تاريخ انتشار: 22 شهريور 1397 ساعت 01:00:41
نگاهی دیگر(قسمت چهارصدونوزدهم)

گفتم: آقاجون کتاب جدید باب وودوارد تحت عنوان ترس ، ترامپ در کاخ سفید که نقد تعادل روانی و سلامت تصمیمات و عملکرد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است در اولین روز توزیع نایاب شد.
گفت: انتشار سالانه صدها کتاب و تولید فیلم به روز در خصوص نقد فساد حاکم در ساختار ، رویه ها و عملکرد دستگاه ها و افراد حاکمیتی مانند سیاستمداران ، مدیران ، ارتش ، پلیس ، اف بی ای ، سیا ، سیستم بانکی ، بورس و احزاب  اقدامی معمول و پر تکرار است.
سریال ۶۵ قسمتی خانه پوشالی ، رسوایی ، معاون رئیس جمهور ، بازمانده برگزیده ، خانم وزیر ، بعد به کجا حمله کنیم ، فارنهایت ۹/۱۱ و صدها و صدها کتاب ، فیلم و سریالی که تولید و همزمان در معرض دید مردم امریکا و جهان قرار می گیرند.

گفتم: قطعا برای ما وجود چنین فضایی خبری و فیلم سازی غیر قابل تصور است بطوریکه در مواقعی حتی  بکار بردن یک کلمه یا تصویر در فیلم و سریال یا کتاب به اخلال در امنیت و مصالح ملی تعریف و دستور به توقیف یا اصلاح داده می شود.
گفت: اینکه چرا ساکنین این کشور که مهاجرینی از بسیاری کشورها هستن و برخلاف بسیاری از مردم جهان هیچ چیز و هیچ کس را معادل آمریکا ، امنیت ملی و ارزش های آمریکایی نمی دانند.
شاهدیم که ترامپ در اوج قدرت نمایی جهانی به سادگی در معرض انواع تهاجم داخلی قرار می گیرد مانند انتشار کتاب ترس یا مستند مایکل مور دیگر کارگردان نام آشنای هالیوود که با تحلیل رفتار ترامپ با ایوانکا علیه رییس جمهور ایالات متحده اتهام کودک آزاری دخترش را مطرح می کند.

گفتم: اتفاقا پس از ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان و عراق کتاب و فیلم های متعددی در نقد صداقت و انگیزه های اعلامی کاخ سفید یا عملکرد غیر انسانی نیروهای نظامی آمریکا در دو کشور تولید و منتشر شد.
گفت: اما اینکه چرا ما از چنین ظرفیت و قابلیتی برخوردار نیستیم حتما قابل تامل است چنانکه حتی در فیلم و سریال نمی توان نسبت به مشاغل نگاه انتقادی داشت.
نکته جالب توجه اینکه حمله به رئیس جمهور آمریکا نقد رئیس دولت و قوه مجریه نیست بلکه تهاجم به رهبر کشور است رهبری که علاوه بر دولت بر نیروهای مسلح و بخش قابل توجهی از سیستم قضایی و پارلمان آمریکا نیز تسلط دارد.

گفتم: توضیح نکته اصلی مغفول ماند اینکه چرا تهاجم و حتی تخریب رییس جمهور ایالات متحده آمریکا مانند موضوع کلینتون در دوران ریاست جمهوری اش مانع از رای مجدد مردم نمی شود؟ چگونه ترامپ می تواند حتی در مورد دخترش ایوانکا مورد اتهام قرار گرفته و در عین حال به انجام مسئولیتش ادامه دهد؟
گفت: آنها به شدت بین شخصیت حقیقی و حقوقی افراد و مدیران تفکیک قائل هستند.
- آنها رفتار در چارچوب هنجارهای فرهنگی و اجتماعی کشورشان را موضوع شخصی افراد می دانند.
- آنها دروغ را قابل بخشش نمی دانند چنانکه کلینتون بدلیل قسم دروغ یا پنهان کردن حقیقت مورد بازجویی قرار گرفت.
- آنها برای هیچ فرد ، جایگاه و سازمانی دارای مرتبه و ماهیت معنوی خاص و تقدس قائل نیستند.
- آنها هر کس در هر موقعیتی را فقط یک شهروند با تمام خصائص فردی و اجتماعی می دانند.
- آنها افراد را معیار خوب و بد یا درستی و غلطی رفتار تعریف نمی کنند بلکه افراد فقط برای خدمت در مدتی محدود انتخاب می شوند.

گفتم: ما هم می توانیم از چنین ظرفیتی در نقد حکومت و قدرت برخوردار باشیم؟
گفت: آقاجون برای رسیدن به جامعه سالم و پویا که به فرمایش مولا علی علیه السلام افراد در برابر قدرت حاکم بی لکنت سخن بگویند نیازی به الگو گیری و مشابه سازی بیرونی نداریم که باید به تعالیم نورانی و متعالی سیره نبوی و ائمه اطهار باز گردیم باید باور کنیم که فریاد حماسه ساز کربلا امر به معروف و نهی از منکر بود، دعوت تمام بشریت به حریت و آزادگی که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

  تعداد بازديدها: 3716
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81123
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.