تاريخ انتشار: 16 دي 1397 ساعت 23:15:35
زلزله ۵.۹ ریشتری گیلانغرب، کرمانشاهی‌ها را به خیابان کشاند/ مدیریت بحران: تاکنون خسارت و تلفاتی نداشتیم

زلزله‌ای به به بزرگی ۵.۹ ریشتر گیلانغرب کرمانشاه را لرزاند.

زلزله به بزرگی ۵.۹ ریشتر در فاصله ۲۴ کیلومتری گیلانغرب رخ داده است. این زمین لرزه ساعت ۱۷ و ۱۱ دقیقه عصر امروز (۱۶ دی) در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

محل وقوع این زمین‌لرزه ۲۳ کیلومتری گیلانغرب، ۳۱ کیلومتری سومار و ۳۸ کیلومتری سرپل ذهاب بوده است. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در شهر کرمانشاه نیز به خوبی احساس شد و موجب به خیابان آمدن بخشی از مردم این شهر شد.

تاکنون ۵ تیم ارزیاب اورژانس به محل وقوع زلزله اعزام شده است.

پیش از این آذرماه بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند و در مناطقی از غرب ایران از جمله کردستان و همچنین در بیشتر شهر‌های استان ایلام و همچنین تبریز، ارومیه، اصفهان، اهواز، ساوه و رشت نیز احساس شد.

مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را ۶.۴ ریشتر و محل وقوع آن را استان کرمانشاه - حوالی سر پل ذهاب در عمق ۷ کیلومتری زمین اعلام کرده است. همچنین پس‌لرزه‌ای ۳.۵ ریشتری در منطقه قصر شیرین احساس شد.

شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه ساعت ٢٠:٠٧ دقیقه وقوع زلزله‌ای ۶.٣ ریشتری در عمق ۵کیلومتری به سازمان هلال احمر اعلام شد، اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام شش تیم ارزیاب از شهرستان‌های قصر شیرین و گیلانغرب به مناطق زلزله‌زده در همان زمان خبر داده و گفته بود، زلزله در مناطقی رخ داد که به تازگی و پس از زلزله سال گذشته بازسازی شده است.

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در باره زلزله آذرماه امسال استان کرمانشاه گفته، زلزله استان کرمانشاه با بزرگای ۶.۴ یکی از بزرگترین زلزله‌هایی است که بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته در این منطقه رخ داده است.

وی با تاکید بر این که تردیدهایی برای این که اعلام شود این زلزله از جمله پس لرزه‌های زمین لرزه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته است، وجود دارد، خاطر نشان کرد: این زمین‌لرزه می تواند پس لرزه زلزله روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته باشد یا خیر، چرا که این زلزله در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی سر پل ذهاب بوده است و احتمال می‌رود که رخداد ثانویه‌ای در این منطقه رخ داده باشد.

به گزارش ایسنا، نخستین زلزله بزرگ کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ در منطقه ای بین ایران - عراق به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری رخ داد. این زلزله شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد. کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود و زلزله نگاری آمریکا کانون این زلزله را ۳۲ کیلومتری حومه شهر عراقی حلبچه اعلام کرد.

بر طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت 4.5 ریشتر ثبت شد. در پی این زلزله تعداد کشته‌ها در ایران به 620 نفر رسید و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

  تعداد بازديدها: 1048
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82258
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.