تاريخ انتشار: 22 تير 1396 ساعت 01:11:04
جهانگیری: متحیرم که چرا عده‌ای به دلیل بسته شدن قرارداد توتال بهم می‌ریزند/ دل دلسوزان را نسوزانیم / هر کس به ایران علاقمند باشد باید از این قرارداد خوشحال شود

معاون اول رئیس جمهور در دفاع از قرارداد توتال گفت: انسان متحیر می‌ماند که یک عده بهم می ریزند که چرا قرارداد توتال بسته شده. واقعا چرا باید اینگونه باشد؟

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری ها، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح موزه بانک ملی ایران با اشاره به قرارداد توتال اظهار کرد:  شما با یک دولت یا یک فرد مخالف هستید اما با ملت ایران مخالفتی ندارید و باید بدانید این کارها در جهت زندگی ملت و توسعه ایران است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که در زمینه نفتی باید 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود و این تنها پنج میلیارد از آن است آن هم با وجود اینکه آمریکا تهدید کرده که کسی حق ندارد بیش از مبلغ خاصی در ایران سرمایه گذاری کند و چنین قراردادی یعنی آمریکایی ها و شکست تحریم هایی که می خواهند پول به سمت ایران نیاید.

او ادامه داد: این روزها که این قرارداد توتال امضا شد من فکر کردم هر کس به ایران علاقمند باشد باید از آن خوشحال شود. اما انسان متحیر می ماند که یک عده بهم می ریزند که چرا این قرارداد بسته شده. واقعا چرا باید اینگونه باشد؟

جهانگیری در ادامه بیان کرد:‌ نباید حرف هایی مطرح کنیم و دل متدینین و دلسوزان را بسوزانیم. یک زمان کتابی می خواندم که معاون نخست وزیر در یکی از کشورها  گفته بود که  سی آی ای ما را جذب کرد تا هر مدیریتی در کشور کار بزرگی انجام داد به او چیزی نسبت دهیم تا در کشور کار بزرگ و مدیر بزرگ شکل نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه راه توسعه کشور اتحاد و همدلی است یادآور شد:‌ ما باداشتن رهبر معظم انقلاب و با اجماع، وحدت، همدلی و صمیمیت می توانیم کشور را از مشکلات موجود عبور دهیم. ما زخیره اول نفت و گاز دنیا و موقعیت استراتژیکی داریم که با وجود اینها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم به شرط اینکه توسعه و پیشرفت ایران برای‌مان اصل باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: من مطالعه ای داشتم که چه شد کشورهای آسیای شرقی و آمریکای لاتین که هم زمان با ما راه توسعه را پیش گرفتند توانستند در کار خود موفق شوند. مهمترین نتیجه ای که گرفتم این بود که آن‌ها سیاست های کلی را که گذاشته بودند تغییر ندادند. یعنی دولت ها حتی با کودتا تغییر می کردند ولی سیاست های توسعه کشور تغییر نمی کرد. اما در این جا ما تا ذره ای در دولت اختلاف نظر پیدا می‌کنیم فکر می‌کنیم وقت انتقام گرفتن از یکدیگر است و باید مشکل ایجاد کنیم در حالی که نمی دانیم این مشکلاتی که ایجاد می‌کنیم برای مردم ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به نقش محوری بانک ها در توسعه تاکید کرد:‌ بانک ها در توسعه ایران اولین نقش را دارند. البته نه اینکه من مشکلات موجود در بانک ها را ندانم ولی گاهی جفا است که قدر زحمات این مجموعه به این بزرگی را ندانیم و تنها ده اشکال و نقطه منفی اش را بزرگ کنیم. ما نیاز به جذب ده ها میلیارد دلار سرمایه داریم که این از طریق بانک ها امکان پذیر است و نیاز به حمایت و تامین مالی از سوی بانک ها داریم و از طرفی برای افزایش انگیزه سرمایه گذاری نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.

جهانگیری با بیان اینکه لازم بود برای افتتاح موزه بانک ملی و این کار فرهنگی صورت گرفته چند نفر از دولت حاضر باشند خاطر نشان کرد: ما کشور بزرگ، متمدن و صاحب تاریخ بزرگی هستیم که آثار زیادی در کشورمان وجود دارد و هر کدام مایه افتخار هر ایرانی است. میلیون ها اثر هم وجود دارد که باید در جایی به نمایش گذاشته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود:‌ الان موزه ها به مراکز علمی، ‌فرهنگی و تحقیقاتی تبدیل شده اند و تنها برای دیدن نیستند. در شورای عالی میراث فرهنگی  با تصمیمات گرفته شده بخش خصوصی و دولتی وارد کار موزه شده اند و ما هر چه بتوانیم در این زمینه حمایت می‌کنیم. باید فرصت ایجاد کنیم تا آثار موجود در کشور در معرض دید مردم قرار گیرد و این کارها برای روشن گری لازم است چراکه وقتی ملت نقش خود را در تمدن پیدا می‌کند به آن افتخار خواهد کرد.

جهانگیری همچنین عنوان کرد:‌ از سیاست های اصلی ما برای اشتغال و دیپلماسی فرهنگی توسعه گردشگری است. در روزهای اخیر در یونسکو، یزد به عنوان اثری جهانی به ثبت رسید که برای ایران این اولین بار بود که یک شهر زنده به عنوان اثر جهانی ثبت شد. از دلایل آن می‌توان به وجود بادگیرها، ‌ قنات‌ها و معماری خشتی و حضور همزمان سه دین اسلام، ‌ زرتشت و یهودیت در این شهر اشاره کرد. باید از سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه به خاطر این کار تشکر کنیم و به مردم ایران و به خصوص یزد تبریک بگوییم. این شهر می‌تواند مرکز و مقصد میلیون‌ها گردشگر باشد که البته باید زیربناهای مختلف را برای آن ایجاد کنیم.

جهانگیری همچنین اظهار کرد: اولویت اول کشور ما امروز بدون تردید مسئله اقتصاد است. ما با چالش‌های متعددی اعم از بیکاری، معیشت مردم و قدرت اقتصادی کشور روبرو هستیم که قدرت اقتصادی کشور باید توسعه پیدا کند و اقتصادمان آنقدر باید بزرگ شود که به راحتی سالانه قادر به ایجاد یک میلیون شغل باشیم و نیاز داریم رشد اقتصادی بالا به طور مستمر وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ من امروز خبری درباره صادرات ویتنام شنیده‌ام و با خود گفتم این کشور چه داستان‌هایی برایش گفته می‌شد و بعد از جنگ چقدر ویران شده اما امروز توانسته بیش از 150 میلیارد  دلار صادرات داشته باشد اما ایران که از دهه 40 وارد صنعت اقتصاد صنعتی شد باز هم می بینیم که بخش عمده صادراتش کالاهای نفتی است.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان گفت:‌ همه این اتفاقات در شرایطی است که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد و ما باید خود را مورد سوال قرار دهیم که چرا نمی شود. همه ما باید از اینکه مردم در زندگی اقتصادی رنج می‌کشند رنج ببریم و از اینکه خانواده‌ای با مشکل بیکاری فرزندانش روبرو است رنج بکشیم. این افتخار نیست که با یک ماده قانونی برای کسی که می‌تواند شغلی ایجاد کند مشکل ایجاد کنیم.

  تعداد بازديدها: 1819
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77514
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.