تاريخ انتشار: 10 آبان 1397 ساعت 17:15:41
آغاز شمارش معکوس برای پایان امپراتوری«دلار» آمریکا بر جهان

گام های کنار گذاشتن ارز آمریکایی بیشتر و گسترده می شود و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد و این تحرک را کشورهای بزرگ جهانی و بین المللی و منطقه ای مانند روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه که از تکبر و تحریم های آمریکایی به ستوه آمدند، هدایت می کنند.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: یکی از کارشناسان اقتصادی برجسته انگلیسی که چند روز پیش روزنامه «رأی الیوم»با وی گفت و گو کرد تأکید کرد که منبع واقعی قدرت ایالات متحده آمریکا نه کلاهک های هسته ای و نه ناوگان های دریایی اش ، نه صنایع نظامی اش و نه حتی توان اقتصادی بزرگ این کشور است بلکه «دلار» است که از آن به عنوان سلاح قوی خود برای سیطره بر جهان استفاده کرد و به نظر می رسد که  ارزش و کارامدی این سلاح به شکل سریع بنابر  دلایل چندی که بارزترین آنها سیاست های نژادپرستانه و متکبرانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی و دولتش است، از دست می دهد.

گام های کنار گذاشتن ارز آمریکایی بیشتر و گسترده می شود و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد و این تحرک را کشورهای بزرگ جهانی و بین المللی و منطقه ای مانند روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه که از تکبر و تحریم های آمریکایی به ستوه آمدند، هدایت می کنند.

روز گذشته -چهارشنبه- «یوری برویسوف» معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد که قرارداد صادرات سامانه موشکی» اس400» روسیه به هند با استفاده از «روبل» پول ملی روسیه انجام می شود و تصریح کرد که روسیه همه صادرات تسلیحات نظامی خود را با پول روسیه انجام می دهد تا ارتباط خود با دلار آمریکا را به طور کامل قطع کند.

روسیه دست به همین کار در تقریبا یک ماه پیش زد زمانی که با ترکیه بر سر استفاده از پول های ملی دو کشور برای پرداخت هزینه قرارداد موشک های مشابه و نیز همه تعاملات تجاری میان دو کشور که در حال حاضر ارزش آن به بیش از 35 میلیارد دلار در سال می رسد، به توافق رسید.

چین دیگر کشور بزرگ جهان که همین راه را می رود اعلام کرد که بهای وارداتش از نفت ایران را با«پترو یوان» پرداخت می کند و این اقدامی توسط چین است برای دور زدن تحریم های آمریکایی علیه نفت ایران که چهارم ماه نوامبر آینده آغاز می شود . بانک مرکزی چین(بانک خلق) نیز توافقنامه دو جانبه با همتای ژاپنی خود به ارزش 200میلیارد یوان (معادل 29 میلیارد دلار)در مقابل 3.4 تریلیون ین ژاپن(31 میلیارد دلار) برای تبادل ارزهای محلی امضا کرد. ژاپن و هند نیز توافقنامه مشابهی امضا کردند یعنی استفاده از ارزهای محلی در قراردادهای دو جانبه که ارزش آن به 75 میلیارد دلار می رسد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که کشورش با جنگ ارزی رو به رو شد که آمریکا برای هدف قرار دادن لیره ترکیه در دو ماه پیش به راه انداخت و باعث شد ارزش لیره نزدیک به 40 درصد کاهش یابد نیز تحرک جهانی برای توقف تعامل با دلار آمریکا را هدایت می کند و در ماه سپتامبر گذشته ریاست نشست سران کشورهای ترک زبان (هفت کشور) را به عهده داشت و اولین تصمیمی که در این نشست اتخاذ شد تکیه بر ارزهای محلی در تبادل تجاری به جای دلار آمریکا بود.

بیشتر کشورهای جهان علیه آمریکا و سلطه اقتصادی اش و ارز سبزش(البته عرب ها خارج از جغرافیا و تاریخ هستند) برای پایان دادن به سلطه آمریکا متحد می شوند و(به گفته عبدالباری عطوان) این تأسف بار است که این ایده و پیشتازان آن عرب هستند و ما در اینجا دقیقا درباره «معمر قذافی» رهبر لیبی برای صادر کردن دینار آفریقایی صحبت می کنیم که برای آن پوشش کلان طلا را تأمین کرد.«صدام حسین» رهبر (معدوم) سابق عراق نیز می خواست برای قیمت گذاری نفت از پول های اروپایی استفاده کند اما هر دو آنهای (قذافی و صدام) جان خود را به عنوان بهای این اقدام شان پرداخت کردند.

آمریکا در تغیر نظام ها در لیبی و عراق و نابودی آنها با کمک برخی از عرب ها موفق شد اما در رویارویی با کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه،هند و ترکیه در کنار کشورهای آسیایی،آفریقایی و اروپایی و نیز جنوب آمریکایی دیگر که برای بی نیازی از ارز آمریکا متحد می شوند، هرگز موفق نمی شود.

چه بسا هنوز زود است که بگوییم«خداحافظ» ای دلار ولی فرایند آغاز شده است و روز به روز شلوغ تر می شود و بعید نیست که پایان سلطه دلار بسیار زودتر و نزدیک از چیزی رخ دهد که بسیار تصور می کنند زیرا کاسه صبر همه لبریز شده است.

  تعداد بازديدها: 1656
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81642
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.