تاريخ انتشار: 05 تير 1397 ساعت 23:23:53
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست ونهم)

گفتم: آقاجون قیمت سکه در آستانه ۳ میلیون تومان قرار گرفت یعنی طی چند ساعت نسبت به روز گذشته بخشی دیگری (۱۴%) از قدرت خرید ناچیز باقی مانده برای مردم سوخت.
گفت: دیگر بحث کاهش ارزش پول ملی نیست سال هاست با سقوط توان خرید مواجهیم فراموش نکنیم در ۸۸-۸۹ سقوط ۷۰۰% ارزش پول ملی را تجربه کردیم بدون اینکه درس بگیریم حال پس از چهار سال ثبات شاهد سقوط ۲۰۰% هستیم بدون اینکه درس بگیریم.
گفتم: فتاح رئیس کمیته امداد اعلام کرد ۵۰% مردم ایران زیر خط فقر و خط فقر مطلق قرار دارند یعنی که جامعه فقر ایران با رشدی سرسام آور رو به افزایش است.
گفت: متاسفانه مردم ایران در حال گذر از فقر مطلق و ورود به مراحل فقر توام با خشونت قرار دارند نکته کلیدی اینکه جامعه مبتلا به فقر خشن مولد انواع خشونت اجتماعی و سیاسی برگشت ناپذیر می باشد که مولاعلی (ع)  فرمودند: وقتی فقر از در وارد شود ایمان از پنجره خارج خواهد شد.
گفتم: دولت برای مدیریت شرایط منجر به سقوط توان خرید جامعه و ممانعت از ورود به فقر خشن برنامه مشخص و خاصی ندارد؟
گفت: وقتی امام جمعه صاحب منصب خرید قبر ۷۰۰ میلیون تومانی برای همسرش را مسئله شخصی بداند
- وقتی مقام نظامی ده ها سال به ویلا نشینی ۵۰۰۰ متری خو کرده باشد.
- وقتی مقام مشاور کشور  دارای ۳۵ پست حکومتی و غیر حکومتی تملک ملکی ۱۰۰۰ متری در جوار کاخ سعد آباد را معمولی بداند.
- وقتی مراکز مسئول واگذار کننده هزاران از این املاک پاسخگویی به مروم را لازم ندانند.
- وقتی فرزند هیچ مسئولی  معنی بیکاری و سربازی فرزند را لمس نکرده و نداند و البته به سادگی حرف از جنگ بزنند ، حرف از نترسیدن از تحریم معاش و دوای مردم بزنند.
- انتظار اندیشیدن دولتمردان به رفع مشکلاتی مانند فقر مطلق و فقر خشن قطعا به طنزی بی نمک می ماند.

گفتم: عرضه دلار و اوراق مشارکت یا پیش فروش سکه برای کنترل سقوط لجام گسیخته قیمت ها و سقوط ارزش پول ملی کارساز نیست؟
گفت: فروش دلار و اوراق مشارکت بانکی (با نرخ سود بالاتر) یا پیش فروش سکه علی رغم جمع آوری کوتاه مدت مثلا ۱۰۰ واحد نقدینگی سرگردان با فاصله کوتاه سررسید یکساله به بازگشت حجم بیشتر نقدینگی به اندازه (۲۰% × ۱۰۰) + ۱۰۰ منتهی می شود.
گفتم: طی چهار دهه بسیاری از ایجاد زیر ساخت ها و افزایش ظرفیت تولیدی شنیدیم اما علی الظاهر هیچ بخش مستقل از عامل بیرونی نداریم که چنین با هر نسیمی فرو می ریزند.
گفت: برخی توانمند سازی اقتصاد ملی را به غلط معادل اتکا بر تولید داخلی همه اقلام مصرفی یا مورد نیاز کشور تعریف می کنند نگاهی که امکان رویارویی با همه یا بی نیازی از تعامل بین المللی را باور و براین اساس تصمیم سازی می کند.
گفتم: یعنی تامین نیاز ملی با اتکا بر تولید داخلی برای کشورمان مانند بازیگران بزرگ اقتصاد جهانی ممکن نیست؟
گفت: هیچ کشوری بی نیاز از تعامل گسترده با سایر کشورها نیست چنانکه آمریکا ۱۶۱۲ میلیارد دلار صادرات و ۲۳۵۷ میلیارد دلار واردات دارد
گفتم: سیف گفته برای کنترل شرایط دلار و سکه دیگر نمی داند چه کاری باید انجام دهد.
گفت: آقاجون منظور از سیف تمام دستگاههایی هستند که در جلسات کارشناسی تخصصی هزاران ساعت هم اندیشی می کنند اما واقعیت این است که مسئله آشفتگی افسار گسیخته شرایط اقتصادی خارج از توان بسیار محدود  دستگاه هایی مانند بانک مرکزی و قوای دیگر است.
- اقتصاد ایران طی ماه ها و علی الخصوص هفته های گذشته با نگرانی به تصمیماتی می نگرد که در صدد تعریف کم و کیف تعامل با اروپا و تنظیم برخورد متقابل با آمریکاست.
- اقتصاد ایران نمی داند که باید در انتظار مدیریت تحریم های یک جانبه آمریکا باشد یا بی توجه به تلاش اروپایی در آستانه بازگشت ناخواسته به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.
- امروز باید بدانند و بدانیم که در آستانه تصمیمات سرنوشت ساز قرار داریم ، باید بدانیم که اقتصاد ایران و زندگی عمومی مردم تاب درهم شکستگی تصمیمات و اقدامات اجرایی بی رمق در برابر اهداف و راهبردهای سیاست خارجی معطوف به جهان نگری را ندارد.
- طاهر قلندری مداح آذری در شب احیاء ۲۱ رمضان در وصف شرایط بسیار دشوار اقتصادی - اجتماعی مفسده انگیز کشور چنین گفت:
تندیر قیزیشیب   
باش قاریشیبدی
ناموسینی چوخلار  
اوز الینن ساتیشیبدی
کیم دیر بو ایشین باعیثی الله
نسلین باتیر الله نسلین باتیر الله

  تعداد بازديدها: 3996
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80439
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.