تاريخ انتشار: 07 مهر 1397 ساعت 19:39:05
هر ایده ای که با موضوع حضرت امام(س) همگام باشد برای جشنواره روح الله مناسب است

دومین کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی در نگارستان امام خمینی (س) اصفهان برگزار شد.

در آستانه برگزاری دومین جشنواره نمایش نامه نویسی روح الله به همت نمایندگی اصفهان مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) دومین کارگاه نمایشنامه نویسی «از ایده تا متن» با حضور دکتر نصرالله قادری، نمایشنامه ‌نویس و منتقد تئاتر، روز جمعه (ششم  مهر ماه 97) در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

به گزارش جماران، دکتر نصرالله قادری در این کارگاه با ارائه ایده  برای نوشتن  نمایشنامه در خصوص حضرت امام (س)، نویسندگان را به استفاده از  کتاب های موجود در کتابخانه تخصصی امام خمینی (س) نگارستان  امام خمینی(س) اصفهان در مورد اندیشه وشخصیت امام،  از جمله حدیث بیداری و یاران امام، راهنمایی کرد.

 عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با بیان اینکه هر آنچه در داستان زندگی امام هست را می توان نوشت، تصریح کرد: وقایعی از جمله اتفاقات دوران انقلاب، حمله به منزل امام و نحوه دستگیری ایشان ،  سرگذشت شخصیت هایی مثل شهید رجایی و شهید مطهری،  حضور یک مجاهد در نجف جهت گرفتن تائید از حضرت امام برای فعالیت های سازمان مجاهدین(منافقین) که ایشان با این جمله که شما منحرفید  چون آدم می کشید و اندیشه امام در خصوص تروریست و مخالفت با گروه های مسلح،  اعتماد به نفس حضرت امام و نگارش نامه برای رئیس جمهور شوروی، تفسیر سوره حمد امام که ناتمام ماند و مانع  پخش آن شدند، استقبال مردم از ورود امام به میهن و رحلت ایشان از جمله مواردی است که می توان در مورد آنها مطلب نوشت.

وی با اشاره به برخورد امام با انجمن حجتیه و تفکر حضرت امام در خصوص دین وسیاست واستفاده از تفکرات مخالف با اندیشه حضرت امام در دوران ایشان  به عنوان ستیز در نمایشنامه و یا خاطره دیدار خبرنگار زن خارجی ( اوریانافالاچی ) با حضرت امام و موضوع حجاب  او اشاره  و در خصوص جایگاه زن و حجاب در  اندیشه امام توضیحاتی را بیان کرد.

قادری در بخش دوم کارگاه  گفت: برای نوشتن یک داستان دراماتیک ابتدا باید در شخصیت حلول کرد. شخصیت یا کاراکتر  و عمل اساسی انسان  شامل اندیشه، احساس، عاطفه و حس می شود که اندیشه و حس خصوصیت مردان و احساس و عاطفه از خصوصیات زنان است.

وی در ادامه در خصوص شخصیت ها و کاراکتر محوری  و اشکال کاراکتر که داستان را پیش می برد  و ساختن فضاهای عاطفی و فضای تصویری در روایت نویسی و خصوصیاتی که یک کاراکتر باید  داشته باشد  از جمله اسم ، نام پدر ومادر ، ملیت، نژاد، رنگ پوست و غیره توضیح داد  و در خصوص  نقطه شروع در نمایشنامه نویسی و اولین نقطه که خیز ذهنی نویسنده برای نوشتن است و همچنین  در مورد فصل شروع و نقاط شروع (باموضوع، باکاراکتر، باوضعیت ) برای هنرجویان مطالبی را بیان کرد.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در پایان با بیان اینکه الزامی به پرداختن مستقیم به شخصیت حضرت امام نیست، تأکید کرد: هر ایده ای که با موضوع حضرت امام همگام باشد برای جشنواره روح الله مناسب است.

  تعداد بازديدها: 1832
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81287
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.