تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1397 ساعت 18:03:33
بازخوانی نامه تاریخی امام: لحن شما از لحن اسرائیل تندتر است/ هیچ توقع نداشتم در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد مى زنند سر مسئولین ما!/ چرا مى خواهید تفرقه ایجاد کنید؟/ کجا دارید مى روید؟‌‌ أین تذهبون ‌؟

این روزها که دولت جمهوری اسلامی ایران و خصوصا رئیس جمهور و وزیر خارجه زیر آماج توهین ها و فشارهای متعدد رسانه ها، تریبون ها و حتی جایگاه های خطیر کشور هستند مطالعه این نامه امام راحل بیش از پیش لازم است.

رئیس جمهور روحانی امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به هجمه ها به دولت پس از خروج آمریکا از برجام گفت: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.

به گزارش جماران، ماجرا مربوط به بیانات امام خمینی(س) در تاریخ ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۶۵ پس از وقوع ماجرای مک فارلین است که طی آن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به سوال هشت نماینده مجلس یعنی سید محمد خامنه‌ای، جلال‌الدین فارسی، سیرجانی، موسویانی، نیک‌روش، فهیم‌کرمانی، نجفی و اسرافیلیان از وزیر خارجه وقت، علی اکبر ولایتی درباره «مک فارلین» واکنش نشان دادند.

امام خمینی در بیاناتی قاطعانه به اظهارات این هشت نماینده اینگونه پاسخ دادند:

‌‌‌من نمى خواهم در این روز مبارک اسباب افسردگى اشخاص ‌‌بشوم، لکن مى خواهم عرض کنم چرا این قدر ما عقب افتاده هستیم؟ چرا ما باید به واسطه اغراض نفسانیه این قدر خودمان را ببازیم؟ چرا باید وقتى که دنیا به تزلزل درآمده است براى این بى اعتنایى ایران به کاخ سفید و سیاه، چرا ما باید توجیه کنیم مسائل آنها را؟ چرا ما باید این قدر غربزده باشیم یا شیطانزده؟

من هیچ توقع نداشتم از بعض این اشخاص، ولو بعضیشان در نظر من پوچند، لکن از بعضى از این اشخاص که سابقه دارند هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد مى زنند سر مسئولین ما! چه شده است؟ شماها چه تان است؟ چه کردید شماها؟ شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجى واقع بشوید یا تحت تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یک همچون مسأله مهمى که باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که ما وحدت داریم، وحدت ما این طور شده است و در روزى که هفته وحدت است چرا شماها مى خواهید تفرقه ایجاد کنید؟ چرا مى خواهید بین سران کشور تفرقه ایجاد کنید؟ چرا مى خواهید دو دستگى ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید مى روید؟‌‌ أین تذهبون ‌‌؟ من نمى توانم که آن طورى که مى خواهم، با شما صحبت کنم و نمى خواهم در روز عید رنجش براى شما پیدا کنم، لکن شما انصاف بدهید که در یک همچو وقتى، وقت یک همچو امورى است؟! وقت یک همچو تأییدى است از کاخ سفید؟‌

‌‌وقت یک همچو تأییدى است از ریگان؟‌ لحن شما در آن چیزى که به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود کاخ نشینان آن جا تندتر است. شما چه شده است این طور شدید؟‌

‌‌شما که این نبودید بعضیتان. من بعضیتان را مى شناسم، شما این ‌‌‌طور نبودید.‌

‌‌من امیدوارم که شما باز توجه کنید به مسائل، توجه کنید به دنیا، توجه کنید به خودتان، توجه کنید به قدرت خودتان. نشکنید این قدرت را، گرچه شماها نمى توانید، لکن نباید یک همچو کارى در ایران بشود. من نمى خواهم دل شما را بشکنم، لکن شما دل ملت ما را نشکنید، شما دل مسئولین ما را نشکنید، شما هى تندرو و کندرو درست نکنید، دودستگى ایجاد نکنید، این خلاف اسلام است، خلاف دیانت است، خلاف انصاف است، نکنید این کارها را.‌‌

‌‌(257)‌‌- 29/ 8/ 65- سخنرانى در جمع خانواده هاى شهدا و مسئولان قضایى ارتش— صحیفه امام— 20— 162- 163‌

در پی این واکنش تند و محکم امام بود که این نمایندگان طی نامه ای ضمن بازپس گیری سوال خود از وزیر خارجه وقت نوشتند «هیأت رئیسه محترم شورای اسلامی با سلام، پیرو فرمایشات اخیر حضرت امام امت در روز میلاد حضرت پیامبر اکرم(ص) و اظهار پیروی کامل از رهنمودهای حکیمانه مقام رهبری، چون طرح سوال از وزیر امور خارجه به تصور این بود که طرح مسأله در مجلس به مصلحت انقلاب و در سطح رضای امام امت است، پس از اطلاع از نظر امام امت و مصلحت ملت، نیازی به سوال مزبور نمی‌بینم.»

اگرچه آیت الله سید محمد خامنه ای بعد ها در مصاحبه با نشریه رمز عبور بر مواضع خود در آن زمان پافشاری کرد و عباراتی را به کاربرد که با واکنش تند آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) همراه شد.

دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای که به «أین تذهبون» شهرت یافت، اظهارات اخیر آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای را «داستان‌های تخیلی» و «توهین به امام امت(ره)، رهبری نظام و نظام اسلامی» خوانده و هشدار داده «مطالب زیادی از حرف‌ها و اقدامات ناسپاسانه وی هست که به خاطر حفظ آبرو و حرمت بیت شریف خامنه‌ای، به خصوص رهبر معظم انقلاب، از بیان آن خودداری می‌کنیم.»

این روزها که دولت جمهوری اسلامی ایران و خصوصا رئیس جمهور و وزیر خارجه زیر آماج توهین ها و فشارهای متعدد رسانه ها، تریبون ها و حتی جایگاه های خطیر کشور هستند مطالعه این نامه امام راحل بیش از پیش لازم است تا همگان به مسأله مهم وحدت توجه نموده و در صورت صدق نیّت مراقب گفتار خود باشند؛ البته خواب زدگان را چاره ای دیگر است...

  تعداد بازديدها: 2278
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80068
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.