تاريخ انتشار: 10 دي 1397 ساعت 18:57:18
ریشه‌های بی‌اعتباری آمریکای ترامپ

نشریه انگلیسی اکونومیست در شماره اخیر خود اعلام کرد اقتدار آمریکا رو به افول است. علاوه بر این «ریچارد هاس» عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت ترامپ آنچنان بلائی بر سر آمریکا آورده که آمریکا برای هیچ کشوری قابل اتکا نیست. به وعده‌هایش عمل نمی‌کند، به تعهدات پشت پا زده و اعتباری برای آمریکا باقی نگذاشته است.
هاس که از چهره‌های بانفوذ و صاحبنظر محسوب می‌شود، نمونه‌هائی از بی‌اعتباری آمریکا در گفتار و عمل را شاهد مثال آورده و به خارج شدن از برجام، عملکرد آمریکای ترامپ در قبال کردهای سوریه و سفر ترامپ به عراق و رسوائی‌هایش اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد که با این حساب دیگر هیچکس بر روی تعهدات، وعده‌ها و عملکرد آمریکا حساب نمی‌کند.
اگرچه این دیدگاه‌ها تازگی ندارد ولی در دوره حضور ترامپ در کاخ سفید چنین مواضعی مرتباً توسط چهره‌های برجسته در رسانه‌های مطرح غرب و حتی آمریکائی تکرار شده و به موضوع روزمره تبدیل گردیده است. اینکه نقش و تاثیر سیاستهای عجولانه و غیرکارشناسی ترامپ تا چه اندازه در این زمینه تعیین ‌کننده است، موضوع اصلی بحث امروز نیست بلکه مسئله این است که با چنان رویکردهائی که در سالهای اخیر چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ عملیاتی شده، ستاره اقبال آمریکا در تمامی زمینه‌ها را به زیر کشیده و می‌کشد.
واقعیت این است که به اعتراف ترامپ، مسئولیت داعش و سایر گروه‌های تروریستی را باید به حساب هیلاری کلینتون و اوباما گذاشت ولی ترامپ هم علیرغم ادعای تلاش برای پایان دادن به نقش مخرب آمریکا در خاورمیانه، تعمداً به این بحران دامن زد و اصرارش به سوءاستفاده از تروریست‌ها در منطقه کمتر از هیلاری کلینتون و اوباما نیست. با اینکه ترامپ قبلاً نیز رسماً تصمیم برای خروج نظامیان آمریکائی از سوریه را اعلام کرده بود، با اصرار صهیونیست‌ها و تقبل هزینه ابقای نظامیان آمریکائی در سوریه توسط عربستان و برخی دیگر از رژیم‌های فاسد عربی، دوباره تصمیم خود را تغییر داد و نظامیان آمریکائی را در صفحات شمال سوریه باقی گذاشت. اعلام سیاست جدید کاخ سفید و خروج عجولانه نظامیان آمریکائی از سوریه نشان داد که ترامپ ثبات رای ندارد و هیچکس و حتی کردهای سوریه و دیگران هم نمی‌توانند روی تصمیمات کاخ سفید حساب کنند.
ریچارد هاس به نکته مهمی اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که این تصمیم ترامپ همه را به ویژه ترکیه، صهیونیست‌ها، ارتجاع عرب و کردهای سوریه را یکباره غافلگیر کرد. تصادفی نبود که ناگهان کردهای سوریه با یک چرخش 180 درجه‌ای به سوی دمشق تغییر موضع دادند و برای ورود ارتش سوریه به منبج از بشار اسد استمداد کردند و اردوغان تمامی مهره‌های کلیدی دولتش را به مسکو فرستاد تا چاره‌ای بیندیشد و دریابد که در منطقه واقعاً چه خبر است؟
تصمیمات شتابزده ترامپ به قدری غیرمنتظره است که بعضی تصور می‌کنند اهداف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و کاملاً بعید است که تا این اندازه ناشی گری در سیاست خارجی آمریکا به چشم بیاید. موج کناره گیری‌ها و اعتراضات فزاینده چهره‌های کلیدی دیپلماسی آمریکا نشان می‌دهد که ترامپ واقعاً ابلهانه و بی‌منطق تصمیم گرفته و عمل می‌کند.
علاوه بر این، هر کسی در مجموعه ترامپ به خودش اجازه می‌دهد در سیاستگذاری‌های کلان آمریکا دخالت کند و آنرا در مسیر دلخواه خود به پیش ببرد. دقیقاً به همین دلیل است که جان بولتون چهره جنجالی و پرحاشیه در طیف اطرافیان ترامپ این روزها یکه تازی می‌کند و از موضع یک استراتژیست به نفع ائتلاف بدنام سعودی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن سخن می‌گوید و قتل عام بیگناهان و جنایات جنگی ائتلاف را در راستای منافع ملی آمریکا قلمداد می‌کند درحالی که دقیقاً به طور همزمان، کنگره سرگرم تصویب طرح‌های جدیدی برای توقف هرگونه حمایت نظامی و تسلیحاتی از سعودی‌ها در جنگ یمن است.
این دوگانگی در عملکردها و تصمیمات کاخ سفید و کنگره فقط محدود به خاورمیانه و جنگ یمن هم نیست بلکه ماجرای دیوار بین مکزیک و آمریکا در نوار مرزی به قیمت سنگینی تعطیلی دولت فدرال و مرخصی اجباری 450 هزار کارمند دولت در 9 وزارتخانه هم گریبان آمریکای ترامپ را گرفته است. شاید البته دمکراتها بی‌میل نباشند رفتار جمهوریخواهان در تعطیلی دولت اوباما را تلافی کنند ولی ترامپ هم بهانه‌های خوبی به آنها داده و به اندازه کافی ناشیانه عمل کرده و می‌کند.
تکروی‌های ترامپ در مقایسه با روسای جمهور قبلی به شدت محسوس و قابل رصد کردن است. او به قدری در این زمینه افراط کرده که نخستین معترضین علیه سیاستهایش، نزدیکترین و کلیدی‌ترین همکارانش در کابینه و کاخ سفید محسوب می‌شوند. با نگاهی به فهرست افرادی که از نزدیکان ترامپ در این دولت دو ساله بوده‌اند ولی از وی فاصله گرفته‌اند یا برکنار شده اند، بهتر می‌توان گواهی داد که ترامپ عملاً در نقطه مقابل روسای جمهور گذشته آمریکا قرار گرفته و واقعاً به بن‌بست رسیده است. حاصل طبیعی چنین رفتاری، انزوای آمریکا حتی در جمع متحدین خود است. این عملکرد ترامپ در قبال پیامدهای قتل فجیع جمال قاشقچی، آمریکا را مضحکه خاص و عام کرد که ترامپ شعار می‌داد «اول آمریکا» ولی عملاً ثابت کرد که از دیدگاه او، شعار اصلی آنها «اول پول» است و به خاطر تلاش برای دوشیدن گاوهای شیرده سعودی، حتی شعار حقوق بشر هم رنگ می‌بازد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1379
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82210
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.