تاريخ انتشار: 10 دي 1397 ساعت 19:01:55
دلایل مسابقه رژیم‌های عرب برای برقراری رابطه با سوریه

رئیس جمهوری سوریه هفت سال پیش در جمع گروهی از جوانان سوری ادعایی کرد که اکنون درحال اثبات شدن است.هفت سال پیش که تقریبا 10 ماه از آغاز بحران تحمیلی به سوریه گذشته بود، بشار اسد در واکنش به اقدام کشورهای عربی علیه سوریه، حرف ماندگاری زد. وی در جمع گروهی از جوانان سوری گفت:«آن دسته ازکشورهای عرب که اکنون علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران،بزودی آنها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند».
رئیس جمهور سوریه این حرف را در پاسخ به سوالی درباره موضع برخی کشورهای عربی علیه سوریه مطرح کرد و توضیح داد که «این‌ اقدام برای ما جدید نیست. ما سوریها مردم اصیل عرب هستیم و از مواضع خود دست نمی‌کشیم».
بشار اسد همچنین گفته بود: «ما می‌دانیم که سرنوشت سوریه این است که از دست توطئه آنها در آرامش نباشد. بعد از آنکه از جنگ کنونی پیروز بیرون آمدیم، توقع نداشته باشید تا زمانی که به آمریکا نه می‌گوییم، آرامش داشته باشیم ».
پس از آغاز بحران سوریه از اوایل سال 90، کشورهای عربی سفارتخانه‌های خود در دمشق را در اعتراض به آنچه آن را سرکوب اعتراض‌ها نامیدند، بستند. اما اکنون با شکست تروریستها و موفقیت‌های ارتش سوریه در بازپس‌گیری خاک این کشور از گروه‌های مزدور، نه تنها زمزمه‌ بازگشایی سفارتخانه‌ها در سوریه،بلکه مسابقه برای بازگشایی، آغاز شده است. اقدامات اخیر کشورهای عربی در بازگشایی سفارتشان در سوریه، به حال هروله‌کنانی شبیه است که می‌خواهند در یک مسابقه از یکدیگر عقب نیفتند.
شکست هفت سال توطئه
اکنون هفت سال از آن روز گذشته و عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان که طی سال گذشته روابط خوبی با عربستان و امارات برقرار کرده، دوهفته پیش به عنوان اولین رئیس‌جمهور عربی به دیدار بشار اسد در دمشق رفت و رئیس‌جمهور موریتانی نیز در نوبت سفر به سوریه است.
26 آذر عمر البشیر رئیس جمهوری سودان در گامی رسمی و عملی، طی دیداری ناگهانی وارد دمشق شد تا با بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کند."السودان الیوم" درباره سفر البشیر به سوریه نوشت: البشیر درحالی به دمشق رفت که به یقین رسیده بود که سوریه بر توطئه‌های هفت ساله پیروز شده است و اکنون با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد و شاید البشیر به این نتیجه رسیده که محور مقاومت همه توطئه‌ها را خنثی کرده است و همچنین این پاسخی به مسئولان دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که چند پیش گفته بودند ممکن است نتانیاهو به‌زودی از سودان دیدارمی کند.
به عقیده "محمد خیر العکام" تحلیلگر امور سیاسی سوری، سفر البشیر به سوریه و دیدارش با اسد، پیام روشنی برای دنیای عرب داشت مبنی بر این که کشورهای عربی درحال روی آوردن به سمت سوریه هستند.در همین حال روشن‌ترین پیام این سفرها و از سرگیری روابط،به رسمیت شناختن دولت سوریه و نظام این کشور است که چنین نگاهی می‌تواند سوریه را در برابر حوادث آتی تا سال‌های سال بیمه کند.
یک هفته بعد، روز پنجشنبه ششم دیماه وزارت امور خارجه امارات رسما از بازگشایی سفارت این کشور در دمشق خبر داد.منابع دیپلماتیک نیز گفتند که دولت بحرین نیز قصد دارد سفارت خود در پایتخت سوریه را سریعا بازگشایی کند.
انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی که در سال 91 در دومین سال بحران سوریه خواستار تسلیح معارضان برای سرنگونی بشار اسد شده بود، امروز در توجیه بازگشت کشورش به دمشق گفت، "بررسی تحولات سبب شد ابوظبی به دمشق بازگردد". ابوظبی در بیانیه بازگشایی سفارت خود در دمشق، «جمهور عربی سوریه» را «کشور برادر» خواند و مدعی شد که بازگشایی سفارت، «نقش کشورهای عربی را در حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری عربی سوریه فعال می‌کند و سبب دور شدن خطر مداخلات منطقه‌ای در امور این کشور می‌شود».
امارات درحالی از نقش کشورهای عربی در حمایت از دمشق سخن می‌گوید که به همراه عربستان، قطر، مصر و بحرین، عضویت سوریه اتحادیه عرب و جلسات مرتبط با آن را در ابان 90 تعلیق کردند
مسابقه اعزام سفیر به دمشق
شکست توطئه‌های کشورهای عربی و غربی در سوریه، بسیاری از کشورهای منطقه را به از سرگیری روابط با دمشق سوق داده و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تکاپو برای بازسازی سفارتخانه شان در دمشق و از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه هستند.
بحران در سوریه با طرح و نقشه‌های از پیش تهیه شده ازسوی برخی کشورهای عربی، غربی و رژیم صهیونیستی از اواخر اسفند ماه سال 1389 آغاز و با توجه به روند رویدادهای اخیر آن در بخش‌های شمال غربی و شمال شرقی می‌رود که هشتمین سال خود را نیز در اسفند ماه سال جاری پشت سرگذارد.در پی شروع جنگ در سوریه، بسیاری از کشورهای عربی روابط سیاسی خود را با سوریه قطع و سفارتخانه خود را در دمشق بستند به امید آنکه این سفارتخانه‌ها را با دولت جدید مورد نظر خود در سوریه دوباره باز کنند.اما پس از شکست توطئه‌ها در سوریه و سرپا شدن مجدد دمشق، بسیاری از کشورهای عربی از جمله امارات، اردن، سودان، کویت، قطر و سایر کشورها اکنون در فکر بازگشت به سوریه هستند و در این ارتباط با یکدیگر رقابت می‌کنند.
گذشت هشت سال به امارات و سایر کشورهای عربی نشان داد که سوریه می‌تواند با مقاومت توطئه‌ها را خنثی کند و همچنان پایدار بماند، از این رو کشورهای عرب تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای از سرگیری روابط با دمشق آغاز کرده‌اند.
اردن نیز از جمله کشورهایی است که اقداماتی را برای از سرگیری روابطش با دمشق آغاز کرده است و به نظر می‌رسد قصد دارد همانگونه که اولین کشور حامی تروریست‌ها بود اکنون نیز اولین کشور برای اعزام سفیر باشد و در همین ارتباط عبدالله دوم شاه اردن نیز از اعزام سفیر به سوریه در اولین فرصت سخن گفته است.
عربستان نیز که خود یکی از حامیان اصلی مالی و رسانه‌ای تروریست‌ها در طول هشت سال جنگ در سوریه بوده، اکنون با اذعان به شکست توطئه‌ها علیه سوریه، می‌کوشد از سایر کشورهای عربی منطقه در از سرگیری روابط با دمشق، عقب نماند.عبدالرحیم مراد نماینده مجلس لبنان که نقش میانجی را میان دمشق و ریاض دارد، اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هیچ گونه واکنش منفی در خصوص ایده بازنگری در مناسبات سوریه -عربستان نشان نداده است.
این مقام لبنانی افزود: به فعالیت‌های خود برای انجام دیدار میان مسئولان سعودی با "علی مملوک" رئیس دفتر امنیت ملی سوریه ادامه می‌دهد.
پایان خوش سال جاری برای نظام اسد
خبرگزاری دویچه وله آلمان نوشت: امیرنشینان خلیج فارس یکی پس از دیگری در دمشق سفارت خود را بازگشایی می‌کنند. تونس نیز خواهان پذیرفته شدن اسد در اتحادیه عرب است. به نظر می‌رسد که سال 2018 نمی‌توانست برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بهتر از این به پایان برسد. در صحنه‌ جنگ‌های داخلی، ارتش سوریه به خواست نیروهای شبه‌نظامی کرد وارد شهر منبج شده و کنترل آن را در اختیار گرفته است؛ با این هدف که این شهر به دست ارتش آزاد سوریه نیفتد که مورد حمایت ترکیه است.
همچنین برای نخستین بار از سال 90 بدین سو، یک هواپیمای مسافربری سوری به تونس پرواز کرد. در فرودگاه مُنستیر گروهی از طرفداران نظام سوریه با حمل تصاویری از بشار اسد، ورود این هواپیما را خوش‌آمد گفتند.
براساس گزارش دویچه وله، باجی قائد السبسی، رئیس‌جمهوری تونس گفته است که می‌خواهد بشار اسد در اجلاس سران کشورهای اتحادیه عرب شرکت داشته باشد. این اجلاس در اوایل سال آینده میلادی به ریاست تونس برگزار خواهد شد. این درحالی است که عضویت سوریه در این اتحادیه تعلیق شده است.به گفته دویچه وله به نظر می‌آید کشورهای عربی می‌کوشند با برقراری رابطه با سوریه و کشاندن اسد به جرگه‌ خود، رهبری سوریه را متقاعد سازند تا از ایران دوری گزیند.
پیروزی محور مقاومت
«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیل‌گر جهان عرب نیز در تحلیلی پیرامون شتاب کشورهای عربی در بازگشایی سفارت‌هایشان در دمشق نوشت:«سال 2019 برای ملت سوریه سال پیروزی‌ها خواهد بود و این سال، سال شکست توطئه‌ها و طرح‌های آمریکا در منطقه و بازگشت عزت و کرامت است.»وی افزود: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که این کشور بیش از 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرد و نتیجه آن صفر بوده و وی همانند یک موش و درحالی که به شدت ترسیده بود به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق سفر کرد.»
وی اضافه کرد: «سوریه پیروز شد چون پایداری کرد. اکنون کشورهای عربی هروله کنان برای بازگشایی سفارت‌های خود به سوی دمشق می‌شتابند. نکته جالب توجه در توجیه کشورهای عربی برای بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق این بوده که می‌گویند به دنبال دور کردن سوریه از ایران هستیم. این کشورهای عربی پیش از آغاز بحران سوریه به این کشور پیشنهاد پرداخت ده‌ها میلیارد دلار برای دوری از ایران دادند اما دمشق پاسخ رد به این خواسته داد و تاکید کرد که ایران هم‌پیمان قدرتمندی است.»
عطوان گفت: «الان در مرحله جدیدی قرار داریم که عنوان این مرحله این است که محور مقاومت در منطقه پیروز شد. اسرائیل هم‌اکنون درحالت وحشت و هراس قرار دارد و کشورهایی که اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته و از هیئت‌های ورزشی اسرائیلی استقبال کردند پشیمان خواهند شد. حزب‌الله هم‌اکنون قدرت درحال پیشرفت منطقه بوده و بیش از 150 هزار موشک در اختیار دارد که از دقت زیادی برخوردار است. اعراب باید به اشتباهات خود اعتراف کنند و به همگی وارد محور مقاومت شده و در برابر دشمن اسرائیلی قرار بگیرند.»
تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه و شوک به همپیمانان آمریکا
در همین حال تصمیم ترامپ در اعلام خروج نیروهای آمریکا از پر مناقشه‌ترین منطقه خاورمیانه،بازیگران در زمین بازی سوریه را با نوعی شوک مواجه کرد ؛مساله‌ای که خواسته یا ناخواسته این میهمانان ناخوانده را بیش از پیش به ورطه بحران خواهد کشید.
جهان، سال میلادی را در شرایطی به پایان می‌برد که با یک غافلگیری جدید ازسوی ترامپ مواجه بود؛هر چند که این تصمیم برخلاف سایر آنها که با اقبال ازسوی برخی شرکا مواجه شده بود، کام همپیمانان واشنگتن را با تلخی همراه کرد تا سال نوی میلادی را با اضطراب به سال جدید گره بزنند.
اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رژیم‌های عرب، رژیم صهیونیستی و تروریست‌هایی که عامل بی‌ثباتی و بحران در سوریه هستند را با نوعی شوک مواجه کرده است.هفته گذشته بودکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردکه دیگر قرارنیست نیروهای آمریکایی در خاک سوریه حضور داشته باشند و با وجود برخی مخالفت‌ها در درون آمریکا این گونه تصمیم خود را توجیه کرد که داعش در سوریه شکست خورده پس دیگر نیازی برای حضور آمریکا نیست.
برخی رسانه‌ها پس از اعلام این خبر گزارش دادند که این عقب نشینی بیش از آنکه به معنای شکست داعش باشد به معنای قبول شکست امریکا و همپیمانانش در سوریه است.اما این تصمیم ترامپ بیش از همه رژیم‌های عرب و گروه‌های تروریستی را که تحت حمایت آمریکا بودند تحت تاثیر قرار داده و آنها را وادار به عقب نشینی آشکار و چرخش 180 درجه‌ای کرد.
موضوع دیگر سرنوشت گروه‌های تروریستی است که در مناطق جنوب شرقی سوریه حضور دارند ؛گروه‌هایی که مورد حمایت نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه التنف قرار داشتند و خروج آمریکایی‌ها از این پایگاه سرنوشت آن‌ها را بیش از پیش مبهم می‌کند.
التنف که نام منطقه‌ای در صحرای سوریه (البادیه) در منطقه مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن است، برای مدت‌ها مامن گروه‌های تروریستی مانند گروه موسوم به "مغاویر الثوره" بود و تصمیم خروج آمریکا از این منطقه باعث دو دستگی در میان گروه‌های تروریستی شده است.
رسانه‌های سوری گزارش کرده بودند شماری از گروه‌های تروریستی مستقر در اطراف پایگاه التنف آماده هستند تا خود را تسلیم ارتش سوریه کنند، گروه‌هایی که عناصر آن‌ها سوری‌ها و عراقی‌هایی هستند که به عضویت گروه‌های تروریستی درآمدند.
ازسوی دیگر گروه‌های تروریستی دیگری از جمله "مغاویر الثوره" نیز هستند که همچنان حاضر به تسلیم شدن نیستند و خواستار ایجاد گذرگاهی برای عبور عناصر این گروه به شمال سوریه هستند. اعضای این گروه‌ها بیشتر عناصر خارجی هستند که به سوریه منتقل شدند.
به نظر می‌رسد این گروه‌های تروریستی دو راه پیش روی خود خواهند داشت و آن هم این است که یا خود را تسلیم ارتش سوریه کنند و سلاح‌های خود را به دولت سوریه تحویل دهند یا درگیری با نیروهای سوری را تا پایان نابودی خود ادامه دهند.
اما شاید خروج آمریکا از سوریه بیش از همه به مذاق متحد اصلی این کشور در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی خوش نیامده باشد، رژیمی که از آغاز بحران سوریه به شکل‌های مختلفی از تروریست‌ها حمایت کرده و می‌کند.
تنها ساعاتی پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای خروج از سوریه، شبکه 10 تلویزیونی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که این اقدام آمریکا سیلی محکمی به اسرائیل است. به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها انتظار نداشتند که واشنگتن از سوریه خارج شود و در این رابطه کارشناس امور نظامی شبکه 10 تلویزیونی رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا سوریه را ترک می‌کند و تنها برگه چانه زنی برای خروج ایرانی‌ها از سوریه را می‌گیرد.
براساس گزارش این رسانه صهیونیستی، خروج آمریکا از سوریه به تلاش‌های این رژیم برای برخورد هدفمند با حزب‌الله لبنان آسیب خواهد زد.این شبکه صهیونیستی افزود: خروج آمریکا از سوریه و خالی کردن عرصه برای روسیه و ایران خبر بدی برای اسرائیل است. هرچند که نتانیاهو در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه گفته بود: پیامدهای خروج آمریکا و تاثیر آن بر امنیت اسرائیل را بررسی می‌کنیم.
حملات هوایی هفته گذشته رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق، شایدحکایت ازتشدید حمایت این رژیم از تروریستهای مستقر در سوریه دارد و همچنین نشان از تداوم این سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی در کوتاه مدت است، اما به نظر نمی‌رسد که با توجه به تحولات اخیر در سوریه صهیونیست‌ها در نهایت راه به جایی برده و این تحولات باعث خشنودی آن‌ها شود.
به نظر می‌رسد که آغاز سال جدید میلادی همراه با تحولات بیشتری در موضوع سوریه باشد و چراغ سبز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین و...برای آغاز مناسبات دیپلماتیک خود با دولت سوریه حکایت از شکست دشمنان سوریه و تثبیت مواضع دولت این کشور دارد.

*رئیس جمهوری سوریه هفت سال پیش در جمع گروهی از جوانان سوری ادعایی کرد که اکنون درحال اثبات شدن است.هفت سال پیش که تقریبا 10 ماه از آغاز بحران تحمیلی به سوریه گذشته بود، بشار اسد در واکنش به اقدام کشورهای عربی علیه سوریه، حرف ماندگاری زد. وی در جمع گروهی از جوانان سوری گفت:«آن دسته ازکشورهای عرب که اکنون علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران،بزودی آنها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند»
*اقدامات اخیر کشورهای عربی در بازگشایی سفارتشان در سوریه،به حال هروله‌کنانی شبیه است که می‌خواهند در یک مسابقه از یکدیگر عقب نیفتند
*شکست توطئه‌های کشورهای عربی و غربی در سوریه، بسیاری از کشورهای منطقه را به از سرگیری روابط با دمشق سوق داده و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تکاپو برای بازسازی سفارتخانه شان در دمشق و از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه هستند
*عربستان نیز که خود یکی از حامیان اصلی مالی و رسانه‌ای تروریست‌ها در طول هشت سال جنگ در سوریه بوده، اکنون با اذعان به شکست توطئه‌ها علیه سوریه، می‌کوشد از سایر کشورهای عربی منطقه در از سرگیری روابط با دمشق، عقب نماند
*خبرگزاری دویچه وله آلمان نوشت: امیرنشینان خلیج فارس یکی پس از دیگری در دمشق سفارت خود را بازگشایی می‌کنند. تونس نیز خواهان پذیرفته شدن اسد در اتحادیه عرب است. به نظر می‌رسد که سال 2018 نمی‌توانست برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بهتر از این به پایان برسد
*سوریه پیروز شد چون پایداری کرد. اکنون کشورهای عربی هروله کنان برای بازگشایی سفارت‌های خود به سوی دمشق می‌شتابند

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1437
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82211
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.