تاريخ انتشار: 23 تير 1396 ساعت 00:09:09
بازداشت بقایی، نامه احمدی‌نژاد و چند غُصه دیگر

بهارنیوز - محمد توکلی: بازداشت مجدد حمید بقایی بار دیگر توجهات را به سمت یاران بهاری احمدی نژاد جلب کرده است. از چند هفته قبل از انتخابات بود که بعد از چند سالی سکوت و انزوا احمدی نژاد و همراهانش با سر و صدای بسیار با پاسخ منفی به توصیه رهبری نظام وارد کارزار انتخابات شدند و به همان سرعت که وارد انتخابات شدند با برخورد به سد شورای نگهبان از گردونه رقابت حذف و به حالت سکوت گذشته بازگشتند. حالا چند روزی است که دوباره به میدان آمده‌اند و در فضای رسانه‌ای از بقایی و داوری، دو همراه رئیس‌جمهور پیشین که در بازداشت به سر می‌برند سخن می‌گویند. در این باره و به این بهانه چند نکته‌ای قابل طرح است.

1ـ درباره بازداشت بقایی و داوری همچون بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی حامی دولت و دیگرانی مانند آن‌ها آن طور که باید و شاید اطلاع‌رسانی نمی‌شود. نه درباره علت این بازداشت‌ها و نه درباره مبنای قانونی این اقدامات. به نظر می‌آید که وزارت اطلاعات که ظاهرا ذیل دولت تعریف می‌شود موظف است بر اساس وعده هایی که رئیس جمهور روحانی آن‌ها را مطرح کرده است حداقل در حوزه پرونده هایی که مسئول رسیدگی به آن‌ها این وزارتخانه است شفاف‌سازی کرده و از سیاست سکوت مرسوم در این وزارتخانه عبور کند.

2ـ برخی چنین تبلیغ می‌کنند که علت این بازداشت، شکایت دولت روحانی بوده است و چنین می‌گویند که علت اصلی و اساسی در تشکیل این پرونده که منجر به بازداشت دوباره بقایی شده است رقابت سیاسی دولت فعلی با دولت گذشته است! برای تکذیب این ادعا راهی جز شفاف‌سازی وجود ندارد. ادامه سکوت دولت و دیگر مسئولان ذیربط در سایر قوا و نهادها در چنین موضوعاتی تنها سبب آن خواهد شد که عده‌ای با وارونه نمایی علیه دولت مستقر به جوّسازی سیاسی و رسانه‌ای بپردازند.

3ـ نامه رئیس جمهور سابق درباره این بازداشت هم حاوی نکات جالبی است که به طور خلاصه می‌توان در واکنش به آن به این نکته اشاره کرد که این دلواپسی‌های آقای احمدی نژاد با چند سال تاخیر دارد بیان می‌شود. آن زمان که جوانان معترض دسته دسته به بازداشتگاه‌های گوناگون شناخته شده و ناشناس منتقل می‌شدند، رئیس وقت شورای عالی امنیت ملی مشغول چه کاری بودند؟ آیا آن زمان هم نگران آزادی‌های سیاسی بودند؟ چرا راه دور برویم، همین امروز که یکی از مسئولان ارشد آن روزهای ناجا هر نوع نقطه منفی در موضوع جنایت کهریزک را نفی می‌کند واکنش رئیس جمهور وقت چه بوده است؟ احمدی نژاد اگر واقعا دلواپس آزادی شده است چه خوب است که ابتدا درباره وقایع نامبارکی که در دورانی که در قدرت بود رخ داد پاسخ دهد و بعد درباره امروز که یارانشان گرفتار آمده‌اند اظهار نظر کند.

4ـ به همین بهانه می‌توان به عملکرد رئیس جمهور روحانی در چنین پرونده هایی که نتیجه آن ایجاد محدودیت برای فعالان سیاسی و خدشه دار شدن وجهه نظام سیاسی مستقر است نگاهی بیندازیم. آقای روحانی اصولا بر اساس مشی سیاسی اش به رایزنی‌های پشت پرده علاقه مند هستند و هنگامی که فشارها ناجوانمردانه می‌شود در نهایت به چند کنایه غیرمستقیم بسنده می‌کنند. اما به نظر می‌آید که بد نباشد که رئیس جمهور فعلی هم هنگامی که رایزنی‌های پشت پرده به بن بست می‌خورد، دست به قلم ببرند و اقدامات و محدودیت‌های موجود برای دست یافتن به نتیجه مطلوب برای حل و فصل این محدودیت‌ها را با مردم در میان بگذارند.

  تعداد بازديدها: 1254
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77522
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.