تاريخ انتشار: 08 مرداد 1397 ساعت 22:34:36
مراسم عاشورای تابستانی در بلتسان پاکستان برگزار شد+ تصاویر

مردم منطقه بلتستان پاکستان برای درک بیشتر مصیبت های کربلا، غیر از ایام محرم در این روزهای گرم تابستانی نیز عاشورای «مرداد» را به ماتم و اندوه نشستند.

به گزارش  «حوزه»، مردم منطقه بلتستان پاکستان برای درک بیشتر مصیبت های کربلا، غیر از ایام محرم در این روز های گرم تابستانی نیز عاشورای «مرداد» را به ماتم و اندوه نشستند.

این روزهای گرم تابستانی در کل منطقه بلتستان به مدت یک دهه مراسم عزاداری حسینی دقیقاً مشابه عاشورای حسینی(ع) شروع شده است و دیروز هم به همین مناسبت دسته عزاداری حسینی در شهر گمبه سکردو بلتستان برگزار شد.

این دسته های عزاداری از بعد از نماز ظهر و عصر بعد از روضه خوانی شروع شد و با سینه زنی در خیابان بزرگ شهر به طرف مسجد جامع این شهر حرکت کرد و مراسم در ساعت 10 شب با زیارت امام مظلوم کربلا پایان یافت.

گفتنی است مردم بلتستان مانند هر سال از مسجد جامع بلتستان تاریخ «عاشورای تابستانی» را اعلام کرده و برای اینکه کربلا را بیشتر درک کنند،‌ عزاداری امام مظلوم را غیر از محرم در تابستان و تاریخ ۲۳ ژوئیه آغاز کردند.

در مورد «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» امام خمينى‌ (ره) فرموده است: «اين كلمه كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا، يك كلمه‌ بزرگى است... همه روز بايد ملت ما اين معنى را داشته باشد كه امروز روز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همه جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را ما پياده‌ كنيم و کربلا انحصار به يك سرزمين ندارد. قضيه كربلا منحصر به يك ‌جمعيت هفتاد و چند نفرى و يك سرزمين كربلا نبوده، بلکه همه زمين ها بايد اين نقش را ايفا كنند».

اما در مورد این آیین باید گفت: در اوائل مردم بلتستان در محافل و مجالسشان شعر فارسی می‌خواندند و به همین علت اکنون هم مجالس آنها حتما با این شعر فارسی شروع می شود.

از ما سلام بر تن صد پاره ي حسين       بر همرهان كشته و آواره ي حسين

بر خفتگان ماريه و رفتگان                     آن اختران ثابت و سياره ي حسين

بر دختران نورس و بي صاحب حسن       بر خواهران بي كس آواره ي حسين

بر كشتگان دامن و آغوش او يكي          طفل حسن يكي مه گهواره ي حسين

برآن دو دست دادہ براہِ وفای دوست      عباس  تشنه کام جگر پارہ حسین

و در پایان برای اینکه سینه زنی های عزاداران به صورت منظم تمام شود، یکی از عزادران با صدای بلند این شعر فارسی را می‌خواند و سینه زنی هایشان تمام شده و برای زیارت آماده می شوند.

داد  از قتل حسین   بیداد از زہر حسین

مردم عاشق اهل بیت علیهم السلام در بلتستان پاکستان، روز اول را برای حضرت مسلم‌ بن عقیل عزاداری می‌کنند و روز دوم را ورود قافله امام حسین به کربلا و سپس قلبشان به خرابه شام می‌ رود و برای فاطمه صغری گریه می ‌کنند و سپس به‌ عشق فرزندان زینب سلام الله علیها و برای عبدالله و قاسم یتیمان امام حسن مجتبی، علی اصغر و علی اکبر و علمدار باوفای کربلا عزاداری گرفته و سپس روز شهادت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام برپا کرده و عزاداری می‌کنند.

در روز عاشورای مرداد ماه «تابستانی» در بلتستان و تمام روستاهای آن منطقه دسته‌های عزاداری به راه انداخته و سینه ‌زنان نام مولایشان امام حسین (ع) را بر زبان جاری می کنند.

در منطقه گلگت بلتسان که در شمال پاکستان قرار دارد جمعیت بیشتر مسلمان هستند و عمده جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند و اقلیت قابل توجهی از اهل سنت نیز در منطقه حضور دارند. گلگت بلتسان تنها منطقه با اکثریت شیعه در پاکستان است. در دوره ضیاء الحق دولت مهاجرت سنی‌ها را به این منطقه تشویق کرد. اسماعیلیه و صوفیان نوربخشیه همچنان در گلگت بلستان حضور دارند.

مانند محرم در عاشورای تابستانی هم وحدت و همدلی مسلمانان در این منطقه قابل مشاهده است و در دسته های عزاداری شیعیان، اهل تسنن برای برادران عزادار خود شربت می‌دهند و نذری امام حسین(ع) تقسیم می‌کنند.

آشنایی با گلگت بلتستان:

بلتستان یکی از مناطق شمال پاکستان و از لحاظ مساحت سرزمینی بسیار گسترده‌است که در سرزمین لَداخ در مرز هندوستان افتاده و همسایه منطقه خودمختار سین کیانگ جمهوری خلق چین است. بخشی از آن نیز در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر قرار گرفته که در کنترل هندوستان است. بیشتر مردم این منطقه به بلتی، از گویش‌های زبان لداخی سخن می‌گویند که خود گونه‌ای از زبان تبتی است.

بلتستان منطقه‌ای کوهستانی است که در رشته‌کوه قراقروم گرفته و قله‌های کی۲ (۸۶۱۱ متر دومین قله مرتفع دنیا) و گاشربروم ۱ (۸۰۴۷ متر) در آن قرار گرفته‌اند و میانگین ارتفاع آن ۳٬۳۵۰ متر است.

در این منطقه جمعیت بیشتر مسلمان هستند و عمده جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند و اقلیت قابل توجهی از اهل سنت نیز در منطقه حضور دارند. گلگت بلتسان تنها منطقه با اکثریت شیعه در پاکستان با اکثریت سنی است. در دوره ضیاء الحق دولت مهاجرت سنی‌ها را به این منطقه تشویق کرد. اسماعیلیه و صوفیان نوربخشیه همچنان در گلگت-بلستان حضور دارند.

  تعداد بازديدها: 1915
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80742
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.