تاريخ انتشار: 18 ارديبهشت 1397 ساعت 19:54:10
پیروزی حزب الله در لبنان و اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره)

پیروزی فرزندان خمینی کبیر در لبنان بی شک اتفاقی مبارک در فضای ملتهب منطقه است. این در حالی است که منطقه آبستن حوادث تلخی بود و طمع ولیعهد خام عربستان می رفت تا لبنان را و در ادامه منطقه را دستخوش حوادث تلخ کند. حصر مضحک نخست وزیر لبنان در عربستان ، وقتی با اندیشه و فکر سیاستمداران لبنان همراه شد زمینه پیروزی بزرگ امروز را فراهم کرد. 

شاید اگر آن روز مقاومت لبنان از تدبیر سیاسی لازم برخوردار نبود ، امروز نتیجه ی انتخابات به گونه دیگری رقم می خورد. 

اما این تمام علت پیروزی حزب الله و هم پیمانانش نیست. توجه حزب الله به شرایط لبنان  ـ در حالیکه می دانیم رهبری این جریان تا چه اندازه به اندیشه امام وفادار است، ـ به سیاستمداران این حزب این امکان را داده است که  ضمن وفاداری به آرمان های انقلاب ،در این اندیشه  اجتهاد کنند و با توجه به شرایط خاص به احکام خاص برسند. 

رفتار حزب الله نمونه خوب یک اجتهاد سالم در اندیشه امام خمینی است. اجتهادی که با لحاظ شرایط خاص لبنان ، به وقوع پیوست و بر اساس مبانی امام خمینی ، توانست با درک صحیح از شرایط زمان و مکان ، بر نقاط خاص تأکید بورزد و از نقاط غیر لازم چشم پوشی کند. تسامح حزب الله در رفتار اجتماعی رأی دهندگان و تأکید این حزب مبنی بر تضمین آزادی های فردی و عدم دخالت در سبک زندگی جامعه ی چند فرهنگی لبنان، در کنار تأ کید بر وحدت ملی لبنان و مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی از زمره ی نتایج این اجتهادات است. 

از حزب الله باید درس اجتهاد در اندیشه امام خمینی را فرا گرفت. نگارنده این سطور معتقد نیست که هر چه حزب الله در لبنان انجام می دهد باید در ایران به وقوع بپیوندد  ـ چراکه طبیعی است شرایط هر جامعه مختص به خود اوست  ـ ولی مصرّ است که راه برون رفت جامعه ی  ما از هرگونه بن بست ، اجتهاد در اندیشه امام با توجه به شرایط جدید و زمان و مکان خاص خود است. 

امروز ما هم محتاج شناخت بیشتر جامعه خود و توجه به موضوعات اهم و واگذاشتن امور غیر لازم هستیم. 

یقین دارم در این صورت ، اقبال مردم حداقل چیزی است که عایدمان می شود.

  تعداد بازديدها: 1681
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79975
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.