تاريخ انتشار: 15 خرداد 1397 ساعت 01:03:21
هاشم زاده هریسی: امروز سخنان امام به صورت گزینشی مطرح می شود/ در جایی که یک جناح می خواهد جناح دیگر را زمین زند، کلمه ای از حضرت امام را نقل می کند/ بدون در نظر گرفتن شأن نزول، از جملات حضرت امام استفاده می شود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: موسسه تنظیم و نشر آثارحضرت امام باید مسائلی را که از اهمیت بالایی برخوردار است، با کنار گذاشتن رودربایسی ها بشکافد و در اختیار مردم قرار دهد. امروز که سالگرد رحلت حضرت امام است، غیر از آثاری که از ایشان به صورت محسوس در میان ما باقیمانده است، آثار دیگری از امام وجود ندارد. لذا باید از فرصت سالگرد حضرت امام استفاده شود و نظرات و رهنمودها و فرمان های ایشان تحلیل شود.

جماران: آیت الله هاشم زاده هریسی ضمن تشریح برخی ویژگی های حضرت امام(س) گفت: ایشان نسبت به تحجر بسیار حساس بودند.  علت آن هم این بود که آثار زیان بار تحجر را در حوزه ها لمس کرده بودند و با این مسأله در طول دوران مبارزاتش در ارتباط بودند. ایشان همواره مورد تهاجم متحجرین قرار می گرفتند و از خطر تحجر در رابطه با انقلاب و پیشرفت حوزه ها نگرانی داشتند.

وی در گفت و گو با خبرنگار جماران، افزود: حُسن امام این بود که همانطور در برابر طاغوت با شجاعت قیام کردند، زمانی که اعلامیه ها ضدّ رژیم و دولت شاه آغاز شدند، معمولاً اعلامیه ها را می نوشتند و علمای دیگر نیز آنها را امضا می کردند. علما با اینکه در صحنه بودند، اما معمولاً می ترسیدند که به نام شاه این اعلامیه ها را بنویسند یا امضا کنند؛ آنها مرزی را حفظ می کردند تا مشکل خاصی به وجود نیاید. اما تنها کسی که این محافظه کاری را نداشت، حضرت امام بود. ایشان این شجاعت را در مبارزه داشتند و همین شجاعت بود که موجب برتری ایشان شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قصد ندارم چنین مطرح کنم که سایر علما ترسو بودند، زیرا آنها نیز همین که به مبارزه آمده بودند، شجاعت داشتند،. اما هیچ کس در مرحله شجاعتی که امام داشتند، قرار نداشت. هیچ کس همانند امام نبود که خط قرمز نداشته باشد یا خط قرمزها را در مبارزات، اعلامیه ها و انتقادها بشکند. لذا همین شجاعت بود که امام را در انقلاب برتر می کرد. از این رو، رهبری امام در میان مردم و علما به خودی خود، تعین پیدا کرد. 

وی افزود: شجاعت امام ویژه همه امور بود. ایشان در برابر متحجرین نیز همین شجاع را داشتند. در اُفتادن با متحجرین بسیار دشوار بود و حتی سخت تر از مبارزه با رژیم شاه بود، چرا که ایشان هر چه بیشتر علیه شاه و رژیم گذشته موضع گیری می کردند، در میان مردم محبوب تر می شدند. از سوی دیگر، مبارزه با تحجر هزینه داشت، به گونه ای که انگار انسان با دین و مقدسات مبارزه می کند. همچنین برخی افکار متحجرانه، جزو مقدسات تلقی می شد. در این میان افرادی بودند که خود دارای جایگاه های دینی و علمی بودند و در میان مردم موقعیت داشتند، اما افکاری متحجر داشتند؛ لذا درافتادن با آنها کار ساده ای نبود.

وی با بیان اینکه، امام صریحاً علیه متحجرین حرف می زدند، گفت: ایشان سطح تحجر را پایین آورد و کاری کرد که متحجرین نتوانند در برابر انقلاب بایستند. بی تردید اگر ابهت آنها توسط امام شکسته نمی شد، انقلاب حتی به این مرحله هم نمی رسید. این یکی از خصوصیات برجسته حضرت امام بود. در راستای شجاعت حضرت امام، هیچ کس جز ایشان در برابر سلمان رشدی نهیب نکشید و حکم ارتداد برای وی صادر نکرد. لذا امام این تعصب و تسلط را در تمامی امور اجتماعی، سیاسی و دینی داشت.

هاشم زاده هریسی گفت: امام هر چه را خلاف می دانست، صراحتاً می گفت. برای نمونه، آیت الله منتظری یکی از اولین حامیان امام و بهترین شاگرد ایشان و تنها کسی بود که شهامت به خرج داد و رساله امام را منتشر کرد. چرا که امام خودش رساله نداد و هیچ گاه خود را تبلیغ نکرد. ایشان برای اجتهاد و فقاهت و مرجعیت خود یک ریال هم خرج نکرد. اما آقای منتظری واقعاً برای امام کار کرد. با اینکه رابطه آیت الله منتظری با امام این گونه بود. اما زمانی که امام یک اشتباه از سوی ایشان مشاهده کردند، تذکر دادند که آن را برطرف کند. لذا وقتی دیدند که این اشتباه، آثاری دیگر دارد، آن برخورد را انجام دادند که واقعاً برای حضرت امام سخت بود.

وی گفت: حضرت امام هیچ اغماض و انعطافی در چنین مسائلی نداشت و این ناشی از تعصب و شجاعتی بودکه در تمامی مسائل داشتند. ایشان در عین اینکه در جهان قدرت و عظمت پیدا کرده بود، اما از نظر اقتصادی و سبک زندگی، حداقلی بود. حضرت امام همانند یک طلبه عادی در خانه ای ساده در محله جماران زندگی می کرد. در کنار منزل ایشان یک حسینیه بود که یک درب از داخل خانه به آنجا باز کرده بودند. آنجا در واقع مرکز حاکمیت ایشان بود و تمامی سخنرانی ها و رفت و آمدها در آنجا صورت می گرفت.

وی بیان کرد: زندگی امام حداقلی بود و اصلاً از نظام هزینه نمی کرد. حتی بسیاری از پول هایی که برای ایشان از کشورهای همسایه و نقاط دیگر به عنوان سهم امام می آمد، برای انقلاب و اسلام خرج می کرد. ایشان هیچ گاه از نهادهای اقتصادی که به عنوان ولایت فقیه، زیر نظر حضرت امام بود، استفاده نمی کردند و تمامی آنها را در اختیار دولت و نخست وزیری گذاشته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنیاد مستضعفان نیز در آن مقطع زیر نظر نخست وزیری بود و امام به هیچ عنوان از این مراکز استفاده نمی کرد. بلکه تنها برای مصالح و امور مهمه کشور اجازه صادر می کردند. ایشان با زندگی فقیرانه خودش زندگی می کرد و سهم امامی را هم که دریافت می کرد برای امور دینی صرف می کرد. ایشان از نظر خدمت و حمایت در جامعه کارهای بسیاری انجام دادند و آثار و برکت هایی با هزینه بسیار پایین داشتند. هیچ کس نمی تواند بگوید که امام دستگاه عریض و طویلی برای رهبری داشت.

وی بیان کرد: امام هیچ هزینه ای نداشت، به دلیل اینکه دنیا را رها کرده بود. عظمتش هم بدین خاطر بود که دنبال قدرت، مرجعیت و جلال و جبروت نبود. ایشان در حکومت نیز عباراتی به کار می بردند که «به من رهبر نگویید» حضرت امام تکیه به رای مردم می کردند و به دنبال این بودند که نظر مردم چیست؟ ایشان مردم را به مسئولین می سپرد. آنقدر که امام به مسئولین نهیب زدند، منشورهای مختلف در این باره صادر کردند. لذا این منشورها باید بررسی و تحلیل و منتشر شوند.

هاشم زاده هریسی گفت: یکی از دردهایم این است که به صورتی جامع به رهنمودها، افکار و اندیشه های امام در جامعه پرداخته نمی شود. بدون شک این انقلاب با چنین وسعتی از آثار و برکات حضرت امام است که تحقق پیدا کرده است. لذا مسئولین باید بعد از رحلت ایشان درباره افکار و اندیشه های امام بیشتر کار می کردند و آنها را کاربردی می ساختند. متاسفانه امروز کم ترین سخن از سخنان حضرت امام در جامعه مطرح می شود.

وی گفت: البته امروز با اینکه سخنانی از امام مطرح می شود. اما آنها نیز به صورت گزینشی است. متاسفانه، سخنانی که امام بیشتر مطرح می کردند و نسبت به بیان آنها تاکید داشتند، امروز بازگو نمی شوند. فرمان های صادر شده توسط ایشان نیز بازگو یا منتشر نمی شوند. از این رو، هرجا که به نفع شان باشد، به صورت تقطیع شده از سخنان حضرت امام استفاده می کنند؛ یا در جایی که یک جناح می خواهد جناح دیگر را زمین زند، کلمه ای از حضرت امام را نقل می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورتی که تمامی حرف هایی که امام مطرح کردند، دارای شأن نزولی هستند که به مناسبتی یا در مکان یا زمانی خاص مطرح شده است. متاسفانه بدون در نظر گرفتن شأن نزول، از جملات حضرت امام در جامعه استفاده می شود. عده ای تنها در جایی از سخنان امام استفاده می کنند، که آن جملات به منافع شان لطمه ای وارد نکند.

وی افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام باید مسائلی را که از اهمیت بالایی برخوردار است، با کنار گذاشتن رودربایسی ها بشکافد و در اختیار مردم قرار دهد. امروز که سالگرد رحلت حضرت امام است، غیر از آثاری که از ایشان به صورت محسوس در میان ما باقیمانده است، آثار دیگری از امام وجود ندارد. لذا باید از فرصت سالگرد حضرت امام استفاده شود و نظرات و رهنمودها و فرمان های ایشان تحلیل شود.

هاشم زاده هریسی در پایان گفت: متاسفانه آن روایت هایی که در صحیفه حضرت امام وجود دارد، امروز توسط خود ما به عنوان حمایت از انقلاب و ولایت در جامعه مورد تکذیب قرار می گیرد. در حالی که حضرت امام یک معلم و مربی اخلاق بود و یکی از ابعاد شخصیتی ایشان، بُعد عرفانی و اخلاقی شخصیت ایشان بود. لذا تمامی این وجوه باید ترسیم شوند. متاسفانه امروز تمامی این موارد به نام دفاع از انقلاب و ولایت تکذیب می شوند و هیچکس نیز نمی پرسد که چرا عده ای قصد دارند جامعه را اخلاق تهی کنند؟

  تعداد بازديدها: 1646
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80262
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.