تاريخ انتشار: 07 مهر 1397 ساعت 20:16:35
فقط ۴۲درصد جوانان نماز می‌خوانند


حجت الاسلام حسن مرادی با بیان اینکه تنها ۴۲ درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، گفت: بر اساس آمار ۲۴ درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و ۱۷ درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملا تارک نماز هستند.

محمد مظفر شنبه در دومین گردهمایی دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان فارس گفت: نماز خواندن به تنهایی وظیفه ما نیست بلکه باید آستین‌ها را بالا زد و نماز را در جامعه اقامه کرد.

وی با بیان اینکه نمازخوان داریم، اما نماز با کیفیت و درست خوانده نمی‌شود، افزود: تعداد نماز خوانان در ادارات باید همه ساله افزایش یابد و در این زمینه باید جلسه بگیریم و برنامه ریزی و مستند سازی کنیم.

مظفر ابراز داشت: در نشست‌های مراکز تخصصی به این موضوع مهم برخوردیم که نمازخوانان در خانواده روش دعوت فرزندان را به نماز نمی‌دانند و از همین رو، عنوان اجلاس سراسری نماز که طی دو ماه آینده برگزار خواهد شد شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز برگزیده شده است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه باید با بررسی به روزترین شبهات قشر کودک و نوجوانان را به نماز دعوت کرد، گفت: مهمترین علت نماز نخواندن کودکان و نوجوانان در پژوهش‌ها تنبلی و سستی عنوان شده است.

مظفر ابراز داشت: تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد ماه رمضان را به صورت کامل روزه می‌گیرند، اما نماز یومیه را نمی‌خوانند درحالی که ماه رمضان تمام می‌شود، اما نماز دائمی است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه نماز باید اساسی و بنیادین و به روز باشد، گفت: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب نباید گزارش دهیم که در ادارات نماز و قرآن خوانده می‌شود، زیرا این امر باید تاکنون تحقق یافته باشد.

مظفر گفت: خانواده و آموزش و پرورش مهمترین محور‌های دعوت به نماز هستند و آموزش و پرورش باید به صورت جدی به مساله نماز بپردازد همچنین روحانیون موظفند به شبهات کودکان و نوجوانان پاسخ گویند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اهمیت پرداخت حق روحانیون مدارس، بیان داشت: برخی مدارس حتی حق ایاب و ذهاب روحانیون را پرداخت نمی‌کنند؛ در صورتی که در مسائل دیگر بیشتر هزینه می‌کنند و این موضوعات باعث بی انگیزگی می‌شود.

امام جمعه موقت شیراز نیز در این اجلاس با اعلام اینکه ۱۵ هزار حدیث در کتب شیعه درباره نماز وجود دارد، گفت: بزرگترین و کوچک‌ترین سوره قرآن در باب نماز است و این موضوع نشان دهنده اهمیت این فریضه عبادی است.

حجت الاسلام حسن مرادی عنوان کرد: جلساتی که در ادارات، در وقت نماز برگزار می‌شود و باعث به تاخیر افتادن یا ترک آن می‌شود برکت ندارد.

وی با بیان اینکه تنها ۴۲ درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، ابراز داشت: بر اساس آمار ۲۴ درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و ۱۷ درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملا تارک نماز هستند.

امام جمعه موقت شیراز افزود: ۶۸ درصد جوانان بین ۴ تا ۹ ساعت در فضای مجازی هستند که این موضوع باعث بی نمازی و پدید آمدن معضلی همچون طلاق شده است.

مرادی راه حل جذب جوانان را به این فریضه دینی استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و ادامه داد: جوانان نماز نمی‌خوانند، چون از نماز لذت نمی‌برند و انگیزه و عشق خواندن آن را ندارند؛ همچنین لقمه حرام، موسیقی‌ها و فیلم‌های مبتذل، شب نشینی‌های طولانی و اختلاط زن و مرد از دیگر عوامل ترک نماز به شمار می‌رود.

در این مراسم از کتاب احکام نماز ویژه بیماران، پزشکان و پرستاران نوشته حجت الاسلام علی سقاچی قائم مقام ستاد اقامه نماز استان فارس رونمایی شد.
*ایرنا

  تعداد بازديدها: 1822
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81290
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.