تاريخ انتشار: 04 مرداد 1397 ساعت 12:21:25
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوشست هشتم )

گفتم: آقاجون به نقل از مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی آوردند در غرب اسلام دیدم مسلمان ندیدم در اینجا مسلمان دیدم اسلام ندیدم.
گفت: اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخیرا نتایج بررسی میدانی عمل به ۱۱۳ شاخص‌ رفتاری قرآن و سنت پيامبر (ص) را برای کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار دادند.
گفتم: منظور از شاخص های رفتاری برگرفته از قرآن و سنت کدام موارد است؟
گفت: ‌مواردی که به صراحت از طریق آیات و روایات توصیه یا نهی شده اند مانند پرهیز از رباخواری ، دزدی ، اسراف ، سخن گفتن بدون لکنت ، پرهیز از غیبت و تهمت ، امر به معروف و نهی از منكر ، مسئولیت پذیری اجتماعی ، حفظ محیط زیست ، حقوق زنان و کودکان ، عدالت اجتماعی ، رعایت حقوق عمومی و بسیاری دیگر
گفتم: براساس نتایج تحقیق میدانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران کشورها از حیث توجه و عمل به شاخص های قرآنی از چه وضعیتی برخوردارند.
گفت: سوئیس در رتبه اول ، آلمان در رتبه دوم و کشورهای اسكانديناوی (دانمارک-سوئد-نروژ-فنلاند) حائز رتبه سوم عمل به شاخص های قرآنی اعلام شدند
- براساس تحقیق میدانی دانشکده علوم اجتماعی متاسفانه تا رتبه ٣٧ نام هيچ كشور اسلامى دیده نمی شود و مالزی بعنوان اولین کشور اسلامی در رتبه ٣٨ جدول تنظیمی قرار دارد.
- براساس تحقیق میدانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران کشورمان ايران در تطبیق عمل با شاخص های قرآنی و سنت نبوی در جایگاهی بهتر از رتبه ١٦٣ قرار نگرفته است.

گفتم: یعنی مسلمانان علی الخصوص ما ایرانی ها در عمل به شاخص های رفتاری مورد تاکید قرآن و سنت در مقایسه با کشورهای غیر مسلمان اروپایی و اسکاندیناوی با فاصله فاجعه باری روبرو هستیم؟
گفت: برای صحت سنجی نتایج اعلامی حتما نیازمند انجام تحقیقات مشابه هستیم اما اینکه سال هاست همزمان با فریاد تمامی مراجع تقلید از بیداد ربا خواری در سیستم بانکی و اعلام روزانه تشکیل پروندهای حیرت انگیز مفاسد مالی سال هاست شاهد اعلام مراکز بین المللی از عمق فساد ساختاری در کشورمان هستیم یا سال هاست نسبت به عمق فاجعه مستتر در آمار طلاق به بی تفاوتی رسیدیم موضوع کودکان کار و آسیب دیده فاجعه بار است و موارد بسیار از این دست.
گفتم: چرا کشورهای غیراسلامی در عمل به شاخص های مورد توجه قرآن و سنت اینچنین بر ما مسلمانان برتری یافتند؟
گفت: آقاجون کشورهای مذکور در طول زمان برای برخورداری از زندگی توام با آرامش و ثبات به باورهایی رسیده اند مانند رعایت حقوق اجتماعی یا بیان واقعی باورها که در چارچوب معیارهای اخلاقی و اجتماعی معقول شکل گرفته است آنها در طی سال ها به این باور دست یافتند.
- آنها باور کردند برخورداری از خوشبختی فردی بدون تحقق رفاه عمومی و خوشبختی جمعی ممکن نیست.
- ما بیش از گذشته در صدد فاصله گذاری بین شاخص های رفتار دینی و اخلاقی و تامین منافع فردی هستیم و چه بسیار در هر موضوعی اصالت را با تاکید بر حق خود تعبیر و تفسیر می کنیم.

  تعداد بازديدها: 4340
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80693
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.