تاريخ انتشار: 14 اسفند 1396 ساعت 19:18:02
چوب حراج به اراضی مصر؛ السیسی علاوه بر دو جزیره هزار کیلومتر به عربستان داد

این اراضی که در موازات دریای «سرخ» هستند بخش از صندوق مشترک به ارزش ده میلیارد دلار می شود که دو کشور شب گذشته طی سفر شاهزاده «محمد بن سلمان» به مصر و دیدار با«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر بر سر آن به توافق رسیدند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دو روز پس از آن که حکمی قانونی توسط دادگاه عالی قانون اساسی مصر صادر شد و به موجب آن قاهره دو جزیره«تیران» و «صنافیر» را به عربستان داد و حاکمیت کامل آنها را به ریاض اعطا کرد امروز دوشنبه مصر تعهد کرد که صد هزار هکتار از اراضی این کشور در جنوب شبه جزیره«سینا» را به عربستان  بدهد تا جزء شهر غول پیکر و منطقه تجاری شود که عربستان سعودی ماه اکتبر گذشته از آن پرده برداری کرد.

این اراضی که در موازات دریای «سرخ» هستند بخش از صندوق مشترک به ارزش ده میلیارد دلار می شود که دو کشور شب گذشته طی سفر شاهزاده «محمد بن سلمان» به مصر و دیدار با«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر بر سر آن به توافق رسیدند.

شاهزاده محمد بن سلمان پیش از این از ایجاد منطقه معروف به نام«نیوم» در مساحتی به وسعت 26 هزار و 500 کیلومتر در جریان کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در ریاض خبر داده بود.  برخی مسئولان گفتند که انتظار می رود که مجموع سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در این منطقه 500 میلیارد دلار برسد.

برخی مسئولان نیز گفتند که این شهر غول پیکر که نظام قضایی و قانونی خاص خود را برای جذب سرمایه گذاران بین المللی دارد بر صنایعی مانند انرژی، آب، فناوری های حیاتی، غذا، صنایع پیشرفته و گردشگری تمرکز می کند.

این منطقه قرار است از عربستان تا مصر و اردن امتداد پیدا کند.

ولیعهد عربستان سعودی روز گذشته- یکشنبه - در آغاز نخستین سفرهای خارجی پس از ولیعهد شدن و صعود ناگهانی و غیرمنتظره اش به قدرت وارد قاهره پایتخت مصر شد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از بن سلمان در جلوی هواپیمایش در باند فرود فرودگاه بین المللی قاهره در مقابل سالن مسافران برجسته و بلندپایه استقبال کرد.

«بدر العساکر» مدیر دفتر ویژه ولیعهد عربستان در توییتر نوشت که جنگنده های نظامی از هواپیمای بن سلمان استقبال کرده و آن را پس از ورود به آسمان مصر همراهی کردند.

سفر محمد بن سلمان به قاهره دو روز ادامه می یابد و پس از آن وی روز چهارشنبه برای مذاکره با « ترزا می» نخست وزیر انگلیس به لندن سفر می کند و از آن جا نیز به ایالات متحده آمریکا سفر می کند و سفرش 19 تا 22 مارس ادامه می یابد.

یک منبع دولتی سعودی گفت که انتخاب مصر توسط شاهزاده محمد به عنوان اولین ایستگاه از زمان ولیعهدی تأکید بر همکاری عربستان و مصر در بالاترین سطح است.

به گفته همین منبع این مذاکرات میان دو طرف موضوع های ایران، نزاع در یمن، مبارزه با تروریسم و همکاری در عرصه انرژی را شامل می شود.

سفر بن سلمان به مصر همپیمان منطقه ای مهم عربستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت می گیرد؛ انتخاباتی که قرار است اواخر ماه مارس برگزار شود و انتظار می رود که السیسی برای دومین بار پیروز شود.

مصر چندین کشتی جنگی خود را برای مشارکت در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که از ماه مارس 2015 به یمن تجاوز کرد،فرستاد.

مصر و عربستان سعودی جزو کشورهایی است که قطر را از ماه ژوئن گذشته به دلیل ارتباطش با تندروها و نیز به دلیل ارتباط با ایران قطع کرده و این کشور را تحریم و محاصره کردند.

  تعداد بازديدها: 1574
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79429
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.