تاريخ انتشار: 08 تير 1397 ساعت 22:35:46
معامله قرن به معنای پایان مساله فلسطین است

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: کسانی هستند که روی تحولات منطقه ای حساب باز می کنند و باید به این حساب ها پایان دهند؛ چرا که هرگونه تغییر و تحولی به نفع محور مقاومت است.

به گزارش ایرنا؛ دبیرکل حزب الله لبنان با انتقاد از تاخیر در روند تشکیل دولت در این کشور، خواهان تشکیل دولت وحدت ملی با حضور جریان های مختلف سیاسی شد.

وی در سخنانی که عصر جمعه از شبکه تلویزیونی «المنار» پخش شد، گفت: پس از انتخابات همواره خواهان تشکیل دولت بوده ایم؛ موضوعی که به نگرانی های ما از اوضاع منطقه ای ارتباطی ندارد.

ماه گذشته «سعد الحریری» از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه جدید شد اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

نصرالله خاطرنشان کرد: کسانی هستند که روی تحولات منطقه ای حساب باز می کنند و باید به این حساب ها پایان دهند؛ چرا که هرگونه تغییر و تحولی به نفع محور مقاومت است.

دبیرکل حزب الله افزود: از روی حساب ها و منافع ملی سخن می گوییم و عمل می کنیم و معتقدیم که خلا دولت، وضع اقتصادی و معیشتی، بحران زباله و برق و غیره در راستای منافع ملی نیست.

وی از نبود معیار و استاندارد لازم در روند تشکیل دولت انتقاد و تاکید کرد که باید معیار واحد برای تسهیل این روند تعریف کرد.

نصرالله با اشاره به تفاوت سهم خواهی فراکسیون های پارلمانی در داشتن کرسی های وزارتی گفت: باید پایگاه مردمی و حجم فراکسیون ها را در تشکیل کابینه در نظر بگیریم یا معیار مصلحتی اختیار کنیم.

* دولت وحدت ملی

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت حضور طوایف مختلف در دولت گفت: در مورد دولت وحدت ملی صحبت می شود، اما برخی از فراکسیون ها و نمایندگان در پارلمان یا یک طایفه، از نظر دور می ماند. مثلا چرا «علوی ها» و «سریانی ها» به حساب نمی آیند؟ خواهان دولت وحدت ملی و پایبندی به نتایج انتخابات و در نظر گرفتن حجم هر گروه و فراکسیون هستیم؛ اگر نه خواستار سهم بیشتر از حجم خود می شویم.

* بازگشت آوارگان

نصرالله در بخش دیگر سخنانش به وضعیت آوارگان سوری در لبنان که تعدادشان بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر برآورد می شود، اشاره کرد.

وی خواستار بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان سوری به کشورشان شد و گفت: برخی طرف های بین المللی و محلی هستند که این آوارگان را از بازگشت به سوریه می ترسانند و اطلاعات نادرستی به آنان ارائه می کنند که این مشکل باید حل شود.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه ایجاد مانع بر سر راه بازگشت آوارگان، باعث آزار و رنجش بیشتر دو ملت سوریه و لبنان می شود، تصریح کرد: حزب الله برابر همه گره های موجود در پرونده آوارگان می ایستد و به خاطر روابط مان با سوریه، دستمان را برای کمک در این زمینه دراز می کنیم.

نصرالله ادامه داد: ما با آوارگان سوری تماس خواهیم گرفت و اسامی آنهایی که خواستار بازگشت به وطنشان هستند، ثبت خواهیم کرد و نامشان را به دولت سوریه ارائه می کنیم و با همکاری دستگاه امنیتی لبنان، برای بازگشت بیشترین تعداد ممکن از این آوارگان اقدام می کنیم.

* از پرونده اعطای تابعیت تا وضعیت بعلبک

نصرالله در بخش دیگر سخنانش با اشاره به پرونده جنجالی اخیر اعطای تابعیت لبنانی به برخی از اتباع خارجی گفت: ما در حزب الله هیچ اطلاعاتی از فرمان اعطای تابعیت نداشتیم، چه از دور و چه از نزدیک.

وی همچنین به خلا امنیتی در شهر بعلبک در شرق لبنان و وجود برخی ناآرامی ها در آن اشاره کرد و خواستار اهتمام بیشتر ارتش و نهادهای امنیتی به این شهر شد.

* معامله قرن

تحولات فلسطین و آنچه این روزها به عنوان «معامله قرن» (طرح سازش آمریکا بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی) معروف شده، بخش دیگری از سخنان دبیرکل حزب الله را به خود اختصاص داد.

نصرالله گفت: به نظر می رسد که محرک های «معامله قرن» به قدرت در حال کار هستند. روشن است که ما به مرحله عمل از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای به انجام رسانیدن معامله قرن رسیده ایم.

وی با بیان اینکه معامله قرن به معنای پایان مساله فلسطین است، هشدار داد که همه کسانی که این مساله به آنها ارتباطی دارد، باید مراقب این تحولات باشند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که همه باید مسئولیت خود را در قبال حمایت از ملت فلسطین بپذیرند و به آنها برای مقابله با گام هایی که برای اجرایی کردن معامله قرن در حال برداشتن است، کمک کنند.

* تحولات سوریه

نصرالله در ادامه سخنانش، عملیات اخیر دولت سوریه در جنوب این کشور را مثبت دانست و گفت: اطلاعات ما حاکی از فروپاشی گروهک های مسلح تروریست در این منطقه است.

وی افزود: همه مناطق جنوب سوریه، چه درعا و چه غیر از آن شاهد فروپاشی است و آنها هیچ افقی برای جنگ نمی بینند.

دبیرکل حزب الله به انگیزه های مردم جنوب سوریه برای بازگشت به آغوش کشور اشاره و تاکید کرد: برابر تحول بسیار مهم و پیروزی بزرگی قرار داریم.

نصرالله همچنین به حملات اخیر هوایی به نیروهای وابسته به «کتائب حزب الله عراق» که به شهادت و زخمی شدن چندین نفر انجامید اشاره و آن را حادثه ای بزرگ و خطرناک توصیف کرد.

وی خطاب به ملت های منطقه گفت: هر جا که در عراق، سوریه، یمن و سراسر منطقه به مقاومت تعرض و تجاوزی شد، باید به دشمن تجاوزگر پاسخ داد. 

نصرالله ابراز امیدواری کرد که گروه های مقاومت عراق در شناسایی تجاوزکاران موفق شوند و اقدام لازم را بکنند.

دبیرکل حزب الله به تحولات یمن و ادامه حملات ائتلاف سعودی به مردم بی دفاع این کشور هم پرداخت.

وی با اشاره به ادعای اخیر رسانه های سعودی مبنی بر کشته شدن نیروهای حزب الله در یمن گفت: ما نه نفی و نه تایید می کنیم که در یمن حضور داریم. چه نیرو داشته باشیم و چه نداشته باشیم، خبر کشته شدن نیروهایمان در آنجا دروغ است.

نصرالله تاکید کرد که چنانچه روزی نیروهایی از حزب الله در یمن به شهادت برسند، این حزب آن را مخفی نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما چه در یمن و چه در هر جای دیگری شهیدی تقدیم کنیم، آن را اعلام و به آن افتخار می کنیم.

دبیرکل حزب الله همچنین گفت که ائتلاف سعودی در نبرد «الحُدَیده» در غرب یمن متحمل رسوایی نظامی بزرگی شده است. به گفته وی این ائتلاف از چند ماه پیش برای حمله به جبهه الحدیده خود را تجهیز کرد، اما از ابتدای نبرد، متحمل شکست سنگینی شد.

نصرالله از حضور اروپایی ها، به ویژه انگلیسی ها و فرانسوی ها در نبرد الحدیده خبر داد و گفت: ائتلاف سعودی، مزدوران همه جهان را جمع کرد و با انبوه سلاح های پیشرفته، به الحدیده یورش برد.

وی افزود: همه حرف هایی که ائتلاف سعودی از پیروزی می زند، تنها از طریق شبکه های تلویزیونی وابسته به آن پخش می شود و واقعیت ندارد.

نصرالله خاطرنشان کرد: کشورهای حاضر در ائتلاف سعودی باید بدانند با ملتی می جنگند که تسلیم ناپذیر است و هرگونه پیروزی بر آن امکان پذیر نیست.

دبیرکل حزب الله با قدردانی از موضع مالزی مبنی بر عقب کشیدن نیروهایش از جنگ علیه یمن، ابراز امیدواری کرد که کشورهای دیگر حاضر در ائتلاف در مورد موضعشان در قبال یمن تجدید نظر کنند.

وی همچنین خطاب به یمنی ها گفت: من شرمنده و خجالت زده ام که یکی از جنگنجویان شما در ساحل غربی نیستم. کاش می توانستم با شما باشم و یکی از رزمندگانتان بودم، کاش می توانستم زیر پرچم رهبر شجاعتان می جنگیدم.

  تعداد بازديدها: 1901
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80468
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.