تاريخ انتشار: 28 مرداد 1396 ساعت 00:31:28
طنز تلخ "گفتگو" (قسمت هفتاد و ششم)


گفتم: آقاجون شنيديد رویترز به نقل از شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه اعلام کرد یک موافقتنامه ۷ میلیارد دلاری با شرکت دولتی زاروبژنفت روسیه و هولدینگ سرمایه گذاری غدیر ایران برای حفاری نفت و گاز در ایران منعقد کرده است.
گفت: يعنی قرارداد جديد سرمايه گذاری نفت و گاز با ارزشی حدود 3 ميليارد دلار بزرگتر ازقرارداد کنسرسيوم سه شرکت ايرانی ، چينی و فرانسوی منعقد خواهد شد که طبيعتا می تواند جذب سرمايه بزرگی برای کشورمان باشد.

گفتم شرکت یونیت ترکيه در این بیانیه مذکور گفته ۷ میلیارد دلار در زمینه حفاری ۳ میدان نفتی و یک میدان بزرگ گازی در ایران سرمايه گذاری خواهند کرد.
پس قراردادهای پسابرجام يکی پس از ديگری با استفاده از عمليات بانکی و متکی بر انتقال تکنولوژی و ماشين آالات حفاری پيشرفته به کشورمان جدی است.
گفت: بله با برداشته شدن تحريم های هسته ای ذيل فصل هفتم منشور سازمان ملل چنين امکانی ايجاد شده است چنان که شرکت یونیت ترکيه گفته این موافقت نامه اولین قرارداد سه جانبه یک شرکت (غير دولتی) ایرانی است که با شرکای خارجی به امضا می رسد.
گفتم: آقاجون تفاوت اقدام کنسرسيوم شرکت های ايرانی ، چينی و فرانسوی (4.3 ميليارد داار) با کنسرسيوم شرکت های ايرانی ، ترک و روسی (7 ميليارد دلار) چيست؟ چرا در تمام مراحل شکل گيری تا عقد قرارداد اجرايی کنسرسيوم اول علی رغم حضور تمام قد وزارت نفت و تمامی دستگاه های نظارتی شاهد نقدهای تند ، تخريبی و حتی تهديدآميز برخی مقامات غير کشوری بوديم اما تفاهم نامه اخير را تمامی عوامل منتقد ديروز با سکوت نظاره و همراهی می کنند.
گفت: اقدام کنسرسيوم جديد نيز بايد تمامی مراحل کنسرسيوم اول را مرحله به مرحله طی و توسط تمام دستگاه های نظارتی صحت سنجی گردد لذا تمامی مراحل نظارتی سه قوه به ترتيب و تحت عناوين مختلف اعمال خواهند شد اما اينکه دليل سکوت توأم با همراهی منتقدين ديروز با اقدام به عقد تفاهم کنسرسيوم با حضور شرکای روس و ترک چيست حتما جای تأمل و بررسی دارد

گفت: آقاجون با توجه به جميع جهات تصور می کنم عوامل ذيل در همراهی توأم با سکوت منتقدين کنسرسيوم اول موثر بوده باشد.

1- درک و باور به ماهيت و جديت اعمال نظارت های چند لايه سه قوه با توجه به تجربه ورود کنسرسيوم اول در قرارداد نفتی و گازی که به توتال معرفی شد.
2- حضور ابر هلدينگ سرمايه گذاری عمومی غير دولتی غدير بعنوان شريک ايرانی که از عقبه مستحکم مديريت سهامداران حکومتی برخوردار است.
3- حضور شرکای روس و ترکي در کنسرسيوم با توجه به نفوذ بالایی که از شرکت های روس و ترک در فعاليت های پيمانکاری ايران می شناسيم.

  تعداد بازديدها: 3202
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77905
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.