تاريخ انتشار: 18 بهمن 1396 ساعت 19:00:25
سید حسن خمینی: امروز همه از وضع فرهنگی جامعه گله داریم/ گرفتاری بزرگ ما این است که بیش از آنکه خودمان مسلمان باشیم می خواهیم بگوییم مسلمانی چیز خوبی است

ظهر امروز وزیر، معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان کشور با سید حسن خمینی دیدار کردند

یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه با رفتارتان آموزش دهید و حرف بزنید، تصریح کرد: باید مردم را به سمت خوب شدن ببریم؛ نه اینکه برای آنها تعریف هایی از خوب بودن داشته باشیم. راهش این است که این فضا را از خودمان شروع کنیم تا کلاممان تأثیری در روح و جان افراد داشته باشد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه گفت: امروز چنانکه مرسوم است به نوعی همه از وضعیت فرهنگی جامعه گلایه داریم. طبیعی هم هست؛ انسان همواره نباید به وضع موجود خودش راضی باشد. ولی بعضی وقت ها این نارضایتی پررنگ تر و بعضی وقت ها کمرنگ تر است.

یادگار امام تأکید کرد: البته به این معنا نیست که کارهای فرهنگی کم انجام داده ایم؛ یا اگر می گوییم در بخش هایی نارضایتی داریم به این معنا نیست که نارضایتی در همه حوزه ها وجود دارد. باید اذعان کرد که در بسیاری حوزه ها پیشرفت های بسیار بالایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سینمای ما قابل مقایسه با گذشته نیست، افزود: امروز ما دارای یک سینمای دارای سبک و اندیشه و مطرح در همه عرصه ها هستیم. در صنایع و جهات دیگر مثل تئاتر و موسیقی، تحجرستیزی انقلاب پیوندی بین متدینین و ابعاد مختلفی از حوزه فرهنگ ایجاد کرد و در حقیقت بخشی عظیمی از جامعه را با این حوزه آشتی داد که به تعالی این هنرها انجامید.

سید حسن خمینی با اشاره به پیشرفت های حوزه هنرهای تجسمی و حوزه نشر کتاب، گفت: معمولا وقتی می گوییم از فضای فرهنگی ناراضی هستیم منظور ما توجه به بعد اخلاقی است. یعنی شاید بعد اخلاق در هنرهای ما کمرنگ شده یا در زندگی فردی و جمعی ما اخلاق آن گونه که توقع داریم وجود ندارد.

وی ادامه داد: باز هم ممکن است کسی بگوید در قیاس با کشورها،  ملت ها و یا زمان هایی وضع ما یکسان نیست و در بعضی مواقع بدتر هستیم و در بعضی آیتم ها برتری و پیشرفت داریم. اما در مجموع می توانیم بگوییم چیزی که یک مسلمان ایرانی از جامعه خودش انتظار دارد را در حوزه اخلاق نمی بینیم.

یادگار امام افزود: این امر به رابطه حکومت و فرد خلاصه نمی شود و رابطه فرد با فرد هم هست. البته خوب داریم و بد هم داریم و همیشه این خوبی و بدی وجود دارد؛ مهم جمع جبری همه اینها است که در کنار هم چه مجموعه ای را به ما معرفی می کند. البته همه امکانات و اختیارات با وزارت ارشاد نیست اما بخش بزرگی از فرهنگ کشور در این مجموعه شکل می گیرد یا سیاستگذاری می شود.

وی یادآور شد: یکی از عالمان غربی به نام کی یر کگارد مناظره ای با یکی از کشیشان سرزمین خودش دارد و می خواهد اثبات کند که مسیحیت برتر است و آخر می گوید فرضا من قبول کردم که مسیحیت دین برتر است؛ اما چه کسی می گوید تو مسیحی هستی؟ 

وی ادامه داد: این گرفتاری بزرگ ما است که بیش از اینکه تلاش کنیم خودمان مسلمان باشیم، همه بحث ما این است که مسلمانی چیز خوبی است.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه یک انقلاب حرکتی لازم داریم، تصریح کرد: در اینکه مسلمانی چیز خوبی است شک نداریم و همه قبول داریم؛ بیایید مسلمان باشیم. آنقدر کتاب ننویسیم که مسلمانی چیز خوبی است. وجهه حرکتمان را برای خوب شدن قرار دهیم؛ نه برای  اینکه ثابت کنیم خوبی خوب است.

وی افزود: یکی از بزرگترین متکلمین مسیحی به نام توماس آکوئیناس در کلیسایی که درس می داد، یکی از شاگردانش گفت الاغی دارد در حیاط پرواز می کند. آکوئیناس به حیاط رفت و دید الاغ پرواز نمی کند و برگشت. بقیه شاگردان گفتند شما نمی دانستید که الاغ پرواز نمی کند؟ گفت من عاقلانه ترین کار ممکن را کردم؛ انسان عاقل بین عجیب و عجیب تر، عجیب را انتخاب می کند. نظر من بر این بود که یک کشیش دروغ بگوید عجیب تر از پرواز الاغ است.

یادگار امام تأکید کرد: وقتی می گوییم کار فرهنگی کنیم، به دنبال این نباشیم که مسائل مسلم را مبرهن کنیم. به جای اینکه بگوییم خوبی چیست و کتاب بنویسیم که اثبات کنیم فلان برهان درست است، گام برداریم که حرکت کنیم و از اثبات خوبی به ثبوت خوبی برویم و دنبال خوب بودن باشیم.

وی ادامه داد: بعضا ما گرفتار سؤالاتی هستیم که سائلی ندارد. یعنی بحث پیرامون اینکه چیزهایی را جواب دهیم که برای کسی سؤال نیست و اصلا درد جامعه نیست. همه توفیق امام این است که درد جامعه خودش را شناخت و روی این درد دست گذاشت. ما در جامعه روحانی، مرجع و سیاستمدار داشته ایم؛ دلیل اینکه امام مورد استقبال قرار می گیرد این است که درد جامعه را می شناسد و تلاش می کند درد روزگار خودش را بردارد.

سید حسن خمینی تأکید کرد: مشکلات فرهنگی عمدتا به معنای مشکل اخلاقی است که ریشه ها و عللی مثل فقر و بیکاری دارد. باید مردم را به سمت خوب شدن ببریم؛ نه اینکه برای آنها تعریف هایی از خوب بودن داشته باشیم. راهش این است که این فضا را از خودمان شروع کنیم تا کلاممان تأثیری در روح و جان افراد داشته باشد. با رفتارتان آموزش دهید و حرف بزنید.

وی در پایان گفت: جهت مجموعه تولیدات فرهنگی به سمت خوب تر کردن جامعه باشد؛ نه در راستای اثبات اینکه خوبی چیست؟ واقعیت این است که هیچ زبانی برای این کار گویا تر از هنر نیست.

  تعداد بازديدها: 1746
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79259
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.