تاريخ انتشار: 15 بهمن 1396 ساعت 18:34:53
فکر می کردند اگر تریبون را از سروش بگیرند همه جمع می شوند پای صحبت اقای مصباح

حجت الاسلام والمسلمین رهامی گفت: برخی فکر می کردند که وقتی تریبون را از آقای سروش بگیرند همه جمع می شوند پای صحبتهای اقای مصباح اما اینطور نشد.
 
به گزارش جماران به نقا از صدای اسلام: حجت الاسلام محسن رهامی در سومین شب از مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) با موضوع «سیاست ورزی و حقوق شهروندی زنان از منظر حقوق اسلام و حقوق بشر» که توسط هیأت حضرت فاطمه زهرا(س) تهران در کانون توحید تهران برگزار شد، سخنرانی کرد.
 
وی یکی از مهمترین مساله جامعه امروز را حوزه زنان دانست و ضمن بیان اینکه در بسیاری از کشور ها چالشی به نام حقوق زنان نداریم گفت: بسیاری از مسائلش حل شده است امروز که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم به بسیاری از وعده هایی که داده شده عمل نشده است. هرچند نسبت به ۵۰ سال گذشته پیشرفت هایی داشتیم و تعدادی از کرسی های مجلس در اختیار زنان است اما اگر بخواهیم ایران را با سایر کشورها  مقایسه کنیم فاصله زیادی وجود دارد.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با انتقاد از دولت گفت: رئیس جمهور علی رغم بخش نامه هایی که زده شده است نتوانست یک استاندار زن انتخاب کنند.
 
وی ادامه داد: در این بحث دو مساله وجود دارد؛ اول اینکه یا زن ها توانایی اداره استانداری یا فرمانداری را ندارند که باید گفت پس در این ۵۰ سال چرا کاری نکردید تا آنها به این حد برسند و دوم اینکه اگر توانایی دارند چرا به خاطر صرف مونث بودن به این سمت نمی رسند؟
رهامی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز مساله قاضی شدن خانم ها را در جمهوری اسلامی حل نشده است گفت: چرا یک خانم آلمانی می تواند صدر اعظم بشود یا یک خانم هندی نخست وزیر می شود ولی در ایران این اتفاقات نمی افتد.
آیا خانم ایرانی بودن نسبت به آلمانی بودن یک خصوصیت منفی است؟ آیا خانم های ایرانی ضعیف ترند یا خدا به خانم های آلمانی عقل بیشتری داده است؟
در جواب باید گفت تحلیل های ناصحیحی که از دین ارائه کردیم موجب آن شده است که جامعه را بسته نگه داریم تا رشد نکند.
این حقوقدان ضمن انتقاد از برخی کسانی که رسانه های ملی را در دست دارند گفت: برخی فکر می کنند به دلیل آنکه رادیو و تلویزیون در اختیارشان است حجیت حرفشان بیشتر است. اما بالاتر نشستن حجیت را قوی نمی کند. آنها فکر می کردند که وقتی تریبون را از آقای سروش بگیرند همه جمع می شوند پای صحبت اقای مصباح اما اینطور نشد. ما حتی اندازه لبنان هم آزادی بیان نداریم. 
 
وی در ادامه با اشاره اینکه فرهنگ و زبان عرب در انتقال اسلام و تفسیر و برداشت فقها تاثیر گذاشته است گفت:  زبان عرب جنسیت دار است و این در تفسیر علمای ما موثر بوده است.
هرچیزی که عربی است صرفا اسلامی نیست. آیا آن چیزی که نیاز ۱۴۰۰ سال پیش عرب ها بوده است نیاز امروز ما است؟ آیا مساله های امروز من فقیه همان مساله های شیخ طوسی است؟
 
این فقیه روشنفکر ضمن انتقاد از محدودیت خانم ها و تبعیض های جنسیتی و مذهبی در ایران گفت: من سوالم از آقای روحانی با تمام ارادتی که به ایشان دارم و حمایتی که کردم و می کنم این است که چرا استاندار زن نداریم؟ رضایت چه کسی برای شما مهم تر است؟ چهل میلیون زن ایرانی یا فلان شخصی که معلوم نیست به شما رای داده باشد؟ چرا زن ها باید از وزیر بودن محروم بشوند؟ چرا اهل سنت ها نمی توانند استاندار خودشان را داشته باشند؟ این تبعیض ها مال اسلام نیست.
دکتر رهامی گفت: امروزه تقسیم جهان به دنیای کفر و دنیای اسلام دیگر جواب نمی دهد. تقسیم دنیای امروز بر اساس انسانیت است. 
 
وی ادامه داد: در محکمات قرآن هیچ کدام از تبعیض هایی که امروزه فقها و مسئولان ما قائل هستند وجود ندارد و از نگاه قران هیچ مردی بر زنی، هیچ بزرگی بر کوچکی، هیچ سفیدی بر سیاهی فضیلتی ندارد الا به تقوا. خداوند در قرآن از زنی نام برده است که حکومت می کرده و این یک مدل است.
 
این فقه روشنفکر درپایان گفت: آقایان نسبت به خانم ها هیچ ولایتی ندارند و نباید قرآن را بر افکار انسان ها حمل کنیم.
زمانی که پیامبر مبعوث شدند ایرانیان از خانم ها پادشاه داشتند و هیچ گاه زنان را زنده به گور نمی کردند. آنچه که در ایران اتفاق افتاده نتیجه انتقال اعراب به ایران بوده است.

  تعداد بازديدها: 1839
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79239
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.