تاريخ انتشار: 18 مهر 1397 ساعت 20:50:58
عکس/ انتشار تصاویر جوخه سعودی مرتبط با ناپدید شدن خاشقجی

رسانه‌ های ترکیه صبح امروز چهارشنبه نام و عکس 15 سعودی را منتشر کردند که به ارتباط آنها با ناپدید شدن نویسنده سرشناس سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مظنون هستند.

به گزارش جماران، نیویورک تایمز گزارش داد برخی از رسانه‌ های ترکیه صبح امروز چهارشنبه نام و تصویر 15 سعودی را منتشر کردند که به گفته آنها، مقامات ترکیه به ارتباط آنها با ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار و نویسنده سرشناس سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مظنون هستند.

سعودی‌ هایی که اسامی شان در ترکیه رسانه‌ ای شده است، عبارتند از: مشعل سعد البستانی، صلاح‌ محمد الطبیقی، نایف حسن العریفی، محمد سعد الزهرانی، منصور عثمان أباحسین، خالد عایض الطیبی، عبد العزیز محمد الحساوی، ولید عبدالله الشهری، ترکی مشرف الشهری، ثائر غالب الحربی، ماهر عبد العزیز مترب، فهد شبیب البلوی، بدر لافی العتیبی، مصطفی محمد المدنی و سیف سعد القحطانی.

یک مقام ترکیه‌ ای به نیویورک تایمز گفته است که این 15 مظنون همگی عضو سرویس‌ های امنیتی عربستان بوده‌ اند. وی تایید کرد که یکی از آنها متخصص کالبدشکافی بوده که به احتمال زیاد برای تکه تکه کردن بدن خاشقچی به کنسولگری ریاض رفته بود.

این اعلام اسامی، بعد از بررسی 150 دوربین کار گذاشته شده در اطراف کنسولگری بوده است.

تمامی مظنونان در حالی در تصاویر مشاهده شده‌ اند که نیم ساعت قبل از خاشقجی وارد کنسولگری شده و سه ساعت بعد آنجا را ترک کرده‌ اند. این مظنونان با دو خودروی کنسولگری را ترک کرده‌ اند که پلیس به پلاک آنها دست یافته است. 

نکته مهم دیگر این است که پلیس اعلام کرده است 15 شهروند سعودی با دو هواپیمای ویژه خصوصی در روز چهارشنبه 3 اکتبر به استانبول پرواز کرده اند و پس از مفقود شدن خاشقجی، با دو هواپیما و تقسیم شدن به دو گروه، به دبی و قاهره رفته اند.

به نوشته روزنامه صباح، پلیس ترکیه به دنبال این دو هواپیماست.

بخش تحقیقات پلیس ترکیه تنها دوربین‌ های خیابان خارج از کنسولگری را بررسی کرده چراکه مقامات سعودی مدعی شدند دوربین‌ های مداربسته داخل کنسولگری در روز حادثه از کار افتاده بودند.

فهرست منتشر شده پیش‌بینی ها درباره دست داشتن این تیم 15 نفره در ناپدید شدن خاشقجی را تقویت می‌ کند.

شبکه سی‌ ان‌ ان ترک نیز شب گذشته گزارش داد هویت 7 مظنون مرتبط به ناپدید شدن خاشقجی شناسایی شده است. 

بازپرسان ترکیه ای معتقدند، افراد مظنون در شکنجه جمال خاشقجی و قتل او در ساختمان کنسولگری دست دارند.

ماجرای قتل از آنجا آغاز شد که روزنامه الوطن به بررسی پشت پرده ربوده شدن جمال خاشقچی در ترکیه و احتمال دست داشتن «محمد بن سلمان» در این ماجرا پرداخت و موج خبری گسترده ای را در فضای مجازی به راه انداخت.

در پی ناپدید شدن این فعال و روزنامه نگار سرشناس سعودی و منتقد بن سلمان، آنکارا سفیر عربستان در ترکیه را احضار کرد. 

پس از آن خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در ترکیه خبر داد که مقام‌ های این کشور بر این باورند که روزنامه‌ نگار منتقد سعودی که پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شده بود، در داخل ساختمان این مقر دیپلماتیک به قتل رسیده است.

یک مقام ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: ما معتقدیم این قتل با قصد قبلی بوده و جسد به خارج از کنسولگری منتقل شده است.

در همین حال یک منبع سعودی قتل این روزنامه‌ نگار در ساختمان کنسولگری را تکذیب و در بیانیه‌ ای اعلام کرد که این اتهامات بی‌ اساس است.

این در حالی است که سازمان ملل و عفو بین الملل همزمان خواستار تحقیقات جداگانه و مستقل درباره وضعیت خاشقجی شده اند.

  تعداد بازديدها: 1338
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81380
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.