تاريخ انتشار: 09 اسفند 1396 ساعت 20:02:27
نگاهی دیگر (قسمت دویست وچهارم)

گفتم: آقاجون جنتی دبیر شورای نگهبان در پی اظهار نظر روحانی رییس جمهور در خصوص کارکرد اصل ۵۹ قانون اساسی گفت هیچ رفراندومی بالاتر از راهپیمایی 22 بهمن وجود ندارد حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بزرگ‌ترین همه پرسی و نشانه عشق مردم نسبت به نظام اسلامی و ولایت است.
گفت: براساس نص اصل ۵۹ قانون اساسی در مسایل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏ پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. رییس جمهور نیز در حین سخنرانی ۲۲ بهمن و تاکید بر اهمیت نظر و رای مردم در جهت گیری موضوعات مهم و مورد اختلاف کشور به اصل مذکور اشاره کردند.
گفتم: با توجه به اینکه اصل ۵۹ بر اخذ نظر مستقیم مردم در موضوعات مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی تاکید دارد چرا جنتی اصرار دارد مراجعه به رای مستقیم مردم (اصل ۵۹ قانون اساسی) را به انکار یا مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه تعبیر کند؟
گفت: تعبیر جنتی از مراجعه به رای مردم به مقابله با نظام و ولایت فقیه چیزی است که باید خودش پاسخگو باشد اما یادآوری می کنم که امام خمینی(ره) ۴فروردین ۵۸ حضور میلیونی مردم در راهپیمایی های سراسری منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را کافی ندانسته و تاکید فرمودند این موقع بسیار حساس که سرنوشت کشور و اسلام عزیز تعیین می گردد هموطنان عزیز با شورى بیشتر از گذشته در رفراندم شرکت نمایند امروز اهمال در شرکت در رفراندم و سردى و سستى در این امر حیاتى موجب هدر رفتن خون شهیدان و به تباهى کشیدن کشور و اسلام عزیز است. دوستان آگاه من! روز رفراندم موقع نتیجه گرفتن از زحمات چندین ساله است.(صحیفه نور ج‏۶، ص: ۴۰۸)
گفتم: براساس قانون اساسی آیا حضور عمومی مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی چنانکه آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی معتقد است نمی تواند به معنای رای مستقیم انتخاباتی مردم تلقی گردد؟
گفت: براساس اصل ۱۲ قانون اساسی تنها دین رسمی (اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری) الی ‏الابد غیر قابل تغییر عنوان شده است. حتی در خصوص انتخاب رهبری براساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی انتخاب امام خمینی(ره) تنها استثنائی است که منتخب جز با رای گیری انتخاب می شود چنانکه مقام معظم رهبری نیز با رای مستقیم خبرگان منتخب مردم بعنوان گزینه برتر به رهبری برگزیده شدند.
گفتم: علی رغم صراحت و روشنی اصول قانون اساسی چرا دبیر و سخنگوی شورای نگهبان یا رییس قوه قضاییه ، تولیت آستانه قدس ، کیهان و حتی برخی نظامیان چنین برآشفته و به تندی و ایراد اتهام مخالفت با نظام و ولی فقیه پاسخ دادند؟
گفت: تعلق خاطر سیاسی و جناحی خواسته یا ناخواسته از دلایل جدی و مخرب سیاه و سفید بینی است بطوریکه از نگاه سیاه و سفید بین عناصر جبهه مقابل اصولا حق گفتن ندارند و نمی توانند سخنی قابل دفاع و مقبول گفته باشند متقابل هر چه اهل قبیله سفید بفهمد و بگوید می تواند ندیده و نشنیده قابل دفاع و البته حتما مقبول باشد.
گفت: آقاجون از دبیر شورای نگهبان انتظار این بود که حداقل مستند به اصول قانون اساسی سخن گفته و از ورود هیجانی به مباحث سیاسی روز و دارای شائبه جریانات فکری پرهیز نمایند.

  تعداد بازديدها: 4524
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79400
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.