تاريخ انتشار: 01 تير 1397 ساعت 16:44:26
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوبیست وپنجم)

گفتم: آقاجون مواضع تقریبا مشابه ایران و آمریکا (اسرائیل) علیه قطعنامه و گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل جالب و قابل تامل نیست؟
گفت: اتخاذ مواضع یکسان سازمان های بین المللی علیه دولت ها لزوما به دلیل و معنای برخورداری کشورهای مذکور از وضعیت مشابه نیست.
- همانطور که اتهام ایران و آمریکا (اسرائیل) علیه شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر اتخاذ سیاست ها و برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز با کشورها حتما به معنای باور مشترک دو کشور نخواهد بود.

- گفتم اما خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل می تواند به معنای استقلال رای و اراده کشورهای عضو مراکز بین المللی مذکور نسبت به سیطره استکبار جهانی (آمریکا) و صهیونیسم بین الملل (اسرائیل) باشد.
گفت: اینکه دولت ها و افراد در مقاطع مختلف علیه مراکز و تصمیمات بین المللی چه ادعاها و اتهاماتی مطرح می کنند موضوع جدیدی نیست.
- البته شاید مهم هم نباشد اما اینکه کشورها و حتی NGO ها چقدر می توانند در رویه سازی و ساماندهی تصمیمات و مکانیسم های اجرایی مراکز بین المللی موثر باشند واقعیتی مهم است موقعیتی که کشورمان خود خواسته سال ها از آن دور و به خود محروم سازی از تاثیر گذاری مشغول است.

گفتم: اما ایران و آمریکا (اسرائیل) بعنوان دو کشور که احتمالا از بیشترین موضع انتقادی شورای حقوق بشر سازمان ملل برخوردار بودند متقابلا رفتار شورای حقوق بشر را تبعیض آمیز اعلام کردند. اخیرا نیز اسرائیل و آمریکا در اعتراض به موضوع مذکور خروج از شورای حقوق بشر را اعلام کردند
گفت: بزرگانی مانند کاسترو ، تیتو و  دیگران معتقد بودند سازمان ها و مراکز بین المللی از این دست تحت نفوذ و سیطره استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل قرار داشته و نمی توانند خلاف خواست و اراده آنها تصمیم سازی ، انتخاب و اقدام کنند.
- باور مذکور طی سال ها و روزهای گذشته با خروج اعتراضی استکبار جهانی (آمریکا) و صهیونیسم (اسرائیل) از یونسکو ، شورای حقوق بشر و امثالهم به جد مورد تردید قرار دارد.
- امروزه نیز بسیاری خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل را بیانگر ناکامی دو کشور در همراه سازی اراده جمعی دولت ها می دانند.
گفتم: قطعنامه ها و عدم همراهی اراده جمعی دولت ها در مراکز مذکور با آمریکا و اسرائیل به منزله انزوای بین المللی دو کشور نیست؟
گفت: حتما اینطور نیست اصولا سازمان های بین المللی به دلائل متعدد در صدد مقابله جهانی با آمریکا و اسرائیل نبوده و نمی توانند باشند.
گفتم: با علم به اینکه ایران فاقد ساز و کارهای اعمال قدرت از جنس ظرفیت های در اختیار آمریکا و حتی اسراییل است چگونه می توانیم از اتهامات نقض حقوق بشری شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شویم؟
گفت: آقاجون ایران هرگز نباید درصدد استفاده از مدل اسرائیلی و آمریکایی در برخورد با سازمان های بین المللی باشد.
- ایران باید از اعتراض همزمان و مشابه آمریکا و اسراییل علیه شورای حقوق بشر سازمان ملل اجتناب کند.
- ایران باید از موضع تهمت و اتهام دوری کند ، باید از ظرفیت های ارزشمند قانونی کشورمان برای رفع تنگناهای حقوقی و قضایی استفاده کرد.
- ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بر خلاف رویه ناکارآمد دهه های گذشته که هرگز منجر به بستن پرونده حقوق بشری ایران در سازمان ملل نشده است باید از رویه های متفاوت و اثرگذار جدیدی برای عادی سازی پرونده اتهامی نقض حقوق بشر در ایران استفاده کند.
- مقامات کشورمان باید باور کنند که ایران در رویارویی به شش دشمن مذاکره کننده در قالب ۱+۵ پیروز میدان بود.
- باید درک کنند که پرونده اتهامی هسته ای ایران با تکیه بر درایت و توانمندی مدیران و کارشناسان کشورمان پس از وقفه ۱۲ ساله در شورای امنیت سازمان ملل بسته شد.

  تعداد بازديدها: 4037
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80418
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.