاسی و اجتماعی باشیم.

  تعداد بازديدها: 1670
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82510
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.