تاريخ انتشار: 01 بهمن 1396 ساعت 19:27:04
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدوهفتادوهشتم)

گفتم: آقاجون برنامه ثریا شبکه افق مدعی شد سند مورد توافق ۱+۵ و ایران (برجام) 14 ماه توسط یک موسسه آمریکایی طراحی و آماده شده بود

مدعی شد بدلیل وجود جاسوس و نفوذی در ارتباط با تیم مذاکره کننده دست تیم در برابر تیم مقابل خالی بود

مدعی شد مذاکره می توانست به نفع کشورمان تمام شود.
گفت: وزارت خارجه آمریکا طی روزهای گذشته با طرح کنگره برای شکست تعلیق تحریم های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد و این در حالی است که بر اساس نظر کاخ سفید صدا و سیما در اغتشاشات اخیر بدلیل مشارکت در سرکوب باید با تحریم های شدید روبرو می شد.
گفتم: یعنی رابطه مشخصی بین برنامه سازی مستمر صدا و سیما علیه دولت جمهوری سلامی ایران و حمایت وزارت خارجه آمریکا ازصدا و سیما وجود دارد؟
گفت: حتما مدیران صوا و سیما عوامل نفوذی وزارت خارجه یاجاسوسان CAI نیستند اما باید درک کنند با چینش غلظ اخبار خواسته یا ناخواسته به تحریف و جعل واقعیت اقدام و آب به آسیاب دشمن می ریزند وا لا مخالفت وزارت خارجه آمریکا از رفع تعلیق تحریم صدا و سیما برای متهم سازی مدیران سازمان در همراهی با شیزان بزرگ دشوار نیست.
گفتم: موضوع گزارش ادعایی مذکور در شبکه افق چیست؟ چرا تصور می کنتد برجام تجدید چاپ گزارش یکی از موسسات مطالعات راهبردی آمریکا است؟ و چرا بر این باورند که آمریکا کدخدای همه است؟
گفت: در مورد موسسه مذکور باید به چند نکته توجه کرد.
1- یکی از مهمترین سرمایه های تجدید پذیر و فزاینده جامعه آمریکا وجود هزاران موسسه مطالعاتی است.
2- موسسات مطالعاتی در تحقیق هیچ خط قرمزی جز کشف حقیقت و درک واقعیات از طریق بکارگیری متدهای علمی و تکرار پذیر نمی شناسند.
3- موسسات تحقیقی که بعضا از سوابق کاری بیش از یک قرن برخوردارند از وجود محققین توانمند با ملیت ، مذهب فرقه و باوری متفاوت بهره می گیرند.

4- موسساتی که مایل نیستند براساس خواست و تمایلات مشتری یا مراکز قدرت حکومت نتیجه گیری کنند.
5- موسسات آمریکایی مانند مراکز مشابه اروپایی ، روسی چینی و حتی عربی و البته بر خلاف انگشت شمار مراکز ایرانی (حکومتی) طی مدت مذاکرات تقریبا ۱۲ ساله نسبت به آماده سازی و انتشار هزاران گزارش تحقیقی اقدام کردند. گزارش های تحقیقی بسیاری از مراکز آمریکایی و غیر آمریکایی با گذشت زمان به نتایج مشترک در مدل ادامه مذاکره و نتایج احتمالی نزدیک شدند. نتایجی که بدلیل تبعیت از شیوه های علمی مبتنی بر حقایق و واقعیات طبیعتا می توانست بسیار به نتایج حاصله بین ایران و ۱+۵ نیز نزدیک باشد.

گفتم: فهم مشترک بین دست آوردهای مطالعاتی مراکز تحقیقاتی و مراجع رسمی سیاسی مسبوق به سابقه است؟
گفت: آنچه کمتر دیده می شود تحقق نتایجی خارج از چارچوب دست آوردهای تحلیلی موسسات مطالعات تخصصی است لذا در صورت صحت ادعا شبکه افق می توان موارد مشابه تولیدی توسط موسسات دیگر را مورد اشاره قرار داد.
گفتم: آیا به مورد مشابه دیگری در مورد کشورمان می توانیم اشاره کنیم؟ که علی رغم تلاش در جهت تحقق شرایط متفاوت با سرنوشتی نزدیک به پیش بینی موسسات مذکور روبرو شده باشیم.
گفت: سال ها قبل از قطعنامه ۵۹۸ موضوع خاتمه جنگ بدون پیروز به صراحت توسط موسسات مطالعاتی مذکور اعلام شده بود که طبیعتا مورد علاقه و تمایل ما نبود و هرگز حاضر به پذیرش نشدیم حتی برخی موسسات در روزهای آغازین تدوین پیش نویس قطعنامه که بعدها به ۵۹۸ شناخته شد نوشتند که جنگ تمام شده است اما ما تا ساعاتی قبل از اعلام پذیرش براین باور نبودیم.
گفتم: شبکه افق مدعی اثرگذاری عناصر نفوذی و جاسوس در عملکرد تیم مذاکره کننده کشورمان است مدعی هستند اطلاعات تیم مذاکره کننده کشورمان قبل از مذاکره در اختیار تیم مشترک ۱+۵ قرار داده شده است.
گفت:  آقاجون موارد مذکور از جمله نقاط مخدوش ادعای ضد برجام شبکه افق صدا و سیما علیه برجام است که با ابهاماتی از جمله موارد ذیل روبرو است.
1- ادعای اتهام نفوذی و جاسوسی علیه برخی از افراد در دادگاه صالحه رسیدگی و راه بجایی نبرده است.
2- ادعای اول شبکه افق به این معنا است که اگر سند مورد توافق ایران و گروه آمریکا ، روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی دیکته از قبل نوشته بود چه نیازی به کسب خبر از طریق عناصر نفوذی و جاسوس بود.
3- اگر مذاکره اقدامی بسیار جدی و دشوار بر سر تک تک کلمات سند بوده و برای اثر گذاری نیاز به کسب لحظه ای اخبار از دیدگاه مواضع تیم ایران داشتند پس قصه رونوشت برداری از جزوه ی تحقیقی موسسه آمریکایی چیست؟
4- چرا شبکه افق صدا و سیما معتقد است علاوه بر ایران دولت های روسیه ، چین ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس و اتحادیه اروپایی نیز بازیچه روخوانی قصه نوشته موسسه آمریکایی طی دو سال بودند؟

  تعداد بازديدها: 4416
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79147
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.