تاريخ انتشار: 19 فروردين 1397 ساعت 23:11:05
چرا عربستان از ایده سرنگونی اسد عقب کشید


شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز یکشنبه در گزارشی همزمان با سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به فرانسه به دلایل عقب نشینی عربستان از ایده سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پرداخت.
در این گزارش تحلیلی که به آخرین وضعیت میدان نبرد و میدان دیپلماسی در خصوص سوریه پرداخته، آمده است: واقعیت این است که عربستان سعودی که تاکنون قویا با ادامه حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه مخالف بود، موضع اش را تغییر داده است. با این حال در میدان نبردها، پادشاهی عربستان سعودی گروه های مسلح در حال نبرد با ارتش سوریه را تامین مالی می کند. سوال این است که چرا عربستان سعودی چنین تغییر موضع شدیدی داده است؟ 


ویلیام جوردن، از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال می گوید: 'این اواخر جنگ در یمن برای سعودی ها به دلیل تقابلی که آنها با ایرانی ها دنبال می کنند، اولویت دارد. آنها نمی خواهند انرژی شان را در پرونده سوریه از دست بدهند. از سوی دیگر، نیروهای مخالف سوریه که برای تغییر اوضاع در این کشور به آنها امید می رفت، دوام نیاوردند و نتوانستند به راه حل مطمئنی برای جایگزینی بشار اسد تبدیل شوند. '


اما به هر حال بن سلمان نمی تواند حضور ایران را در سوریه تحمل کند و در یکی از آخرین سخنرانی های خود نیز به بشار اسد گفته بود که اجاره ندهد ایرانی ها هر کاری که می خواهند در کشورش انجام دهند. 


فرانس 24 افزود: بازیگر اصلی دیگر در این مناقشه ترکیه است که در شمال با کردها مقابله می کند و دیگر تقابل جویی کمتری در قبال حمایت ها از بشار اسد دارد و به این ترتیب میزبانی دو متحد خستگی ناپذیر نظام سوریه یعنی ایران و روسیه را به عهده گرفته است. آیا در مورد ترکیه نیز باید از تغییر راهبرد این کشور سخن گفت؟ 


ویلیام جوردن می گوید: رئیس جمهور اردوغان تصمیم گرفت از قضیه کردها برای تقویت حمایت های ملی از خودش بهره بگیرد. این راهبردی است که می تواند وی را در مقابل آمریکایی ها و باقی ائتلاف ضد گروه داعش قرار بدهد. '


فرانس 24 می افزاید: برعکس، در غرب اظهار نظر عمده ای در این باره نشده است. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بر خلاف سلف اش بر این باور است که باید با بشار اسد گفتگو کرد. در واشنگتن اولویت ترامپ چیز دیگری است که چند روز قبل آن را به طرفدارانش گفته است. 


وی گفت: ' داعش تقریبا تمام شده است. ما از سوریه بیرون می رویم تا بقیه به آن بپردازند.' در این میان عربستان سعودی این خروج آمریکا را با دیده مثبت نمی نگرد. عربستان از آمریکا خواسته است که نیروهایش را در سوریه حفظ کند. ولیعهد عربستان سعودی به سفرهای دوره ای اش به اقصی نقاط جهان ادامه می دهد و خیلی زود در بغداد با مقامات عراق دیدار می کند. البته افکار عمومی عراق اصلا برای چنین سطحی از روابط با سعودی ها آمادگی ندارد. 


بن سلمان در هفته های اخیر به آمریکا سفر کرد و پس از آن راهی فرانسه شد. همزمان با ورود بن سلمان به پاریس، فشارها بر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش حمایت پاریس از عربستان و امارات متحده عربی افزایش یافته است.

*ایرنا

  تعداد بازديدها: 1541
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79712
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.