تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1397 ساعت 20:34:40
ذهن دیپلمات‎ها را مخدوش نکنیم/ دولت باید همان حصر را تایید کند و بماند یا در جهت رفع اتهامات اقدام کند؟


چه انتظاری دارید از دولتی که با اعتماد مردم سرکار آمد، آیا همان حصر را تایید کند و بماند یا در جهت رفع اتهامات اقدام کند. اگر سکوت می کردیم غفلت بزرگ جهانی بود که خداوند ما را نمی بخشید که نسبت به چنین ظلمی هیچ اقدامی نمی کردیم بنابراین باید حقانیت کشور را ثابت و اتهامات وارده را رد می کردیم.

قطعا تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد و رهبری به عنوان رهبری زیرک در جهان شناخته می‌شوند

سخنگوی دولت در واکنش به بیانیه‎ای که در ابتدا بیانیه مجلس خبرگان خوانده شد اما بعد مشخص شد تنها از سوی هیات رئیسه و شخص رئیس این مجلس آیت‎الله جنتی بوده، واکنش نشان داد و گفت: وقت آن نیست که ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر مذاکرات جهانی هستند، مخدوش کنیم.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در بیانیه روز گذشته دولت (اینجا) با شفایت به نکات مندرج در بیانیه منتسب به مجلس خبرگان پاسخ داده شده است، افزود: فارغ از اینکه برجام تصمیم درستی بوده یا خیر باید بررسی کنیم که مراحل حقوقی خود را طی کرد یا خیر؟ یا اجماع صورت گرفت یا خیر؟ برجام در مجلس مراحل خود را طی کرد و بیانات رهبری به عنوان بایدها و نبایدها مورد توجه قرار گرفت. به سال ۹۲ بازگردیم و ببینیم که این تصمیم باعث زیان برای کشور بود و یا از زیان جلوگیری شد؟

او به یادآوری شرایطی پرداخت که منجر به تصویب برجام شد. او یادآوری کرد که ایران با اتهام رژیم اشغالگر قدس رو به رو بود و آمریکا نیز از آن حمایت می‌کرد. به همین دلیل پرونده ایران به شورای امنیت رفت و کشورهای دوست ایران هم در آن ورود نکردند و تحریم‌ها صورت گرفت و ایران ذیل فصل هفت قرار گرفتیم.

در ادامه صنعت نفت، کشتیرانی و پتروشیمی تحت تحریم به خاطر یک اتهام واهی قرار گرفت. ما باید اقدام و اثبات می‌کردیم فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است تا تحریم‌ها برداشته شد.شومن آنها در چند هفته گذشته حرف‌هایی زد آن زمان گفت، ما جواب همه این اتهامات را از مراجع رسمی آژانس گرفتیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حتی قطعه به ما نمی‌فروختند، ادامه داد: اما ما بعد از شکست تحریم هواپیمایی نو هم خریداری کردیم. این که نظام بانکی ما سرمایه‌گذاری کرد و وارد مشکل شد با مانع‌گذاری آمریکا مشخص است. ما تا این مرحله کار درستی کردیم. هزینه‌هایی که در زمان تحریم وجود داشت که باید پرداخت می‌کرد و من از گفتن آن پرهیز می‌کنم، اما چه کسی پرداخت می‌کرد؟ ملت باید هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌خواستند ایران هم مثل آمریکا از برجام خارج شود، خاطرنشان کرد: اما مشاهده کردید که ما ماندیم و اتحادیه اروپا کنار ما ماند و این دستاورد بزرگی در عالم سیاست است. اگر منافع ما ایجاب کند خارج خواهیم شد و ما غنی‌سازی زیر ۴ درصد را به ۲۰ درصد و هر عددی می‌خواهیم می‌رسانیم، رسیدن به سال ۹۲ و خواسته کسانی که دلشان برای تحریم تنگ است و همان کاسبان تحریم هستند کاری ندارد.

نوبخت تاکید کرد: ما توانسته‌ایم نیک نامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، دنیا متوجه شد که ما دروغگو نستیم. قطعا تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد و مقام معظم رهبری به عنوان رهبری زیرک که رهنمودهایی فرمودند در جهان شناخته می‌شوند.

دیگر سخنان سخنگوی دولت در این نشست را در ادامه بخوانید:

*چه انتظاری دارید از دولتی که با اعتماد مردم سرکار آمد، آیا همان حصر را تایید کند و بماند یا در جهت رفع اتهامات اقدام کند. اگر سکوت می کردیم غفلت بزرگ جهانی بود که خداوند ما را نمی بخشید که نسبت به چنین ظلمی هیچ اقدامی نمی کردیم بنابراین باید حقانیت کشور را ثابت و اتهامات وارده را رد می کردیم.

* شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بودیم. تاکنون ۵۲ نفر به شهادت رسیدند و ۲ هزار و ۷۷۱ نفر مجروح شدند. جمهوری اسلامی ایران این جنایات را محکوم می‌کند و وجدان جهانیان نظاره‌گر این جنایات است؛ اما در عمل نسبت به حداقل‌های حقوق بشر بی‌تفاوت هستند. از شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود که واکنش نشان دهد.

*۵ میلیون دلار ثبت سفارش واردات شده است. بانک مرکزی در خصوص تحقق ارز با تغییر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر دلار رقم مشابه را گزارش داده‌اند. بیش از صد و سی میلیارد دلار در بازار رسمی مبادلات ارزی داریم. ما گزارشات را روزانه دنبال می‌کنیم مشکلی برای کالاهای اساسی نداریم و در بخش خدمات مشکل کوچکی داریم و پرداخت با همین نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ می‌شود. در حال حاضر ارز مسافرتی به مقدار هزار یورو داده می‌شود آن هم برای مسافت دور و برای کشور‌های همسایه ۵۰۰ یورو است.

* از تولیدکنندگان دعوت به عمل آمد و مشورت‌هایی صورت گرفت. اگر کسی کالایش را از انبار بیرون نمی‌آورد، خلاف می‌کند. از پیش مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی هم داشته‌ایم. ما به کسبه خودمان اعتماد داریم. در این شرایط احتکار درست نیست و تحت هیچ شرایطی سامانه دقیق و درست واردات و صادرات را ترک نحواهیم کرد. 

  تعداد بازديدها: 1355
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80057
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.