تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1397 ساعت 21:19:18
نگاهی دیگر (قسمت دویست و هشتادوچهارم)

گفتم: آقاجون مقام معظم رهبری با اشاره به اقدام رئیس جمهور آمریکا فرمودند مسئولین کشور در امتحان بزرگی هستند باید عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه تأمین شود.
گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر بیان نکته کلیدی حفظ عزت ایران بر شاخص های ملموس عزتمندی مانند اخذ تضمین های قابل اتکا و حفظ حقوق اتمی ایران و ..... نیز در بیانات امروز اشاره فرمودند چنانکه در سال ۹۰ با مشاهده بن بست مداکرات ۸ ساله ایران و ۵ کشور و علی رغم اعلام مخالفت رییس جمهور وقت با پیشنهاد مذاکره پنهان ایران و آمریکا در عمان و تبدیل گروه مذاکره کننده با ایران به ۱ +۵ با رعایت ۴ شرط موافقت فرمودند.
گفتم: اقدام (به گفته سوزان رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا) احمقانه ترامپ که با شادمانی نتانیاهو و سلمان یا به فرمایش حضرت آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه مخالفان داخلی دولت که مثل نتانیاهو خوشحالی می کنند همراه شد خروج آمریکا از برجام با چه آثار و تبعاتی برای کشورمان همراه خواهد بود؟
گفت: برای درک شرایط امروز و تبعات تحمیلی ناشی از خروج آمریکا از برجام به کشورمان باید وضعیت قبل از برجام و دلایل موافقت مشروط مقام معظم رهبری با ورود کشورمان به  آخرین دور مذاکرات با ۱+۵ توجه کرد.
- فشار ناشی از ۱۰ سال تحریم همه جانبه ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل علیه کشورمان به اوج رسیده بود.
- دولتهای روسیه و چین بعنوان همراه ایران به تمام قطعنامه های ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا و متحدینش رای دادند.
- ایران از نگاه سازمان ملل ، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی ناقض قوانین بین المللی و مخل صلح و امنیت جهانی معرفی و مورد تنبیه قرار گرفت.
- ایران در چنبره گزارش های مکرر و منفی آژانس اتمی و ۷ قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت گرفتار شد، کشورمان برای خروج از قطعنامه های فصل ۷ هیچ راهی جز اخذ رای مثبت 5 عضو دائمی شورای امنیت را نداشت یعنی اخذ رای مثبت آمریکا در شورای امنیت اجتناب ناپذیر بود.
- ایران در تحریم های فلج کننده سازمان ملل، آمریکا و برخی کشورها قرار داشت که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم های سازمان ملل و سایر کشورها منتفی و تحریم های یکجانبه آمریکایی محل مجادله و گروکشی است.
- اعمال تحریم سازمان ملل یا یکجانبه به ممنوعیت قطعی مبادلات رسمی کشورها، شرکت ها و اشخاص با ایران شد در حالی که لغو ممنوعیت به معنای بازگشت کشورها، شرکت ها و اشخاص به شرایط مبادلاتی قبل از تحریم نیست.
- آمریکا و ایران بدلایل بنیادین رو در رویی هم قرار داشته لذا دستیابی به شرایط همزیستی و همراهی مبتنی بر اعتماد متقابل دشوار به نطر می رسد.
- آمریکا با در اختیار داشتن حدود ۲۰% از اقتصاد قدرتمند و موثر جهانی همچنان از اهرم فشار قابل توجه در اعمال فشار به سایر کشورها و شرکت ها برخوردار است.

گفتم: علی رغم مشکلات و موارد مذکور چه آثاری برای شرایط برجام بدون آمریکا می توان تصور کرد؟
گفت: آقاجون علی رغم اافزایش پیچیدگی شرایط برای ادامه فعالیت برجام بدون آمریکا باید به نکات ذیل توجه کرد.
- امروز برخلاف شرایط قبل از برجام سلامت فعالیت اتمی ایران توسط آژانس بین المللی اتمی، سازمان ملل و اتحادیه اروپایی مورد تاکید قرار گرفته است.
- اتحادیه اروپایی علی رغم ابراز وابستگی و همسویی راهبردی با آمریکا در موضوع برجام و فعالیت اتمی ایران رسما از مواضع مقابل آمریکا برخوردار است.
- روسیه و چین بعنوان دو عضو دائم شورای امنیت و گروه ۱+۵ که در تصویب قطعنامه های ضد ایرانی با آمریکا همگام بودند در شرایط فعلی همراه کشورمان هستند.
- آمریکا بدلایل مذکور قطعا دیگر قادر به تصویب قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت در موضوع اتمی علیه ایران نخواهد بود.
- روسیه، چین و اتحادیه اروپایی متحدا از عمل به برجام و پایبندی به لغو تحریم ها می گویند که در همین حد می تواند ارزشمند باشد.
- موفقیت راهبردی ایران در سوریه و عراق بر مولفه های قدرت ایران افزوده و طبیعتا تصور مقابله با کشورمان را برای هر بازیگری دشوار خواهد کرد.
- آمریکا از کمترین سهم مستقیم در اقتصاد ایران برخوردار و کشورمان از تجربه لازم برای مدیریت برترین شرایط مبادلات غیر رسمی برخوردار است که قطعا بدلیل اختلاف در جبهه مقابل تکرار نخواهد شد.
- تبلور همدلی و همنوایی تمامی ارکان حکومت طی روز گذشته حتما حامل پیام اقتدار ایران اسلامی به تمام بازیگران بین المللی محسوب می گردد.

  تعداد بازديدها: 3393
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79992
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.