تاريخ انتشار: 17 فروردين 1397 ساعت 14:08:46
عربستان با ایجاد کانال دریایی در مرزهایش با قطر، دوحه را کاملا منزوی می کند

کانال دریایی جدید از منطقه«سلوی» تا «خور العدید» در امتداد ساحل شرقی عربستان به طور کامل کشیده می شود همان جایی که مرزهای زمینی با قطر وجود دارد و طول آن 60 کیلومتر است.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، برخی گزارش های رسانه ای در روزنامه های عربستان پروژه ای را فاش کردند که عربستان قصد دارد با اجرای آن قطر را به طور کامل و نهایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس جدا کرده و منزوی کند.

وبسایت عربستانی«سبق» با انتشار گزارشی در این زمینه اشاره کرد که پروژه عربستان می تواند قطر را به لحاظ جغرافیایی کاملا منزوی کند.

سبق نوشت که این پروژه « یک پروژه گردشگری کامل برای کشیدن یک کانال دریایی در مرزهای عربستان سعودی با قطر است.»

سبق همچنین نوشت:این پروژه را ائتلافی از سرمایه گذاران سعودی متشکل از 9 شرکت در این زمینه به اجرا در می آورد.

این پروژه همچنان منتظر تأیید رسمی مخصوص به آن است تا اجرایش آغاز گردد و انتظار می رود که فقط طی 12 ماه تکمیل شود.

این وبسایت عربستانی در ادامه نوشت: کانال دریایی جدید از منطقه«سلوی» تا «خور العدید» در امتداد ساحل شرقی عربستان به طور کامل کشیده می شود همان جایی که مرزهای زمینی با قطر وجود دارد و طول آن 60 کیلومتر است؛مسافتی که با کشیده شدن این کانال این مرزها  به طور کامل قطع می شود.

قرار است عرض کانال 200 متر و طول آن 60 کیلومتر و عمق اش نیز 15 تا 20 متر باشد.

با این وضعیت، این کانال می تواند همه کشتی ها حمل و نقل و کشتی های مسافربری به طول کلی 295 متر و عرض 33 متر و حداکثر عمق لازم برای آنها در حدود 12 متر را مورد استقبال قرار دهد.

این وبسایت مدعی شد که هیچ گونه دلیل سیاسی پشت این اقدام وجود ندارد بلکه تنها دلیل اصلی آن این است که این منطقه مرزی طبیعت شنی دارد و خالی از هر گونه مانعی است که جلوی اجرای چنین پروژه را بگیرد و هیچ گونه مانع طبیعی سخت یا سلسله جبال یا روستا یا حتی مناطق مسکونی یا کشاورزی ندارد.

هزینه این پروژه به شکل مقدماتی 2.8 میلیارد ریال عربستان است.

و اما درباره موضع قطر نیز سبق نوشت که این کانال صد درصد عربستانی است و داخل اراضی عربستان است یعنی در فاصله یک کیلومتر به طور کامل از خط مرزهای رسمی با کشور قطر ایجاد می شود.

این وبسایت عربستانی همچنین نوشت که منطقه زمینی متصل کننده قطر و عربستان یک منطقه نظامی حمایت و کنترل شده است و فاصله پیشنهاد شده یک کیلومتر است اما این پیشنهاد به طرف های مربوطه مانند وزارت دفاع و گارد مرزی ارائه می شود تا مساحت های امن و لازم مشخص شود.

سبق همچنین نوشت که مسافت لازم برای دور بودن از مرزها می تواند بر اساس تفاهم ها با طرف های امنیتی به 5 کیلومتر نیز توسعه پیدا کند.

بنابر این گزارش، بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از ماه ژوئن سال گذشته با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد. این چهار کشور همچنین با تحریم قطر یک درخواست 13 بندی را برای بازگشت روابط به حالت عادی اعلام کردند. دوحه این اقدام و خواسته‌ها را نقض قوانین بین المللی و غیرقابل قبول دانسته است.

  تعداد بازديدها: 1397
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79692
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.