تاريخ انتشار: 13 خرداد 1397 ساعت 20:01:41
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهشتم)

 گفتم: آقاجون شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت دست اسرائیل به شهادت مستشاران ایرانی در سوریه آلوده است دلیل عصبانیت تل آویو را درک می‌کنیم.
گفت: البته ولید المعلم وزیرخارجه سوریه گفت مستشاران ایرانی در سوریه هستند که شهید هم داده اند ، ادعای وجود پایگاه های ایرانی در سوریه کذب محض است.
گفتم: شمخانی گفت ايران امنيت سوريه را معادل امنيت خود می داند حفظ ثبات سوريه برای ايران يک دستاورد محسوب مي‌شود.
گفت: اینکه سوریه را عمق استراتژیک ایران بدانیم نکته مهمی است اما حداقل نیازمند درک حداقلی از نگاه و محدودیت ها یا الزامات سوریه به ایران هم باشیم که بعنوان حقوق حداقلی مردم ایران باید مورد توضیح جدی و جامع شمخانی و سایر مقامات ذی ربط قرار می گرفت تا افکار عمومی احساس بازی خوردن از روسیه در سوریه و منطقه را نداشته باشند.
گفتم: پس از گفتگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو و دیدار وزرای دفاع دو کشور و همزمان با دلمشغولی مقامات کشورمان به تهاجم به اروپا بدلیل خروج آمریکا از برجام شاهدیم که مقامات روسیه اعلام کردند با اسرائیل در مورد حضور نیروهای ایرانی در سوریه به توافق رسیدند.
گفت: خبرگزاریها طی روز گذشته متن توافق ۷ ماده ای روسیه و اسرائیل در مورد سوریه را به شرح ذیل منتشر کردند.
۱- بشار اسد در قدرت بماند،
۲- به حضور نظامی ایران و حزب‌‌‌الله در سوریه خاتمه داده شود،
۳- اسرائیل به حملات نظامی خود به سوریه خاتمه دهد،
۴- حضور نظامی روسیه در سوریه تثبیت شود،
۵-  درصورت لزوم، مستشاران روسی و سازمان ملل در کنار سربازان سوریه در مرز این کشور با اسرائیل مستقر شوند.
۶- بعد از مدتی آمریکا هم به تدریج نیروهای نظامی‌‌‌اش را از سوریه خارج کند،
۷- عادی‌‌‌سازی روابط سوریه با اعراب انجام شود که با پول کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بازسازی سوریه و بازگشت  آوارگان آغاز گردد.
اولا : کشورهای عربی خلیج فارس کمک‌‌‌های میلیاردی خود به سوریه را به کاهش نفوذ سیاسی - امنیتی ایران در سوریه  مشروط کنند.
 ثانیا : بلندی‌های جولان سوریه را با حمایت آمریکا به طور رسمی به خاک اسرائیل الحاق کند.

گفتم: مسئولین پرونده سوریه باید توضیح دهند که چرا علی رغم تقدیم چند هزار شهید ایرانی برای مقابله با نیروهای معارضه و داعش در سوریه نسبت به دیدارهای مکرر مقامات روسی و اسرائیلی در مورد حضور ایران در سوریه روزه سکوت داشته و راهبرد یا اقدام حداقلی مشخص و موثر ندارند؟
گفت: پرونده سوریه مانند عراق ، افغانستان ، لبنان ، بحرین  فلسطین یا یمن بدلایلی تحت مسئولیت و مدیریت قوای نظامی قرار داشته و سایر دستگاهها موظف به هماهنگی و تبعیت از فرامین صادره قوای نظامی می باشند.
گفتم: چرا نمایندگان که هر روزه بدلیل بدعهدی آمریکا در برجام جنجال کرده و دستگاه دیپلماسی کشور را بدلیل مورد هجوم و فحاشی قرار می دهند یا مدام از تقدیم طرحهای دو فوریتی و چه و چه برای برخورد با اروپا را پیگیری می کنند نیز در مورد توافق روسیه و اسرائیل در مورد ایران در سوریه ساکت هستند؟ چرا جریان فکری امثال ذوالنور و ۸۰ نماینده امضا کننده طرح دو فوریتی تصور می کنند پیگیری موضوع خیانت روسیه به دستاورد چند هزار شهید غیرتمند کشورمان در سوریه به اندازه کارشکنی آمریکا به دستاورد برجام اهمیت هیاهو و تقدیم طرح دو فوریتی را ندارد؟
گفت: آقاجون روسیه امروز مانند ترکیه یا هر کشور دیگری سیاست خارجه را محل حداکثر سازی منافع و امنیت ملی می داند لذا روسیه نیز می تواند برای حداکثر سازی منافعش در سوریه مانند بدعهدی آمریکا در برجام در صدد بدعهدی مجدد با ایران در سوریه باشد.
- ضروری است مقامات ذی ربط در خصوص چرایی سکوت در برابر توافق اسرائیل - روسیه که با تایید ضمنی بشار اسد و ولید المعلم قرار گرفت توضیح قابل قبولی ارائه کنند.
- مقامات ذی ربط و جریانات سیاسی باید درک کنند بر خلاف برجام که شاید بدلیل بدعهدی آمریکا چند ماه یا چند سال دستیابی به غنی سازی انبوه را به تاخیر خواهد انداخت در بدعهدی روسیه در سوریه مائیم و تقدیم پیشاپیش چند هزار شهید معظم و صرف هزینه های بالای مادی و سیاسی که پرداخت کرده ایم.

  تعداد بازديدها: 3342
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80244
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.