تاريخ انتشار: 24 تير 1396 ساعت 01:25:34
طنز تلخ "گفتگو" (قسمت پنجاه و هشتم)


گفتم: آقاجون رئیسی کانديد ناموفق انتخابات دوازدهم اظهار کرده برخی در تلاشند انقلابی‌گری را در مقابل عقلانیت معرفی کنند این اتهامی بزرگ است.
گفت: همانطور که برخی سالهاست تأکيد هر شکلی از اشاره به اتخاذ تصميمات عقلايی و رفتار بر مبنای عقلانيت را مقابله با انقلابی گری معرفی می کنند و با تمام توان به مقابله می پردازند که اين نيز واقعا اتهام بزرگی است.
گفتم: مگر شکل گيری يک انقلاب علی الخصوص از جنس انقلاب مردم ايران با اتکا بر شعور و شور عقلانی و طی زمانی نسبتا طولانی نبود.
گفت: امام خمينی (ره) بر خلاف نظريه مبارزاتی بسياری از گروههای سياسی که بر مبارز مسلحانه و سازمان يافته تأکيد می کردند معتقد بر فرهنگ سازی و آگاهی بخشی سياسی ، مذهبی و حتی بين المللی و قيام آگاهانه مردم بود مردمی که به مرور به مبانی فکری ايجاد جمهوری اسلامی ايران آگاهی يافته بودند.
گفتم: نماد ملموس انقلاب متکی بر آگاهی مردم چه مواردی است؟
گفت: مانند باور و اعتقاد امام(ره) به اينکه همه چيز بايد متکی بر انتخاب آزادانه مردم باشد چنانکه در اولين روزهای بعد از پيروزی انقلاب اسلامی و برخلاف رويه ساير انقلابهای که شاهد بوديم امام(ره) بجای خود انتخابی نوع حکومت ، قانون اساسی حاکم بر کشور و غيره مستقيما به انتخاب مردم رجوع کردند.
گفتم: پس می توان انقلاب گری را بخشی از عقلانيت دانست.
گفت: انقلاب اسلامی ايران حتما محصول انتخاب خود خواسته مردمی بود که به زعامت انتخابيشان قيام به تفکر و تعقل کردند.
گفتم: اگر انقلاب را محصول قيام به تفکر و تعقل مردم مسلمان ايران به زعامت امام خمينی(ره) بدانيم بنابراين انتخاب و رفتار عقلانی در طی زمان می تواند طی مسيری ديگر داشته باشد؟
گفت: آقاجون زمانی امام(ره) برای احياء فريضه امر به معروف و نهی از منکر ، حاکم وقت را نصيحت و توصيه کردند بعدها با اتکا بر مستمعينی از مردم به روشنگری پرداختند و در مراحل بعد راهی جز مبارزه نبود بنابراين می توان انقلاب را بعنوان يکی از شيوه های حق خواهی بخشی از روند عقلانی و قيام به تعقل مردم تعريف گردد.
البته ذکر اين نکته نيز ضروری است که تأکيد بر انقلابی بودن بيش از هر چيز بر حفظ روح مبتنی بر معنويت ، خلوص ، خودباوری ، ظلم ستيزی و انتخاب آگاهانه می باشد که بعضا با خودسری ، خود قانون پنداری ، خود حق بينی و از اين دست خلط می شود.

گفت: زمانی عقلانيت به رويارويی هشت ساله و بی امان با عراق حکم کرد بعدها تلاش برای همجواری مسالمت آميز انتخابمان بود بعدتر کمک به مردم عراق برای ساختن کشورشان و چند سالی است جنگ دوشادوش با دشمنانی مشترک و شايد در فردا روزهايی و به آرامی همراه و همسان شدنمان انتخاب عقلانی ما باشد.
گفت: بنابراين برای قضاوت در خصوص هر مسئله و موضوعی بجای اتکا بر ويژگي های يک شيوه خاص بايد نسبت به توضيح معيارها و شاخص های عقلانی اقدام بعد ، نسبت با عقلانیت را مشخص کنيم.

  تعداد بازديدها: 3537
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77529
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.