تاريخ انتشار: 18 بهمن 1396 ساعت 18:54:20
وزیر ارشاد: امام تلاش کرد دو قطبی دینداری و نوگرایی را از بین ببرد

امام (س) حیطه های ممنوعه را حیطه های مجاز کرد و وقتی به ایران آمد در بهشت زهرا از سینما سخن گفت. 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام تلاش کرد دو قطبی دینداری و نوگرایی را از بین ببرد، تصریح کرد: امام گسل های بین جامعه متدینان و فرهنگ و هنر را برداشت؛ دیوار قطوری که روز به روز داشت به دو قطبی شدن جامعه ایرانی منجر می شد. امام فاصله بین دینداری و هنروری را کاهش داد و این گسل اجتماعی را که در سده معاصر داشتیم کمتر و کمتر کرد.

به گزارش جماران،  سید عباس صالحی در دیدار اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: حضرت امام برای ما یگانه دوران بود و این صرفا یک برداشت عاطفی نیست بلکه یک نگاه معرفتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کمتر کسی را در روزگار معاصر ایران و جهان اسلام با جامعیت امام می شناسیم؛ کسی که علوم نظری را در کنار علوم عقلی و عرفانی با هم جمع کرد و این هر سه را به سیر و سلوک وجودی و اخلاقی و معنوی و این همه را با آشنایی و تسلط بر حوزه های فرهنگی، شعر و هنر جمع کرد.

وی ادامه داد: یعنی همه اینها با ترکیب دین و سیاست و زندگی اجتماعی درآمیخته شده بود؛ نه یک دانشمند یا عالم گوشه نشین و عزلت گزین و همه اینها آمیخته شده بود با شخصیتی که ریشه در سنت اصیل و به مقتضیات و نیازهای زمان توجه جدی و وافر داشت. این ترکیب سازی وجودی را در میان شخصیت های علمی حوزوی و غیر حوزوی دوره معاصر کمتر داشته ایم و داریم.

صالحی با بیان اینکه امام این سرمایه علمی، معنوی و دینی را به یک سرمایه بزرگ فرهنگی تبدیل کرد، اظهار داشت: با این سرمایه عظیم اجتماعی یک نهضت و انقلاب بزرگ بنا شد؛ کسانی که با یک اشارت او به سر می دویدند و کلام و حتی اشاره او را برای خود حجت می دانستند.

وی یادآور شد: امام و انقلاب او در دوره نهضت و پس از نهضت کمک های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر کرد و حق اصحاب فرهنگ و هنر است که ادای دین کنند به امامی که کمک کننده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امام گسل های بین جامعه متدینان و فرهنگ و هنر را برداشت؛ دیوار قطوری که روز به روز داشت به دو قطبی شدن جامعه ایرانی منجر می شد. امام فاصله بین دینداری و هنروری را کاهش داد و این گسل اجتماعی را که در سده معاصر داشتیم کمتر و کمتر کرد.

وی افزود: امام در دوره نهضت و پس از نهضت با معنابخشی به دال های فرهنگی و نوفهمی آن، معناهای تازه ای به معانی سنتی، فرهنگی و دینی داد و در این نوفهمی معاصر برای دال های فرهنگی ما نقش قابل توجهی داشت.

صالحی تصریح کرد: امام حیطه های ممنوعه را حیطه های مجاز کرد و وقتی به ایران آمد در بهشت زهرا از سینما سخن گفت. همه می دانیم در دوره نهضت یکی از جاهایی که گاهی با تخریب یا طعنه همراه می شد محیط های سینمایی بود. اما امام از سینما به عنوان یک هنر مشروع نام برد.

وی ادامه داد: امام برای موسیقی در زندگی متدینانه ما، فضا باز کرد و اینها همه به برکت نگاه و روح و نظر امام بود. در ادامه راه امام خمینی هنوز راه های نرفته ای هست که بحمدلله خلف شایسته ایشان مقام معظم رهبری، این مسیر را ادامه می دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف می داند که بتواند آنچه او گشوده  است گشایش ایجاد کند و راه هایی که او باز کرده است را باز نگه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام یک جامعه متحد و واحد را خواست و تلاش کرد که نوفهمی دینی را ارتقاء ببخشد و نگاه به مقتضیات زمان را به طور جدی مورد توجه قرار دهد، در پایان گفت: اینها حرکت های امام خمینی بود که بخش وسیعی از منافع آن در حوزه اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت. امیدواریم که آن نگاه و تعالی همچنان فراراه دید ما باشد و بتوانیم با تعالیم ایشان همراهی کنیم.

  تعداد بازديدها: 1783
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79258
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.