تاريخ انتشار: 06 مرداد 1396 ساعت 22:27:59
طنز تلخ "گفتگو" (قسمت شصت و پنجم)


گفتم: آقاجون يکی از مقامات ارشد سازمان حج و زیارت اظهار کرده برای جلوگیری از هرگونه تنش بايد حجاج کشورمان قوانین و مقررات عربستان را به عنوان کشور مقصد و میزبان رعایت کنند تا هیچ مشکلی پیش نیاید.
گفت: يعنی کشتار حجاج ايرانی در 66 ، حرمت شکنی نوجونان توسط مامورين سعودی و حادثه سقوط جرثقال در مسجد الحرام و فاجعه منا و حمله به سفارت عربستان در تهران بدليل عدم توجه حجاج ايرانی به قوانين عربستان بود؟
گفتم: شايد منظور مسئولين و سياستگذاران سازمان حج پرهيز از برپايی مراسم سياسی و عبادی است.
گفت: مشکل حکومت عربستان با برنامه حج ايران دقيقا براساس مخالفت با تلاش ايران برای تبديل مراسم عبادی حج به محل فعاليت سياسی است.
گفتم: اما قاضی عسگر مسئول بعثه امسال به صراحت از حج بعنوان مراسم عبادی ياد کردند و حتی تأکيد فرمودند نبايد با تصميمات سياسی خلط گردد.
گفت: آقاجون حرف و ادعای امروز قاضی عسگر ملاک ديروز و فردا نيست فراموش نکرديم که دکتر احمدی نژاد رييس جمهور منتخب اصولگرايان در مناظره 88 با حجت الاسلام کروبی به صراحت توضيح داد که ايران در سال هايی در صدد انتقال يک هواپيما سلاح به مکه بوده است و رييس جمهور سابق ايران طی مناظره مذکور عملا بعثه و حکومت را مسئول فاجعه مکه معرفی کرد بنابراين بدون اظهار نظر در صحت و سقم سخنان رييس جمهور سابق بايد برخلاف نظر مقام مسئول سازمان حج تأکيد کنيم که مشکل مورد اعتراض عربستان سياست حج ايران بود نه رفتار و اعمال فردی حجاج ايران که حتما گناهشان لبيک به فتوای امام راحل و خواست حکومت کشورشان بوده است.

گفتم: آقاجون علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه امروز گفت از ابتدای امضای برجام یک نفر بگوید چند دلار پول از خارج آمده؟
گفت: برجام توافق لغو ممنوعيت جهانی روابط اقتصادی معمول با ايران است اما علم الهدی هم حتما می داند هرگز نمی تواند به معنای الزام ايجاد يا گسترش روابط اقتصادی با ايران باشد لذا دارندگان قدرت سرمايه گذاری بين المللی ، بانک ها ، بيمه ها ، شرکت های حمل و نقل و صاحبان توليد و تجارت پس از برجام می توانند به مبادلات اقتصادی با ايران اقدام کنند که به معنای الزام به اين کار نيست.
گفتم: چرا علی رغم لغو تمامی تحريم های بين المللی مرتبط با موضوع هسته ای عليه ايران به ادعای علم الهدی چند دلار به ايران نيامده است؟
گفت: علم الهدی هم مي داند که روسيه پس از ده سال و با استناد به لغو تحريم ها سامانه اس 300 را به ايران تحويل داد. خطوط کشتيرانی به بنادر ايران تردد و بنادر کشورها پذيرای شناورهای کشتيراتی و نفت کش های ايران هستند. هواپيماهای مسافربری نو توسط شرکت سازنده برای اولين بار پس از 38 سال به هواپيمايی ايران فروخته و تحويل شد. ايران آب سنگين صادر و موفق به واردات قانونی کيک زرد گردید. اولين قرارداد نفتی با کنسرسيوم نفتی به ارزش 4.8 نهايی شد هرچند علم الهدی هم همگام با جريان فکری همسو تمام تلاش خود را بکار بردند تا قرارداد ورود سرمايه منعقد نشود.
گفتم چرا امثال علم الهدی که مانند همه مردم در جريان اخبار مذکور مبنی بر لغو عملی تحريم های بين المللی هسته ای هستند همچنان مدعی ناکارآمدی برجام هستند؟
گفت: آقاجون اينکه علی رغم مشاهده مصاديق لغو برجام امثال علم الهدی همزبان و همگام با ترامپيسم در آمريکا ، برخی مقامات رژيم صهيونيستی و مقامات وهابی عربستان عليه برجام سخن می گويند نکته حائز اهميتی است اما ايکاش علم الهدی می توانست به چند دليل منطقی اقتصادی دال بر جذابيت سرمايه گذاری يا مبادله اقتصادی خارجی با ابران اشاره کند.
گفت: فراموش نکنيم کشورمان از سابقه مصادره اموال ، محدود سازی مالکيت سرمايه گذار خارجی ، انقلاب ، جنگ ، تحريم ، منازعات منطقه ای ، اتهامات يک جانبه ، چند جانبه و شورای امنيتی ، اتهاماتی مانند پولشويی ، فساد پذيری اقتصادی ، ... با ريسک پذيری بسيار بالای ناشی از احتمال ورود به جنگ خواسته يا ناخواسته با همسايگان يا آمريکا برخوردار است مواردی که هر يک مستقلا برای گريز سرمايه خارجی کافی است.

گفت: ايران هراسی 38 ساله با تلاش دو ساله و رفع يک مشکل 12 ساله که به اجماع بين المللی عليه ما منجر شده بود صرف دستيابی به توافق لغو قطعا ميسّر و قابل دسترس نيست بلکه نيازمند عزم و اراده ملی است که هنوز باور بسياری از عوامل قدرت در کشورمان نيست.

  تعداد بازديدها: 4311
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77692
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.