تاريخ انتشار: 31 فروردين 1397 ساعت 19:38:45
نگاهی دیگر (قسمت دویست وپنجاه وهشتم)

گفتم: آقاجون نوشتند هزاران تن از کسبه برخی شهرهای مرزی از هفته گذشته در اعتراض به طرح ساماندهی معابر کولبری (محدود و مسدود کردن معابر) دست به اعتصاب زده‌اند.
گفت: احمدی نژاد در حین سخنرانی عمومی اولین سفر استانی کردستان با اشاره به خواست برخی مردم با هدف تامین حداقل معیشت مرز نشینان کشورمان موافقت با ایجاد معابر مرزی برای مبادلات محدود و محلی مرز نشینان را اعلام کرد.
1- وزارت کشور پس از دستور رییس جمهور با سیل درخواست از سوی سایر استانها مواجه و نهایتا ۵۷ معبر کولبری در خطوط مرزی کشور بازگشایی شد.
2- معابر با حضور ناجا و بدون اعمال سایر تشریفات قانونی محل ورود کالا به کشور می باشد.
3- معابر به جز ایام تعطیل فعال و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر مجاز به واردات کالا از هر معبر هستند که ۵۷۰۰۰ بسته بزرگ کولبری برای هر روز خواهد بود.
4- معابر طی تمام سال ها صرفا در خدمت کالای ورودی قرار داشته و هیچ کالایی از معابر صادر نمی شود ضمنا در هیچ معبری اتباع کشورهای همسایه مشغول به باربری نیستد.
5- کولبران در هیچ معبری صاحب و ذی نفع در کالاهای وارده نبوده و صرفا تحت عنوان مزدور مزدبگیر صاحبان کالا هستند.
6- کالاهای ورودی از معابر در اراضی پشتیبان توسط صاحبان کالا تجمیع و به پاساژهای بسیار پر تعداد شهرهای استان منتقل و جهت فروش عرضه یا در سایر مناطق کشور توزیع می گردد.
7- سالانه با احتساب ۵۷۰۰۰ بسته روزانه ورودی بالغ بر ۱۰ میلیون بسته بزرگ کالای وارداتی کولبری از معابر وارد کشور می شود حجم عظیم کالای وارداتی معابر که حداقل نیازمند ۲۵۰-۳۰۰ هزار کانتینر بزرگ می باشد.
8- باید به حجم عظیم کالای وارداتی از معابر اضافه شود معادل همین میزان کالای ورودی تحت عنوان ته لنجی و ملوانی که از طریق بنادر کوچک و بزرگ به بازار کشور وارد می شوند برای درک اهمیت واردات تحت عنوان ته لنجی باید بدانیم که یکی از بنادر متوسط و فرعی جنوب روزانه پذیرای تخلیه بار بالغ بر ۲۶۰ شناور ۵ تا ۱۰۰ تن (کالای وارداتی) می باشد.
9- باید به اعداد مذکور اضافه شود کالای ورودی توسط ۹ میلیون مسافر برگشتی سالانه به کشور و کالای ورودی از مجاری غیر مجاز برای تحویل به بازارهایی مانند رسولی زاهدان یا گچین و بوستان و بندر عباس و غیره

گفتم :یعنی سالانه سیل عظیمی از کالای قانونی فاقد تشریفات و حقوق دولتی به کشور وارد و راهی بازار مصرف می شوند؟
گفت: اگر کالاهای ورودی تحت عنوان ته لنجی را نزدیک به کالاهای ورودی از معابر گرفته و کالاهای ورودی توسط ۹ میلیون مسافر برگشتی به کشور و کالاهای ورودی از مناطق آزاد ، ویژه و بازارچه های مرزی را نیز لحاظ کنیم قطعا ورود سالانه حداقل بیش از یک میلیون کانتینر کالا های قانونی فاقد حقوق و تشریفات دولتی داریم.
گفتم: حجم عظیم کالاهای مصرفی وارده از مجاری قانونی فاقد تشریفات و حقوق دولتی مشمول کالاهای قاچاق نیست؟
گفت: واردات سیل کالاهای مذکور مشمول قانون کالاهای قاچاق نیست اما در محاسبه اندازه کالاخای قاچاق موجود در بازار به غلط محاسبه و اعلام می شود به همین دلیل با گذشت ۱۷ سال از تاسیس مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی توان اثر عملی در بازار مشاهده کرد.
گفتم: هزینه کالاهای ورودی از معابر ، ته لنجی و ملوانی و ورود غیر مجاز از کدام محل و مجرایی به طرف خارجی پرداخت می شود؟
گفت: آقاجون سوالی است که طی سال های گذشته هرگز مورد بررسی و پاسخ یابی قرار نگرفته است بهرحال دستگاه های ذی ربط بدون درک واقعیت مبدا حجم عظیم کالاهای ورودی به کشور هرگز مانند سال های گذشته قادر به حمایت عملی از حفظ و افزایش تولید داخلی نخواهند بود.

  تعداد بازديدها: 3279
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79795
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.