تاريخ انتشار: 12 شهريور 1397 ساعت 23:37:02
جدی نگیرید؛ این مسائل یک سری عداوت‌های شخصی و فردی است / در برخی جاها به خاطر منافع ملی مجبور به سکوت هستیم / تاریخ و مردم نهایتا قضاوت درست خود را خواهند داشت

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: یک سری عداوت‌های شخصی و فردی است که به فرافکنی و اتهام‌زنی به برخی مقامات از جمله وزارت خارجه دامن می‌زند و نباید آن را جدی گرفت؛ چون جدید نیست.

به گزارش «انتخاب»، بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این که روند آستانه ، روند موفقی بوده است، خاطر نشان کرد : نشست سران سه کشور در تهران می‌تواند در ادامه مسیرقبلی روند آستانه به برداشتن گام‌های بیشتر برای حل نهایی موضوع سوریه ، مبارزه با تروریسم و بازگشت صلح و آرامش به این کشور کمک کند .

وی افزود: به نتایج این اجلاس خوش‌بین هستیم و امیدواریم اجلاسی موفق و کارآمد باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با رد برخی اظهار نظرها در مورد دخالت ایران در امور داخلی عراق گفت : ما به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذاریم و با هر دولتی از هرجناح و حزبی در عراق همکاری می کنیم چرا که ما همسایه هستیم و باید با یکدیگر همکاری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه‌ صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حواشی ایجاد شده در مورد گردشگران عراقی در تهران و اخبار منتشر شده در این زمینه در آستانه فرارسیدن محرم و اربعین حسینی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که کانون‌های معاند عزم خود را برای تضعیف روابط خارجی ایران با همسایگانش و ناکام گذاشتن سیاست خارجی ایران در تعامل با همسایگان به کار برده است. در حقیقت به نظر می‌رسد که کانون‌هایی جنگ روانی گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کرده‌اند و در این زمینه در حال تلاش هستند. چنانچه سعی می‌کنند سیاست خارجی ایران به خصوص تعامل با همسایگانش را مورد تخریب قرار دهند.

وی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در مورد نوع رفتار اتباع عراقی در ایران گفت‌: این موضوع را بدون توجه به این مساله که چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد و یا واقعیت نداشته باشد بخشی از جنگ روانی گسترده‌ای می‌دانم که طی دو هفته گذشته برخی از کانون‌های معاند علیه روابط ایران و عراق پیگیری کرده است. طی دو هفته گذشته حداقل بیش از هشت مورد موضوع در مورد روابط ایران و عراق مطرح کرده‌اند و سعی کرده‌اند که با انتشار برخی اخبار بین مردم و مقامات دو کشور سوء تفاهم و تنش ایجاد کنند و من فکر می‌کنم موضوع مورد اشاره نیز در چارچوب همین امر است ایجاد یک جنگ روانی برای تخریب روابط دو کشور.

قاسمی همچنین در پاسخ به این‌که آیا معاون وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر اخیرش به تهران با نازنین زاغری دیدار و گفت‌وگو کرده است، گفت: من از این موضوع خبر ندارم و تا آنجا که می‌دانم چنین موضوعی نبوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد برخی از اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق با رد این اتهامات، اظهار کرد: در مورد برخی از این مسائلی که مطرح شده ما موضع‌گیری کردیم و پاسخ دادیم و همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم آنچه که برای مهم است حفظ استقلال و تمامیت ارضی عراق است و برای ما یک مساله حیاتی و پراهمیت است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این‌که برای ایران تحقق خواست مردم عراق مهم است، گفت: هر آنچه در عراق توسط مردم و نمایندگان مردم عراق در پارلمان رقم بخورد امری مطلوب است و ما با هر دولتی از هر جناح و هر حزبی در عراق همکاری می‌کنیم، چرا که دو کشور همسایه یکدیگر هستند و باید در کنار هم فعالیت و همکاری کنند.

وی با تاکید بر این‌که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر حیدرالعبادی در مورد ایران و مباحثی که او در ارتباط با موضوع کارون مطرح کرده، ادامه داد: ما با عراق به عنوان یکی از همسایگان خوب‌مان به طور مستمر در تماس و تعامل هستیم . این تعامل و گفت‌وگو در حوزه‌های مختلف جریان دارد و در هر حوزه‌ای که مساله و پرسشی وجود داشته باشد، در جلسات و رایزنی‌هایی بین مقامات دو کشور مطرح می‌شود نباید از هیچ موضوعی در ارتباط با مسائل موجود دو کشور نگران بود جای نگرانی وجود ندارد، چرا که این مسائل در جریان رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در نشست روز جمعه سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به جز موضوع سوریه مباحث دیگری نیز مطرح خواهد شد، اظهار کرد: نشست سران سه کشور مهم و تاثیرگذار در حل بحران سوریه نمی‌تواند به یک موضوع منتهی شود و حتما در کنار مسائل سوریه و آخرین تحولات این کشور مسائل بین‌المللی و همچنین موضوع همکاری‌های دوجانبه و سه‌جانبه نیز مطرح خواهد شد.

قاسمی گفت: طبیعتا در این جلسه در مورد موضوعاتی که می‌تواند مورد علاقه سه کشور باشد بحث خواهد شد و از گذشته چنین سنتی نیز وجود داشته و این امر جدیدی نیست.

وی با بیان این‌که من ترجیح می‌دهم بعد از برگزاری این نشست در ارتباط با مسائل مطرح شده در آن صحبت کنم، خاطر نشان کرد: پیشنهادات زیادی مطرح شده که در این اجلاس مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد و امیدواریم در فرصت کافی این موضوعات مورد بحث قرار گیرد و در مورد برخی مسائل نیز که مدنظر سه کشور است، تفاهماتی حاصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه‌ی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته شده قرار است در جریان نشست تهران بین ایران، ترکیه و روسیه پیمان‌نامه پولی مشترک به امضا برسد، اظهار کرد: من هیچ چیز را در حال حاضر تایید نمی‌کنم تا بعد از برگزاری اجلاس.

وی ادامه داد: همان‌طور که توضیح دادم پیشنهاد شده که محورهای مختلفی علاوه بر موضوع سوریه در این جلسه مطرح شود و باید ثبت کرد و دید در اجلاس چه موضوعاتی مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرد و بعد در مورد آنها صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در مورد قطع خرید نفت ایران از سوی ژاپن، اظهار کرد: من اطلاعی از این موضوع ندارم و وزارت نفت می‌تواند توضیح دهد که چه مذاکراتی با طرف‌های ژاپنی در این زمینه داشته باشد.

قاسمی با بیان این‌که فشارهایی از سوی آمریکا در این زمینه بر روی کشورها وجود دارد و بسیاری از کشورها نیز تاکنون در برابر درخواست آمریکا در این ارتباط ایستادگی کرده‌اند، ادامه داد: برخی از آنها در حال رایزنی با آمریکا برای گرفتن فرصت و یا گرفتن معافیت هستند، ولی همان‌طور که گفتم در مورد این موضوع خاص شما از وزارت نفت اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد ادعای یکی از رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر این‌که در سفر سال گذشته یک هیات روسی به تهران فردی به نام لازان که رییس یهودیان روسی است حضور داشته و روسیه بر عضویت این فرد برتیم اعزامی‌اش به تهران علی‌رغم مخالفت ایران تاکید داشته است، اظهار کرد: من چنین چیزی را نشنیده‌ام و اطلاعی از آن ندارم. در این ارتباط پیگیری می‌کنم و اگر به نتیجه رسیدم به شما اطلاع می‌دهم. البته بعید می‌دانم چنین خبری درست باشد با توجه به سابقه رسانه‌ای که چنین خبری را منتشر کرده است.

قاسمی همچنین در مورد درخواست ایران از عراق مبنی بر این‌که از زائران اربعین حسینی برای صدور روادید به جای اخذ دلار، ریال گرفته شود و آیا چنین درخواستی مورد پذیرش عراق قرار گرفته است، گفت: من در جریان دقیق جزییات این موضوع نیستم و بهتر است که شما از سازمان حج و زیارت که این موضوعات را پیگیری می‌کند، این مساله را جویا شوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار افغانستانی مبنی بر این‌که پرسش آقای رشیدپور از آقای ظریف در ارتباط با موضوع آب در افغانستان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده و اکنون نیز بار دیگر بحث آبی بین ایران و افغانستان جدی‌تر شده است، تصریح کرد: بحث در مورد مسائل آبی از جمله هیرمند از دیرباز بین دو کشور وجود داشته است و با توجه به اهمیت این موضوع سال گذشته در کنار چهار کمیته‌ای که بین ایران و افغانستان جهت تدوین سند جامع روابط بین دو کشور ایجاد شد، کمیته‌ای نیز به نام کمیته آب تشکیل شد. این کمیته تا حد بسیاری به انتهای کار خود رسیده و امیدواریم که بتوانیم هرچه زودتر مجموعه نتایج حاصله در پنج کمیته را در سند جامع بین دو کشور مکتوب کنیم.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده با بیان این‌که اتفاق جدیدی رخ نداده و مساله خاصی نیست، گفت: البته همان‌طور که گفتم کانون‌هایی علاقه‌مند هستند که در روابط ایران با کشورهای همسایه‌اش از جمله افغانستان مشکلاتی ایجاد کنند.

قاسمی با تاکید بر این‌که بحث‌های دو کشور در مورد مسائل آبی رو به جلو است، ادامه داد: امیدواریم با نهایی شدن کار کمیته آب تا حد زیادی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد کاسته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مذاکرات ایران و اروپا و این‌که برخی معتقدند که اروپا در ارتباط با مذاکرات با ایران در حال خریدن زمان است، خاطر نشان کرد: من نمی‌توانم که به جای اروپایی‌ها به شما بگویم که در حال خریدن زمان هستیم یا نه. من در ارتباط با روند مذاکرات ایران با اروپا پیش از این توضیح داده‌ام و معتقدم که در فعالیت اروپایی‌ها در این زمینه تاخیراتی وجود دارد که باید برطرف شود و ایران نیز براساس مصالح و منافع خود رفتارش را تنظیم می‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.

قاسمی همچنین در مورد اظهارنظر برخی از مقامات اروپایی در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران و دیدگاه‌های تهران در مورد مسائل منطقه و این‌که ایران باید در این زمینه‌ها نیز با آنها گفت‌وگو کند، تصریح کرد: موضوعاتی که در این زمینه توسط برخی از کشورهای اروپایی مطرح می‌شود موضوع جدیدی نیست در گذشته هم توسط برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است و آنها پاسخ‌های لازم در این زمینه را از ما دریافت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با بحث برجام، اظهار کرد: در این مذاکرات در ارتباط با یافتن مکانیزم‌هایی برای همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و جبران تبعات خروج آمریکا از برجام بحث و گفت‌وگو کرده‌ایم و در مورد موضوعات دیگری که اشاره کرده‌اید صحبتی نشده و آنها از مواضع ایران در مورد آن مسائل اطلاع دارند.

قاسمی همچنین در مورد تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت خارجه و وزارت بهداشت در روز شنبه و جزییات این تفاهم‌نامه، گفت: این تفاهم‌نامه موضوع جدیدی نیست. پیش نویس آن از مدت‌ها قبل تهیه شده بود و در جلسات کارشناسی دو وزارتخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و در نهایت دو وزارتخانه توانستند بر روی یک سند به تفاهم برسند چنانکه در روز شنبه این تفاهم‌ نهایی امضاء شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که سند امضاء شده سند جامعی است و فقط محدود به بحث اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیست و محورهای مختلفی بر آن گنجانده شده است، ادامه داد: در این تفاهم‌نامه تاکید شده که وزارت خارجه برای تهیه بازار جهت صدور داروهایی که در ایران تولید می‌شود و همچنین واردات داروهای مورد نیاز در داخل کشور با وزارت بهداشت همکاری کند.

وی بار دیگر تاکید کرد: موضوعات مورد نظر در این تفاهم‌نامه گسترده‌تر از بحث مسائل دارویی است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه‌ این نشست خبری که در وزارت خارجه برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی در مورد نامه منتشر شده از سوی همسر نازنین زاغری خطاب به ظریف و پاسخ ایران به این نامه گفت: من از جزییات این موضوع اطلاعی ندارم. آقای ظریف نیز اکنون در سوریه به سر می‌برند و باید منتظر ماند که ایشان از سفر بازگردند و سپس واکنش ایشان به این موضوع را جویا شویم.

وی همچنین با ارائه‌ی توضیحاتی در مورد سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدارش با سید عباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: ایران این نوع گفت‌وگوها را با کشورهای مختلف از جمله انگلیس دارد و این سفر در راستای گفت‌وگوهایی است که هر شش ماه یکبار بین دو کشور برگزار می‌شود. موضوعات مختلفی از مسائل دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، کنسولی و سیاست خارجی در جریان دیدار با مقامات دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع برجام و تحولات منطقه نیز از دیگر محورهای این گفت‌وگوها بود. در این صحبت‌ها طرف انگلیسی موضوع خانم زاغری را مطرح کرد.

قاسمی در این باره ادامه داد: خانم زاغری فردی دوتابعیتی است، ولی ایران به لحاظ قوانین داخلی‌اش این موضوع را قبول ندارد. در ارتباط با موضوع خانم زاغری طرف انگلیسی دیدگاه‌های خود را مطرح کرد و پاسخ‌های لازم را در این ارتباط با این موضوع از جانب ایران دریافت کرد. از جمله این که در ایران این موضوع از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و اتهاماتی از سوی قوه قضاییه به وی وارد شده و او در حال گذراندن مدت دوران محکومیت خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: خانم زاغری چند روز در مرخصی بودند که فراهم کردن زمینه‌ی تحقق این موضوع از سوی ایران مورد تقدیر و تشکر طرف انگلیسی قرار گرفت.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دستور ویژه رییس جمهوری به وزارت خارجه در ارتباط با پیگیری موضوع هورالعظیم و اقداماتی که وزارت خارجه در این زمینه انجام داده است، گفت: وزارت خارجه از طریق سفارت خود در بغداد و کنسولگری‌هایش در این کشور در ارتباط با این موضوع در تماس دائم با مقامات عراقی است. آنچه که رخ داده یک فاجعه زیست محیطی است و ایران تلاش‌های خود را برای این بحران انجام داده، این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این‌که دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در ایران در ارتباط با این موضوع با طرف‌های عراقی خود در تماس هستند، ادامه داد: برخی از اقدامات را نیز در این زمینه باید دولت عراق انجام می‌داد که آنها اقدامات‌شان را شروع کرده‌اند، از جمله در موضوع مهار آتش و استفاده از تاکتیک‌ها و ابزارهای لازم و مدرن برای مهار آن.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که امیدواریم هرچه زودتر این موضوع به پایان برسد، خاطر نشان کرد: با توجه به نوع تعاملات دو کشور و هم‌افزایی که بین آنها وجود دارد امیدواریم بتوانیم بدون هیچ نیازی به محاکم و عناصر ثالث موضوع را به پایان برسانیم. این خوش‌بینی وجود دارد و امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضوع ادلب سوریه و مباحثی که در این ارتباط وجود دارد از جمله این‌که رسانه‌های غربی معتقدند که در صورت حمله نیروهای سوری به این منطقه فاجعه‌ای در ادلب رخ خواهد داد، گفت: موضوع ادلب یکی از موضوعات پیچیده سوریه است. ادلب آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه است. عناصر تروریستی در آنجا سکنی گزیده است و دولت سوریه مصمم است در ادامه‌ی پیروزی‌های قبلی خود و سرکوب تروریست‌ها در این کشور، به این ماجرا و موضوع پایان دهد. این بحث موجب نگرانی برخی از محافل حامی تروریست‌ها در سوریه شده است چنانکه در این زمینه آنها دست به تبلیغات گسترده‌ای زده‌اند که فاجعه‌ای در راه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این در حالی است که دولت سوریه به عنوان یک حاکمیت و یک کشور حق دارد که با تروریست‌ها در آنجا مبارزه کند و سعی کند که تمام سرزمین خود را از وجود تروریست‌ها پاک کند. ایران نیز همچنان به عنوان حامی دولت سوریه در کنار این کشور حضور دارد و کمک‌های مستشاری خود به این کشور در راستای مبارزه با تروریست تا زمانی که دولت سوریه به آن احتیاج داشته باشد را ادامه می‌دهد.

قاسمی با اشاره به سفر امروز وزیر امور خارجه به سوریه، اظهار کرد: احتمالا یکی از محورهای اصلی رایزنی آقای ظریف با مقامات سوریه آخرین تحولات این کشور و مباحثی که در این زمینه وجود دارد، خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با جزییات نشست روز جمعه سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران و این‌که آیا آنها می‌توانند در این نشست به نتیجه مشخصی در ارتباط با بحران سوریه دست پیدا کنند، تصریح کرد: این نشست در ادامه‌ی نشست‌های کارشناسی و وزیران امور خارجه سه کشور در چارچوب روند آستانه برگزار می‌شود و این‌که توقع داشته باشیم در یک نشست و جلسه به طور کامل و 100 درصدی همه موضوعات مربوط به یک بحران از جمله سوریه حل شود، توقعی درستی نیست و تحقق چنین امری موضوع بعیدی است.

قاسمی با اشاره به موفقیت روند آستانه در حل بحران سوریه و با بیان این‌که در حل این بحران روند آستانه تنها روند موجود و موفق است، گفت: نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در ایران می‌تواند در ادامه‌ی مسیر قبلی روند آستانه به برداشتن گام‌های بیشتر جهت حل این بحران و مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش و صلح در سوریه کمک کند. ما به این موضوع خوشبین هستیم که اجلاس تهران، اجلاس موفق و کارآمدی برای مجموعه منطقه و موضوع مبارزه با تروریسم خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پخش فیلمی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در نشست روز گذشته مجلس شورای اسلامی و ادعاهای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد اعضای تیم مذاکره کننده کشور با استناد به این فیلم و برخی دیگر از صحبت‌ها و اظهارنظرهایی که در ارتباط با وزارت خارجه و برخی از مدیران آن می‌شود و تاثیر این سخنان بر روی نگاه افکار عمومی نسبت به وزارت خارجه، اظهار کرد: جامعه ما جامعه‌ای روشن است، مردم مسائل را به خوبی دنبال می‌کنند. شناخت نسبتا خوبی از روند تحولات و رفتار مسئولان، نهادها و ارگان‌ها دارند.

قاسمی با بیان این‌که مردم با توجه به این شناخت‌ها و تشخیصی که دارند قضاوت می‌کنند گفت که فکر نمی‌کنم اینگونه اخبار بر نوع نگاه مردم به وزارت خارجه تاثیر چندانی بگذارد، چرا که مردم ما افرادی هوشمند هستند.

وی با بیان این‌که متاسفانه برخی بر اساس عداوت‌های شخصی و مسائل شخصی اقدام به فرافکنی و زدن اتهام نسبت به برخی مقامات وزارت خارجه می‌کنند، تصریح کرد: این مسائل را نباید جدی گرفت. مساله جدیدی نیست و قطعا نیز آخرین نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ممکن است برخی براساس نوع نگاه‌شان عملکرد وزارت خارجه را نپسندند و منتقد آن باشند، اظهار کرد: این موضوع جای نگرانی ندارد و ما هم در چارچوب منافع ملی سعی می‌کنیم که پاسخگوی این انتقادها باشیم. البته در مورد برخی مسائل و در برخی از جاها به خاطر منافع ملی مجبور به سکوت هستیم واز صمیم قلب سکوت را می‌پذیریم، ولی تاریخ و مردم نهایتا قضاوت درست خود را خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که این رفتارها چه تاثیر و تبعاتی می‌تواند در حوزه سیاست خارجی و نوع رفتار و تعامل مقامات دیگر کشورها با دستگاه‌های دیپلماسی داشته باشد، گفت: قطعا این نوع سیاست‌ها می‌تواند آثار خود را در حوزه‌ای که شما اشاره کردید داشته باشد، ولی در جهان امروز با توجه به نوع ارتباطات قطعا مسائل درونی ایران مورد رصد دیگر کشورها قرار می‌گیرد و آنها نیز به یک شناخت نسبی از این نوع مسائل دست پیدا می‌کنند و حدس و گمان‌های خود را از این جریانات خواهند داشت.

قاسمی همچنین با ارائه‌ی توضیحاتی در مورد سفرهای اخیر وزیر امور خارجه به سوریه، ترکیه و پاکستان و رایزنی‌هایی که با مقامات این کشورها داشته است در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این سفرها بدون اعلام قبلی بوده است، گفت: تردید دارم که این سفرها بدون اعلام قبلی باشد و اگر حتی چنین چیزی هم باشد امر دور از ذهنی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست با ارائه‌ی توضیحاتی در مورد آخرین روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام و با بیان این‌که امیدواریم در فرصت باقی‌مانده بتوانیم به تفاهم‌های لازم با اروپا دست پیدا کنیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم اروپا از آزمون بزرگی که در حال حاضر با آن روبه‌روست با موفقیت و سربلندی بیرون بیاید و نقش تاریخی خود را ایفا کند.

قاسمی با بیان این‌که در مورد بحث سیستم‌های پولی، مالی، بحث صنایع، فناوری و خیلی مباحث دیگر در حوزه مسائل اقتصادی با اروپا صحبت کرده‌ایم، گفت: اروپایی‌ها هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده‌اند و امیدواریم در فرصت باقی‌مانده در این مسیر حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا ایران برای اروپا جهت دادن تضمین‌های عملی و کافی جهت اجرای برجام ضرب‌الاجل مشخص نمی‌کند، اظهار کرد: اگر شما فکر کنید می‌بینید که در مورد موضوعاتی چون تعیین مکانیزم‌های پولی و بانکی و مسائلی که مربوط به صنعت است نمی‌توان ضرب‌الاجلی را گذاشت، چرا که آنها باید در مجموع 28 کشور اروپایی در مورد اینگونه مسائل تفاهم کنند و این امر زمان‌بری است و بعد از تفاهم به طرف ایرانی پیشنهادات را ارائه کنند و در نهایت ایران نیز پیشنهادهای ارائه شده از سوی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر این‌که آقای عراقچی در اواخر خردادماه گفته بودند طرف‌های اروپایی فقط چند هفته فرصت دارند ادامه داد: شاید آنچه که در آن زمان مدنظر آقای عراقچی بوده، این است که طرف‌های اروپایی می‌بایست در آن مقطع هرچه زودتر موضع‌گیری سیاسی خود را در ارتباط با برجام، خروج آمریکا از آن و اعلام آمادگی جهت ارائه‌ تضمین‌های لازم و عملی جهت حفظ منافع ایران در برجام بیان می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که اروپایی‌ها اراده سیاسی خود را برای حفظ برجام به صورت روشن مشخص کرده‌اند به روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در مورد مسائل مربوط به برجام و حفظ منافع ایران از این توافق اشاره کرد و گفت: این مذاکرات در مراحل فنی و تکنیکی خود به سر می‌برد. البته این مذاکرات کمی طولانی شده و ما تاکید داریم که اروپا بتواند هرچه سریع‌تر موضوعات باقی‌مانده را روشن و مشخص کند. به اروپایی‌ها هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانند تضمین‌های عملی و کافی را به ایران بدهند.

قاسمی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست ایران و وزرای خارجه برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با برجام و این‌که آیا برگزاری چنین نشستی کنسل شده است، اظهار کرد: چیزی کنسل نشده است قراری هم به طور قطعی نشده است، ولی احساس می‌کنیم در این مرحله نیاز به مذاکرات مجدد داریم، ولی این‌که این مذاکرات در چه تاریخی، در کجا و تحت چه عنوانی برگزار می‌شود، هنوز مشخص نیست. وقتی موضوع دقیق‌تر مشخص شد در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و اطلاعات من حاکی از این است که تاریخ و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

  تعداد بازديدها: 2038
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81052
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.