تاريخ انتشار: 19 تير 1396 ساعت 21:28:45
معاون فرهنگی قوه قضائیه: خودرو ملک خصوصی است نه حریم خصوصی


معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: آن بخش از خودرو که فضای دیده شدنی خودرو است حریم خصوصی نیست اما قطعا ملک خصوصی است.
 
به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در مصاحبه با صدا و سیما، درخصوص بحث هایی که اخیرا درباره حریم خصوصی بودن یا نبودن خودرو مطرح می شود افزود: خودرو ، ملک اشخاص است و مالکیت آن احترام دارد و کسی حق ندارد مالکیت افراد بر خودرو را نقض کند و حقوقی هم بر این مالکیت مترتب است و کسی حق ندارد بدون حکم قضایی ، بدون اجازه وارد خودروی کسی شود.
 
وی گفـت: اما آن بحثی که درباره حریم خصوصی خودرو چه اکنون و چه از قبل ها مطرح شده درباره فضای دیده شدنی خودرو است که این بحث دیگری است و ارتباطی با مالکیت خودرو ندارد.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: وقتی چیزی در معرض دید عموم قرار می گیرد از آن حقوق خصوصی مطلق خارج و وارد حریم عمومی می شود و باید قواعد حریم عمومی رعایت شود.   
صادقی گفت: قطعا بخش هایی از خودرو که پنهان است جزو حریم خصوصی است و کسی حق ندارد بدون اذن قضایی آن را تفتیش کند اما اگر کسی در حریمی که دیده می شود کار مجرمانه انجام داد آیا می توانیم بگوییم این جا حریم خصوصی است و کار مجرمانه اشکالی ندارد؟ طبیعی است که این کار مجرمانه در این حریم اشکال دارد چون در معرض دید عموم است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: این را می توانیم به حیاط منزلی تشبیه کنیم به این ترتیب که حیاط منزلی دیوار و نرده نداشته باشد و از بیرون دیده شود و اگر کسی از بیرون ، داخل منزل را دید آیا می شود به او اعتراض کرد؟ پس این جا حریم خصوصی مطلق مطرح نیست البته ملک خصوصی مطرح است و هیچ کس حق ندارد بدون اجازه وارد شود.
وی افزود: من تعبیر شخصی دیگری هم در این باره دارم و در خصوص حریم خودرو به حریم نیمه خصوصی یا نیمه عمومی معتقدم یعنی از یک جهت خصوصی است که ملک افراد است و کسی حق ندارد وارد شود و از یک جهت عمومی است چون در معرض دید همگان است.
صادقی گفت: در تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که از مجلس ابلاغ شده است ، اتومبیل ها استثنا شده است و این گونه نیست که خودرو مشمول احکام حریم خصوصی باشد.
وی افزود: کسانی که بر سر این موضوع مناقشات حقوقی راه انداخته اند به این نکته توجهی ندارند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: بنابراین اگر مامور نیروی انتظامی با تخلفی آشکار در یک خودرو روبرو شد صاحب خودرو نمی تواند بگوید این جا حریم خصوصی است و من دوست دارم این تخلف را در ملک خودم انجام دهم چون در معرض دید همگان است اما اگر در صندوق خودرو چیزی را پنهان کرد مقام انتظامی بدون اذن مقام قضائی حق ندارد آن صندوق را باز کند چرا که تفتیش باید با اذن مالک یا مقام قضایی باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی ها به دنبال این هستند که حریم خودرو را خصوصی اعلام کنند؟ افزود: انگیزه ها مختلف است شاید برخی دوست دارند از آزادی های دیگری که قانونی نیست استفاده کنند و اعمال خلاف قانون در خودرو انجام دهند و شاید هم بعضی نگران هستند که تفتیش ها زیاد شود.
وی گفت: هیچ کسی حق ندارد در داخل خودرویش کاری را انجام دهد که خلاف عفت عمومی باشد و یا عواطف مردم را جریحه دار کند.

چهره های ماندگار قضایی تجلیل می شوند
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: بدنبال تصویب طرحی هستیم تا براساس آن بتوانیم قضات ، مدیران و محققان برجسته قضایی و حقوقی را به عنوان چهره ماندگار قضایی معرفی و تجلیل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طرح چهره های ماندگار قضایی از سال گذشته تدوین شده و هم اکنون در مسیر تصویب است.
وی گفت: مقامات قضایی و قضات با سابقه و باتجربه ای در گذشته و هم اکنون در دستگاه قضایی داریم و همچنین محققان برجسته قضایی و حقوقی در کشور فعالیت می کنند که باید شناسایی و معرفی شوند.
صادقی افزود: ما هم اکنون با قضاتی روبرو هستیم که حدود چهل پنجاه سال خدمات ماندگار قضایی کرده اند و مردم آنها را نمی شناسند.
وی به دیدار اخیر مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار چندین مرتبه تاکید کردند که باید افراد قوی و قضات برجسته را چهره سازی کنید.
صادقی افزود: امیدواریم طرح تجلیل از چهره های ماندگار قضایی به زودی تصویب شود.

  تعداد بازديدها: 1494
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77484
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.