تاريخ انتشار: 18 شهريور 1396 ساعت 23:14:26
روایت روزنامه انگلیسی تایمز از «شهید حسن جنگجو» و عکسی که ماندگار شد

روزنامه تایمز انگلیس داستان زندگی شهید «حسن جنگجو» رزمنده 13 ساله تبریزی و مادرش که ساعاتی پس از بازگشت پیکر او دعوت حق را لبیک گفت را بازتاب داد.

به گزارش جماران، روزنامه تایمز در گزارشی نوشت: زمانی که در سال 1980(1359) عکس او در حالی منتشر شد که در جنوب ایران تفنگش در دستانش بود و با نیروهای مهاجم «صدام حسین»، دیکتاتور عراق می جنگید، تنها 13 سال سن داشت.

«حسن جنگجو» جزو کسانی بود که برای جنگیدن با نیروهای عراقی داوطلب شده بود.

او سه سال بعد - طی هشت سال دفاع مقدس - به شهادت رسید.

پیکرهای این شهدا که به یک میلیون نفر می رسد، هنوز در حال کشف و استرداد به ایران هستند. و در نهایت حسن هم به خانه خود در تبریز در شمال ایران بازگشت و در روز سه شنبه به خاک سپرده شد.

برادر و خواهر او در صف اول عزاداران بودند، اما مادرش «جیران پورالی» در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان بود و هوشیاری نداشت. خانواده او گفتند که مراسم تشییع جنازه را به تاخیر انداختند به امید اینکه حال مادر بهتر شود و با چشم‌ های خودش ببیند که حسن برگشته اما متاسفانه حال مادر بهتر نشد و بدون حضور او مراسم تشییع و خاکسپاری انجام گرفت.

تابوت او، که پرچم ملی ایران دور آن پیچیده شده بود، توسط خیل عظیمی از مردم تشییع شد. «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران به خانواده حسن تسلیت گفت.

سپس در اتفاقی که ایران را عزادار کرد، مادر حسن هم دعوت حق را لبیک گفت.

«حسین» برادر حسن گفت: «متأسفانه مادر من در وضعیت خوبی نبود. ما این 18 روز منتظر بودیم تا حال او بهتر شود، پس از 34 سال انتظار، با چشم ‌های خودش ببیند که حسن برگشته است.»

او افزود: «ما صبر کردیم تا حال مادر بهتر بشود و با چشم ‌های خودش ببیند که حسن برگشته به خاطر همین برگزاری مراسم تشییع را عقب انداختیم اما متاسفانه حال مادر بهتر نشد و دیگر تصمیم گرفتیم که بدون حضور ایشان مراسم تشییع و خاکسپاری را انجام بدهیم.»

«آلفرد یعقوب زاده» عکاس مطرح مستند در سال 1980 تصویری از یک نوجوان رزمنده به نام حسن جنگجو را ثبت کرد که چند روز بعد به شهادت رسید اما تصویرش به یکی از معروف ‌ترین عکس‌ های هشت سال دفاع مقدس تبدیل شد.

جنگ ایران و عراق طی سال های 88-1980 یک جنگ خونین بود که بیشتر آن در تالاب های دجله و فرات که مرز دو کشور را تشکیل می دهد، رخ داد.

یعقوب زاده به روزنامه تایمز گفت: «من به او گفتم نگران نباش. در حقیقت من خیلی بزرگ تر از او نبودم، فقط 18 یا 19 سالم بود. من او را همان شب دیدم، و او گفت که احساس خوبی دارد.»

یعقوب زاده که برای خبرگزاری های گاما و آسوشیتدپرس کار می کرد، در سال 1983 ایران را ترک کرد و عکس های جنگ های سراسر جهان را به تصویر درآورد و جوایز متعددی دریافت کرد.

حسن به مبارزه برای حفاظت از ایران ادامه داد و در فوریه 1984 در عملیات خیبر به شهادت رسید.

یعقوب زاده گفت که از گرفتن این عکس پشیمان نیست.

او گفت: «مردم کشور من در آن زمان هدف حمله صدام قرار گرفته بود. من در آن زمان اسلحه نداشتم بنابراین با دوربین ام به جبهه رفتم. کشور من، کشور من است.»

خانواده حسن شرح داده است که چگونه مادرشان هر شب برای شام لباس های او را بر روی یک صندلی قرار می داد. یکی از خواهرهایش گفت: «مادر من همیشه اعتقاد داشت که او فرزندش را به خدمت خدا داده است و بنابراین آرام بود، اما او همیشه منتظر بازگشت حسن بود.»

  تعداد بازديدها: 1523
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78071
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.