تاريخ انتشار: 22 شهريور 1397 ساعت 01:11:41
حسین ابراهیمی: مداح‌ها به بحث‌های حاشیه‌ای ورود نکنند/ احمد سالک: اگر مداحی بخواهد وارد مسائل سیاسی شود نباید به توهین بپردازد


برخی مجالس به شکلی جهت‌دهی شدند که درآن به یک‌سری مسائل که ربطی به این ماه ندارند، پرداخته می‌شود و به نوعی از جمعیت عزاداران در حسینیه‌ها و تکایا سوءاستفاده می شود.

این روزها که ایام محرم فرارسیده، متولیان برگزاری مراسم‌های عزاداری از مداحان و وعاظ برای مراسم‌های خود دعوت کردند. در همین رابطه، دو عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، توصیه‌ها و نکته‌هایی پیرامون مراسم‌های عزاداری مطرح کردند.

برگزارکنندگان نباید مراسم‌ها را آلوده به مسائلی کنند که باعث رنجش ابا‌عبدالله شود

حجت الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جماران ، درباره ماه محرّم گفت: محرّم یک مراسم شعارگونه در جامعه ماست که طبیعتاً دلبستگی به اهل‌بیت(ع) و امام‌حسین(ع) مردم را در یک وضعیت ویژه و خاص قرار می دهد. از این رو برگزارکنندگان مراسم‌ها باید توجه داشته باشند که انگیزه مردم برای شرکت در این مراسم‌ها چیست؟ و سعی کنند مجالس، محافل و گفته‌های‌شان با انگیزه‌های مردم ناهماهنگ نباشد.

وی افزود: انتظار می‌رود که مجالس و مراسم عزاداری‌ها، عاری از برخی حواشی و رفتارهایی برگزار شود که با شعارهای امام‌حسین سازگاری ندارند. برگزارکنندگان نباید این مراسم‌ها را آلوده به مسائلی کنند که باعث رنجش ابا‌عبدالله شود؛ البته با اینکه هر ساله این تذکر داده شده، اما باز هم تکرارش خالی از لطف نیست. کسانی که تریبون امام حسین(ع) را در اختیار می‌گیرند و کسانی که مقدمات ایجاد آن را فراهم می‌کنند، در برابر خون امام‌حسین(ع) و نهضت بزرگی که دل مردم ایران را به خودش مشغول کرده، مسئولیت دارند.

نمی‌توان پشت یک تریبون هر سختی را به زبان راند و هر رفتاری انجام داد

ابراهیمی گفت: برگزارکنندگان مراسم‌ها باید بدانند با نهضتی سروکار دارند که با رنجی فراوان ایجاد شده، چه مداحی که مجلس را اداره می‌کند و چه رئیس هیئتی که مقدمات برگزاری مراسم را فراهم می‌کند، دارای مسئولیت است. مداحان باید توجه کنند؛ جمعیتی که به نام امام‌حسین(ع) در یک مراسم جمع می‌شود، امانتی الهی است.

وی افزود: خون یک بزرگوار در این راه ریخته شده تا جلب محبت مردم ایجاد شود. لذا نمی‌توان پشت یک تریبون هر سختی را به زبان راند و هر رفتاری انجام داد. مداحان تصور نکنند که این مجالس، مجالسی عادی هستند؛ فرق زیادی میان این مجالس با سایر مجلس‌ها وجود دارد. اگر احساس می‌کنند نمی توانند حدود را رعایت کنند یا مطلع نیستند، بهتر است از مطرح‌کردن بحث‌های حاشیه‌ایپرهیز کرده و بحث‌های دیگری انتخاب کنند.

مداحان و وعاظ اگر مطلع هم هستند، باید تلاش کنند تا از حدود خارج نشوند

این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: مداحان و وعاظ اگر مطلع هم هستند، باید تلاش کنند تا از حدود خارج نشوند. متاسفانه بعد از انقلاب و به ویژه بعد از زمان جنگ، هم محتوای اشعار بسیار سخیف شده و هم نوع برخی نوحه‌هایی که خوانده می‌شود، تناسبی با روز عاشورا و امام حسین(ع) ندارد.

ما باید  عاقلانه و منطقی صحبت کنیم. در هر شأنی از امام جمعه، مداح یا خطیب که هستیم، باید این نکات را رعایت کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی مجالس نیز به شکلی جهت‌دهی شدند که درآن به یک‌سری مسائل که ربطی به این ماه ندارند، پرداخته می‌شود و به نوعی از جمعیت عزاداران در حسینیه‌ها و تکایا سوءاستفاده می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که منظور امام‌حسین(ع) باشد و به غیر ایشان هیچ مسأله‌ای را مطرح نکنند. اگر مداحان و وعاظ مسائل دیگر را با موضوع امام‌حسین(ع) مخلوط کنند، از جایگاه خود خارج می شوند.

باید دقت کرد که مجالس از محتوای ویژه خود خالی نشوند

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر مداح‌ها و وعاظ برای آنکه مستمعین خود را نگه دارند، از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنند که ربطی به هیئت‌های امام‌حسین(ع) ندارند، این مسائل در شأن سیدالشهداء(ع) نیست و باید دقت کرد که این مجالس از محتوای ویژه خود خالی نشوند.

وی در پایان گفت: مردمی که در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند، با انگیزه‌هایی که امام‌حسین(ع) و دین در وجودشان ایجاد کرده، حضور پیدا می‌کنند. اما هدایت‌کنندگان مجلس، یا انگیزه‌هایی مشابه مردم دارند یا دارای انگیزه‌های دیگر هستند. اگر انگیزه‌های دیگر وجود داشته باشد، اشکال پیدا می‌کند. یعنی ممکن است مردم بهره آن را ببرند، اما برگزارکنندگان آن مراسم‌ها هم در دنیا و هم آخرت گرفتار شوند. امیدوارم به خوبی از این امانت که در اختیار بعضی‌ها قرار گرفته، صیانت شود.

نباید به ظاهر مراسم‌ها اکتفا کرد

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک نیز در گفت و گو با جماران گفت: باید نگاه ما به نهضت عاشورای حضرت امام‌حسین(ع)، نگاهی دینی، انقلابی و مردمی باشد. لذا ضرورت دارد به نکاتی در این باره دقت شود.

وی با اشاره به نکته اول گفت: ما باید مردم را با محتوای عمیق انقلاب و نهضت امام‌حسین(ع) در زمینه‌های اعتقادی و معرفتی، مسائل اخلاقی و اجتماعی و همچنین در ابعاد فرهنگی، حاکمیت و بخش حکومتی، دشمن‌شناسی و معرفی اسلام ناب به جامعه آشنا کنیم. نباید به ظاهر مراسم‌ها اکتفا کرد، بالاخره وقتی امام‌حسین(ع) می فرماید؛ «هیهات منا الذله»، این عبارت باید برای مردم تبیین شود.

اگر مداحی بخواهد وارد مسائل سیاسی شود نباید به توهین بپردازد

این عضو جامعه روحانیت مبارز در بیان نکته دوم گفت: مداح‌ها باید طبق دستور مقام معظم رهبری عمل کنند، یعنی باید در محتوای اشعارشان و در زمینه هدایت جامعه به ویژه برای جوانان، نسبت به مسائل انقلاب، اسلام و عاشورای امام‌حسین(ع) و توسعه این فرهنگ تلاش کنند. من فکر می‌کنم که بهترین بیان را در قبال مداحان، حضرت آقا بیان کرده است.

وی در پایان گفت: البته این به معنای آن نیست که اگر مداحی بخواهد وارد مسائل سیاسی شود به توهین بپردازد. ما باید  عاقلانه و منطقی صحبت کنیم. در هر شأنی از امام جمعه، مداح یا خطیب که هستیم، باید این نکات را رعایت کنیم.

  تعداد بازديدها: 1922
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81124
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.