تاريخ انتشار: 19 بهمن 1396 ساعت 23:26:29
ائمه جمعه نباید چیزی که تعریف از خود یا اهانت به دیگران است را بگویند

اگر جوانان در خطبه‌ها چیزی درباره مسائل خود بشنوند حضور پیدا می کنند و مشکلات جوانان و نقش جوانان در جامعه باید بیان شود، جوانان بیش از همه در خطر هستند و حضور آن‌ها بیش از همه در مسائل سیاسی اجتماعی مؤثر است.

به گزارش ایسنا؛ آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: هر امام جمعه باید برای خود شورایی از متفکران شهر داشته باشد تا مسائل مورد نیاز شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این مرجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و جمعی از معاونان وی، با اشاره به اهمیت نماز جمعه در اسلام افزود: نماز جمعه به سبک شیعه یکی از ابتکارات مهم اسلام است، اهل سنت در روزهای جمعه در تمام مساجد نماز جمعه می خوانند که با نماز جماعت هفتگی آن ها تفاوتی ندارد اما در شیعه به برکت تعلیمات ائمه طاهرین(ع) تمام اهل شهر در یک جا جمع می شوند و یک فصل نویی را در جمعه آغاز می کنند و خبررسانی می شود و مسائل فرهنگی و تربیتی برای آن وجود دارد.

این مرجع تقلید با بیان این که اسلام به اجتماعات توجهی ویژه دارد، اظهار داشت: ابتکار اسلام جز به وحی الهی ممکن نبوده؛ نماز جمعه سرمایه بسیار مهم و خوبی است که مدت ها از آن غافل بودیم  و ارزش آن را نمی دانستیم اما الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی نماز جمعه احیا شد.

وی ادامه داد: انقلاب در متن خود حقیقتی داشت که تغییر نظام فاسد شاهنشاهی به نظام اسلامی بود اما در حواشی آن برکات بسیاری دارد که یکی از برکات احیای نماز جمعه است، وقتی به برکات حاشیه انقلاب نگاه می کنیم برکات آن کمتر از متن نیست.

مکارم شیرازی با تأکید بر این که باید به مسائل فرهنگی نماز جمعه توجه شود، ابراز داشت: نماز جمعه فقط خواندن نماز نیست و این که خطبه هایی قرار داده شده و گفته شده که محتویات آن باید چه باشد، نشان می دهد که حرکتی بسیار مهم است و کیفیت نماز جمعه باید افزایش پیدا کند.

وی چند کار برای بالا رفتن کیفیت نماز جمعه را ضروری دانست و عنوان کرد: انتخاب ائمه جمعه باید حساب شده باشد تا کیفیت کار بالا رود، کسانی که این استعداد را ندارند نمی توانند کیفیت را بالا ببرند.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هر امام جمعه ای باید شورایی داشته باشد و در هفته مشورت کند که چه مسائلی باید بیان شود، هر شهری اقتضائات خاص خود را دارد که باید در آن زمینه کار شود، برخی شهرها گرفتار عرفان های انحرافی و فرقه های ضاله هستند که بر اساس اقتضای همان شهر باید کار کرد.

وی اضافه کرد: هر امام جمعه ای باید برای خود شورایی از متفکران شهر متشکل از روحانی، روانشناس، جامعه شناس و افراد دیگر داشته باشد تا مسائل مورد نیاز شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اگر این شورا وجود داشته باشد خطبه ها پربار شده و تندروی ها و کند روی ها کنار می رود.

مکارم شیرازی با بیان این که ائمه جمعه باید اجتماع استانی و کشوری داشته باشند، گفت: ائمه جمعه باید تجربیات خود را منتقل کنند که یقینا مفید خواهد بود البته نباید تشریفاتی باشد بلکه جلسات باید مبادله اطلاعات و تجربیات باشد.

این استادحوزه افزود: نظارت مستمری باید وجود داشته باشد و افرادی کیفیت و کمیت نماز جمعه ها را در سراسر کشور بررسی کنند تا اگر آسیب هایی وجود دارد برطرف شود، نظارت مرتب و مستمر لازم است.

وی با بیان این که مسائل سیاسی نباید بر خطبه ها غلبه کند، اظهار داشت: خطبه ها باید معجون باشند و باید نیازها را در نظر گرفت چرا که امروز مسائل اخلاقی و اجتماعی بسیار مهم است، موضوعات مربوط به کسب و کار مردم، اصلاح ذات البین، ازدواج و طلاق باید بیان شود.

وی ادامه داد: نماز جمعه باید سبب حرکتی در  مردم به سوی حل مشکلات اجتماعی باشد، آیات، روایات، تاریخ اسلام و نیازهای مخاطب باید در خطبه ها بیان شود؛ ائمه جمعه باید مطالعات لازم و جدیدی را برای خطبه های هر هفته داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که ادبیات خطبه ها بسیار مهم و مؤثر است، ابراز داشت: ائمه جمعه نباید چیزی که تعریف از خود یا اهانت به دیگران است را بگویند بلکه باید در برابر مردم، خضوع، دلسوزی و مهربانی داشته باشند.

وی عنوان کرد: مسأله دیگری که باید در نماز جمعه وجود داشته باشد تکیه بر مسائل مربوط به جوانان است؛ گاهی نماز جمعه‌هایی دیده می‌شود که بزرگسالان در آن جمع شده‌اند در حالی که باید جوانان بیشتری حضور داشته باشند.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اگر جوانان در خطبه‌ها چیزی درباره مسائل خود بشنوند حضور پیدا می کنند و مشکلات جوانان و نقش جوانان در جامعه باید بیان شود، جوانان بیش از همه در خطر هستند و حضور آن‌ها بیش از همه در مسائل سیاسی اجتماعی مؤثر است، جوانان بودند که انقلاب و جنگ را به پیروزی رساندند و پای انقلاب حضور داشتند و دارند، از این رو باید در خطبه ها اهمیت ویژه ای به نقش جوانان داده شود.

وی با آرزوی موفقیت برای رییس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ابراز امیدواری کرد که وی بتواند تحولی در مسائل فرهنگی نماز جمعه ایجاد کرده و نماز جمعه را به مکتبی مهم تبدیل کند.

  تعداد بازديدها: 1728
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79273
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.