تاريخ انتشار: 13 مرداد 1397 ساعت 22:53:14
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهشتادویکم )

گفتم: آقاجون با تلاش موثر وزارت خارجه در نشست اخیر آ سه آن سند مودت و دوستی بین ده عضو آ سه آن با ایران امضا و اعلام گردید.
گفت: امضاء سند مودت بین آ سه آن با ایران در فاصله دو روز قبل از اجرای مرحله اول تحریم آمریکا حتما حامل پیامی روشن برای جامعه جهانی و آمریکاست.
- موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی نیز در اجلاس سنگاپور حضور داشته و ضمن گفتگو با اعضای آ سه آن بر جدیت اتحادیه اروپایی در وفاداری به برجام بدون آمریکا تاکید کرد.

گفتم: گسترش روابط سیاسی مبتنی بر امضاء سند مودت و دوستی بین ایران و کشورها یا سازمان های بین المللی مانند آ سه آن می تواند در مواقع اقدامات یک جانبه مثلا آمریکا به کاهش فشارهای بین المللی علیه کشورمان منجر گردد بنابراین باید امضاء سند مودت بین ایران و شانگهای نیز مورد پیگیری قرار گیرد.
گفت: براساس دستور هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (خرداد ۹۶) در آستانه باید عضویت رسمی پاکستان ، هند و ایران مطرح و تصویب می شد که با عدم همراهی چین و روسیه موضوع عضویت ایران به نشست های بعد موکول شد.
گفتم: آثار مثبت ناشی از امضاء سند مودت ده کشور عضو آ سه آن یا پدیرش عضویت ایران در شرایط تحریم آمریکای چیست؟
گفت: تحریم آمریکایی هرگز مانند تحریم فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل برای دولت ها الزام آور نیست لذا آمریکا ناچار از بکارگیری ابزار و شیوه های اعمال تهدید و تحدید علیه دولت ها و شرکت هاست ، اتحادیه اروپایی شامل ۲۸ عضو در صدد دست یابی به راهکارهایی است که بتواند بدون رویارویی با آمریکا به ادای تکالیف مندرج در برجام عمل نماید موضوعی که برای اعضای آ سه آن بدلیل امضاء سند مودت سهل الوصول تر خواهد بود.
گفتم: یعنی در شرایط برجام بدون آمریکا علاوه بر اتحادیه اروپایی از حمایت و همراهی مبتنی بر سند مودت ۱۰ عضو آ سه آن مانند اندونزی ، مالزی ، فلیپین ، سنگاپور و... نیز برخوردار خواهیم بود ، به نظر دستاورد دیپلماسی بزرگی است که باید به شدت مورد تقدیر قرار می گرفت که طبق معمول دیده نشده و متقابلا برخی امامان جمعه از تریبون نماز به دعوت مردم برای قیام علیه دولت اقدام کردند.
گفت: آقاجون آثار همراهی اتحادیه اروپایی و آ سه آن و البته اکو با برجام باید در روند و مدلی معقول برای عبور کم هزینه از تحریم آمریکا تبدیل گردد.
- باید تمامی ارکان حکومت از تلاش برای ایزوله سازی و عبور از آمریکا شادمان و دولت را علی رغم اختلافات سیاسی یاری کنند.
- صدا و سیما بعنوان دستگاه تبلیغاتی حکومتی باید بجای تخریب اعتماد اجتماعی نسبت به دولت حداقل لحظاتی را به دستاوردهایی مانند امضای سند مودت بین ایران و آ سه آن یا تلاش بی وقفه اتحادیه اروپایی در اجرای کم هزینه برجام بپردازد.
- باید وزارت خارجه علی رغم سختی کار نسبت به رفع مخالفت و کارشکنی روسیه و چین در مسیر عضویت ایران در شانگهای اقدام کند.

  تعداد بازديدها: 3328
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80780
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.