تاريخ انتشار: 15 شهريور 1396 ساعت 21:07:11
نظر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در مورد جلد سوم خاطرات مرحوم ابراهیم یزدی

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: بعد از بررسی نامه ای به انتشارات نوشتیم و موارد 15 گانه ای را اشاره کردیم که خلاف گویی است.

نشست خبری معاونین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) به مناسبت سالگرد تأسیس این مؤسسه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 15 شهریور) برگزار شد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در نشست خبری معاونین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که به مناسبت سالروز تأسیس این مؤسسه برگزار شد، گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با پیشنهاد یادگار فقید امام مبنی بر ضرورت تنظیم و حفظ آثار مربوط به امام و موافقت امام 17 شهریور سال 67 آغاز به کار کرد. در واقع کار این مؤسسه از ماه های پایانی عمر امام آغاز به کار کرد و شاید آخرین نهادی که توسط امام تأسیس شد این مؤسسه است که کارش را در زمان حیات امام آغاز کرده است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: این مؤسسه طبیعتا در سال های نخست بیشتر وظیفه تنظیم آثار مربوط به امام را داشته و جمع آوری، تنظیم و حفظ آنها از برنامه های مؤسسه بوده و به تدریج هم حجم کارها و به تناسب زمان وظایف آن افزایش پیدا کرد. امروز منظور ما از نشر، ترویج و احیای اندیشه های امام است.

وی تأکید کرد: در این سال ها تنها مرجع رسمی کارشناسی آثار امام این مؤسسه است که بعد از موافقت امام، تصویب مجلس را هم گرفته و تخصصی ترین مرکزی است که سعی کرده وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. اگر امروز شاهد تحریف لفظی آثار امام نیستیم محصول زحمات این مجموعه است.

کمساری اظهار داشت: در حوزه ترویج سعی کردیم از ظرفیت هنر استفاده شود و شوراهای مختلفی از جمله شورای هنرهای تجسمی، شعر، داستان و سینما با هدف ترویج یاد و نام امام با استفاده از ابزار هنر شکل گرفته است. طبیعتا در این شوراها اصلی ترین هدف تولید آثار فرهنگی و هنری است.

وی ادامه داد: ما سالانه جشنواره شعر یاد و یادگار را برگزار می کنیم. 31 شهوریور ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی اختتامیه دهمین دوره شعر یاد و یادگار را خواهیم داشت که بیش از 10 هزار اثر به آن ارسال شده و در این مراسم از برگزیدگان تجلیل می شود.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: بعد از چند سال امسال هفت رمان با موضوع امام و مباحث مربوط به انقلاب اسلامی را چاپ می کنیم. بعضی از این کارها می تواند یک اتفاق مبارک تلقی شود. وظیفه ما ترویج نام امام است و اگر سراغ شعر و یا موسیقی می رویم از این زاویه است. آلبوم «شکوه» با صدای محمد اصفهانی را سال گذشته منتشر کردیم و همچنین سال گذشته کار ساخت سمفونی روح الله را شروع کردیم. این کار با تراز بین المللی در کشورر اوکراین ضبط شد. در حوزه توزیع کتاب و تجهیز کتابخانه های کشور مدام آثار امام را ارسال می کنیم و ما در نمایشگاه های مختلف حضور منظم داریم.

وی در مورد احیای اماکن منتسب به امام خمینی (س) گفت: خانه پدری امام در خمین بازسازی شده و در کنار آن یک مجمتع فرهنگی ایجاد شده و شاید سالانه 500 هزار گردشگر ایرانی و خارجی را در آنجا داریم؛ یعنی قطب گردشگری استان مرکزی است. بیت قم متناسب با ظرفیت های مذهبی احیاء شده و بیش از خمین در آنجا گردشگر داریم.

کمساری ادامه داد: امام در نجف مستأجر بودند و پروسه تملک این ساختمان سخت بود اما این کار هم انجام شد و خانه امام در نجف هم بازسازی شده است. مدرسه علمیه امام خمینی در جوار بیت امام ساخته شده و ان شاء الله سال جدید حوزه نجف می تواند به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حرم مطهر امام خمینی (س) مجموعه شهر آفتاب خدمات مختلف از جمله بیمارستان و هتل دارد. یک موزه با 15 هزار متر مربع زیر بنا ساخته شده و الآن وارد مرحله تعریف موزه ای شدیم که چه محتوایی در آن باشد و امیدواریم فاز اول آن امسال به بهره برداری برسد.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: یکی دیگر از کارهایی که دهه فجر امسال انجام خواهیم داد انتشار آلبوم عکس امام است. با استفاده از آرشیو صدا و سیما و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی جلد اول آلبوم عکس امام را امسال منتشر خواهیم کرد.

وی گفت: بحث جدید دیگر جایزه ادبی امام خمینی است که دبیرخانه آن ایجاد شده و شورای سیاستگذاری آن با حضور اساتید شعر و داستان شکل گرفته است. تا اوایل سال آینده اولین مراسم جایزه ادبی امام خمینی را برگزار خواهیم کرد.

کمساری در پاسخ به سؤالی در مورد بودجه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار داشت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، حرم امام و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با یک عنوان در سرفصل بودجه آمده و بارها در این زمینه توضیح داده ایم. کل بودجه مؤسسه 13 میلیارد تومان است که چون ردیف استخدام دولتی ندارد حقوق کارکنان هم از همین بودجه پرداخت می شود.

وی تأکید کرد: من باورم نمی شد امام آنقدر مظلوم باشد. باید رویکرد صدا و سیما در راستای اندیشه امام باشد. ما مجبوریم بعضی از کارها را مشارکتی انجام دهیم. ترویج اندیشه های امام وظیفه کل دستگاه های کشور است و این مؤسسه یک وظیفه ذاتی دارد که هیچ قصوری در آن نیست. شما بودجه ما را با سایر جاهایی که به نام امام بودجه می گیرند مقایسه کنید.

علی داستانی نیز با گرامیداشت یاد شهدای 17 شهریور گفت: اندیشه امام پویا، تأثیرگذار، راهگشا و امیدبخش بوده، هست و خواهد بود؛ بدین جهت این اندیشه باید تروج شود. بازخوانی اندیشه امام یک ضرورت تاریخی برای حال و آینده است؛ تا آحاد جامعه این اندیشه را سرلوحه رفتارهای اجتماعی قرار دهد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: ملت ایران با استفاده از این اندیشه توانست مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. هر جا و هر لحظه از این آراء و اندیشه دور شدیم مشکلات پیش روی ما در حوزه های مختلف پدید آمد. حضرت امام هرچه انجام داد و پیش برد برای خدا و در راه خدا بود و همچنین به مردم، حاکمیت و نقش مردم باور داشت.

وی در مورد فعالیت های معاونت پژوهشتی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار داشت: یکی از اهداف معاونت پژوهشی شناسایی، جمع آوری، حفظ و ترویج آثار امام است. بررسی و تدوین پژوهش ها، فراهم ساختن زمینه های تحقیق برای محققان، ارتباط با مراکز علمی و فرهنگی در جهت احیاء اندیشه امام، پاسخگویی به شبهات در راستای سخنان امام از جمله اهداف این معاونت است.

داستانی تلاش برای برگزاری همایش را یکی دیگر از اهداف دانست و گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) بیش از 40 عنوان همایش ملی و بین المللی برگزار کرده که مجموعه آثار این همایش ها یکی از آثار متقن برای پژوهشگران است.

وی افزود: مجموعه 50 جلدی تبیان در حوزه های مختلف، مجموعه 22 جلدی صحیفه امام، دوره 22 جلدی اسناد مبارزاتی امام، دوره 50 جلدی موسوعه امام خمینی (مجموعه آثار حوزوی امام) و مجموعه یادها (خاطرات یاران امام) نیز تا کنون تولید شده است. 43 عنوان از مجموعه یادها را به چاپ رسانده ایم و بیش از 6 هزار و 500 ساعت ضبط خاطره داشتیم و این فعالیت همچنان ادامه دارد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی خاطرنشان کرد: در زمینه تطبیق آثار با نسخ اصلی که توسط وزارت ارشاد و یا مؤلف ارسال می شود تا کنون بیش از دو هزار و 500 عنوان مجوز صادر کردیم و سالانه 70 تا 100 کتاب به این مؤسسه ارسال می شود. دانشنامه امام که از سال 79 تدوین آن شروع شد با بیش از 800 مدخل توسط جمع بزرگی از صاحب نظران حوزه و دانشگاه تهیه شده و ان شاء الله تا پایان سال تمام خواهد شد و به تدریج در اختیار جامعه قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از نکات قوت ما ارتباط خوب و مؤثر با پژوهشگران، محققین و اساتید دانشگاه است که برای ما کارهای بزرگی انجام داده اند و علاقه زیادی برای کار در این حوزه دارند.

داستانی در مورد انتشار جلد سوم کتاب خاطرات مرحوم ابراهیم یزدی گفت: خاطرات آقای یزدی مثل دهها مجموعه دیگری است که طبق قانون وزارت ارشاد به مؤسسه فرستاد و این خاطرات هم کارشناسی شد. بعد از بررسی نامه ای به انتشارات نوشتیم و موارد 15 گانه ای را اشاره کردیم که خلاف گویی است. به طور مثال یکی از موارد خلاف مکتوب امام در وصیت نامه امام است. ما برای خودمان حق ممیزی منفی و سانسور قائل نیستیم؛ با اصل آثار امام تطبیق می دهیم و اگر خلاف باشد نمی توانیم مجوز دهیم.

  تعداد بازديدها: 1741
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=78045
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.