تاريخ انتشار: 29 خرداد 1396 ساعت 21:27:44
آتش‌ به اختياري و عبرت از تاریخ

بهار نیوز - لیلا واحدی: این روزها توپخانه منتقدان دلواپس و تندرو، یک کانون آتش‌باری بیشتر ندارد و آن کسی جز رئیس جمهوری به عنوان نفر نخست اجرایی کشور نیست. این حجم انتقادات طی چهار دهه گذشته از یک مسئول در کشور، بی‌سابقه بوده است. روحانی این روزها با انواع اتهامات و افتراها روبه‌رواست. گاهی به بهانه سخنانش درباره علی (ع) به دروغگویی و تحریف تاریخ متهم می‌شود، گاهی با بهانه برجام بر دیپلماسی‌اش هجوم می‌برند و گاهی رای و پشتوانه مردمی‌اش را به هیچ می‌انگارند.

این روزها جبهه‌هایی که نفر نخست اجرایی کشور را تهدید می‌کنند کم نیستند. این حجم انتقاد که در بسیاری از مواقع رنگ توهین و تخریب و اتهام زنی می‌گیرد، در مرحله نخست، هرچند نامحسوس اما از پیشرفت دموکراسی در ایران و گسترش فضای انتقاد و آزادی بیان در ایران حکایت دارد، اینکه این روزها بی دغدغه تکفیر شدن به دلیل انتقاد از رئیس جمهوری، می‌توان به رئیس دستگاه اجرا تاخت گامی مبارک است.

 آنچه اما این میان نباید فراموش کرد مرز باریک بحران‌آفرینی و انتقاد از دولت مستقر است. وظیفه تامین امنیت و حقوق شهروندی را قانون اساسی به صراحت در اختیار قوه مجریه و رئیس آن قرار داده است، پس هر نوع تلاش برای برهم زدن این امنیت جایگاه این قوه را به چالش خواهد کشید. امنیت در سایه همان قانون تامین خواهد شد و نادیده گرفتن قانون سنگ را روی سنگ بند نمی‌کند. امضای طومار برای حفظ برخی هنجارها، به همان میزان توصیه دین مبین است که احترام و حفظ قانون اساسی. 

پسِ پرده این طومارنویسی‌ها اگر دغدغه حفظ شریعت و دین بود، شاید جامعه می‌توانست با دیده اغماض از این بی‌قانونی عبور کند؛ اما تاریخ این طومارنویسی‌ها نشان می‌دهد که آنچه این میان برای طومار نویسان در اولویت و اهمیت نبوده است همان دین و شریعت است. آنچه تاریخ از این طومار نویسی‌ها و دشنام گویی‌ها در شب‌های دعا حکایت می‌کند یک نکته و نقطه مشترک دارد و آن ایجاد بحران برای تضیعف کسی است که مورد پسند ما نبوده اما اکثریت مردم او را پسندیده‌اند.

تفسیر از هر تعبیری تنها برای ربودن آرامش از آنی است که از جنس ما نبوده اما از جنس مردم بوده است. همان که برای شکستش از همه چیز و همه کس بهره بردیم و نتوانستیم. تنهایی این روزهای روحانی مردم را به راهی که در پیش گرفته‌اند مطمئن‌تر و مصمم‌تر می‌سازد. کشور همچنان با همه دیوانگی‌های‌ترامپ به آرامش نیاز دارد. آرامشی که به نفع همه مردم است نه فقط روحانی؛ آتش‌ها در این شرایط اگر قرار است اختیاری هم داشته باشند باید در دایره قانون مختار باشند و آتش بر آرامش مردم نگشایند.

 عبرت از تاریخ؛ تاریخی که دو دهه بیشتر از آن نگذشته ضرورت بلوغ سیاسی، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی است. نمی‌توان هر گوشه‌ای از این آب و خاک مختار گشودن آتش شد و دولت مستقر را با بهانه و بی بهانه به چالش کشید؛ نیرو و قدرت و توانش را ربود تا از آنچه مهم برای کشور است باز ماند. حضور زنان در ورزشگاه موضوع کم اهمیتی نیست، اما خشک شدن ایران و کمبود قحطی‌وار آب بسیار بسیار جدی‌تر از این حضور است. دولت برای رفع مشکلات عدیده و ریشه‌ای کشور نیاز به آرامش دارد.

 آتش‌های خارجی فراوانی علیه ایران به اختیار گشوده شده‌اند، دور از انصاف و آیین شریعت است که تفسیر به دلخواه از تعبیری شود و آتش‌های کینه‌ورزی‌های سیاسی به روی دولت مستقر گشوده شود. این میان ایران ضرر خواهد کرد، این مریض تب‌دار را اگر خنکای نسیم نیستیم وعده آتشش نباشیم. .

  تعداد بازديدها: 3137
   


 
30 خرداد 1396   
شریعت سرمدی

مشکل الله کرم و انصار حزب الله یا دیگرانی از این دست این نیست که زمان شمشیر و برخورد مبتنی بر محبت را گم می کنند یا افراد مقابل را بی هنگام جاسوس و وابسته به غیر می دانند مشکل اینجاست هنوز افرادی در این کشور در مسند قدرت نمایی یا برخورد خیابانی قرار دارند که خود را صاحب کشور می دانند و سایر ایرانیان را مستأجرانی که حق بیرون راندن و حکم تخلیه شان را دارند مشکل اینجا است که برخی تصور می کنند چون بر مجاری قدرت سلاح و قضا قرار دارند ایرانی تر از سایر ایرانیان هستند مشکل دقیقا در این نکته است که برخی خود و همفکرانشان را خودی و سایر مردم کشور را ناخودی یا بی خودی تعریف می کنند مشکل اینجا است که تصور می کنند تکیه بر ابزار قدرت حکومتی به معنای کسب مشرعیت دینی و قانونی و مقبولیت غیر قابل اجتناب است.
جریانی تصور می کند چون ابزار قدرت حکومت را همراه دارد می تواند برای همگان قانون گذاری کند که تصور می کنند مجریان قانون باید در ضرب الاجلشان و مبتنی بر باورهایی که اینان دارند حرکت کنند فرض کنید هر کس در هر کجا قادر به اتخاذ رفتار مبتنی بر آتش به اختیار مورد تصور این گروه و جریان فکری باشد واقعا تصوری جز شکل گیری گروهکهایی غیر دینی و خشنی مانند نفاق و فرقان دارند؟

تصور می کنند داعش امروز از اعمال حیوانی خود تصوری جز آتش به اختیار حق طلبانه دارد؟ فراموش نکنید سالها است آتش به اختیاران داعشی هر چه خواستند با مسلمانان کردند و آنقدر بر باور و ایمانشان استوار هستند که سالها است ساده تر از آنچه بتوان تصور کرد جانشان را قربانی اهداف و باورهای شان می کنند ندیدید این عناصر آتش به اختیار در تهران با خود و دیگران چه کردند؟
الله کرم تصور می کند با اتکا بر مجاری قدرت رسمی می تواند و وامصیبتا محق است و واویلا که ملکف است در برابر هر آنچه تصور می کند درست نیست به ایستد الله کرم قطعا و بی هیچ تردیدی حاضر است در این مسیر جان را نثار کند اما واقعا تفاوت تصورات الله کرم و آنانکه روز سیاه 12 خرداد تهران را آفریدند چیست؟ انگیزه های هر دو گروه برای خود اطمینان آور مثلا قابل احترام اما مگر تفاوتی در جنس تشخیص ، مسیر شناسی و اقدامشان می توان دید؟ جریان فکری مولد الله کرم به تشخیص و صلاحدید خود عمل کند و اگر مقاومت الزامی مجریان قانون را نیز دید به تکلیف خود عمل می کند سوالی را می توان مطرح کرد اگر مردم مقابل و هدف الله کرم نیز برای دفاع از حقوق مدنی و اجتماعی و شرعی خود متوسل به آتش به اختیار گردد تکلیف چیست؟ اگر گروههای هدف تهاجم جریان فکری الله کرم نیز تصور کنند برای دفاع از حقوق حداقلی اجتماعی مرتبط با زندگی در کشورشان باید در برابر جریان آتش به اختیار به ایستند تکلیف چیست؟ مسئول بروز منازعه ای که هر دو سویش آتش به اختیار را تنها گزینه ادای تکلیف یا ایجاد شرایط امکان زندگی در کشور بدانند چه کسانی خواهند بود؟ مجریان قانونی کشور اعم از قضایی و انتظامی یا امنیتی مبتنی بر قوانین جاری و رسمی کشور موظفند از کدام گروه آتش به اختیار دفاع کنند؟ گروه مقابل چه نامیده می شود؟
ایکاش در روزهای گذشته کسی فقط کسی از هزاران موافق و مخالف آتش به اختیار مورد نظر جریان فکری الله کرم لحظاتی می اندیشید و می گفت که تفاوت آنارشیسم و آتش به اختیار الله کرمی چیست؟ نسبت قانون مداری مورد تأکید امام خمینی(ره) که عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی را حرام قطعی می دانست با رفتار الله کرمی که خود محق تر از قانون و مجریان قانون کشور در رابطه با حقوق اجتماعی دیگران می دانند چیست؟ جریان فکری الله کرم تا کنون برای اثبات حقانیت و صحت تفکراتشان توضیحی به جامعه ارائه داده اند؟ جریان فکری الله کرمی برای برخورد با مفسده ای که تصور می کنند، کدام سند و ادله قانونی و محکمه پسند را جهت رسیدگی در اختیار مقامات و دستگاههای قانونی کشور قرار داده اند که اینک تصور می کنند مثلا قوه قضاییه و نیروی انتظامی و غیره ناکارآمد ، ناتوان یا بی تفاوتند که می خواهند به تکلیف عمل کرده و آتش به اختیار وارد معرکه برخورد مستقیم با مردم یا برخی مجریان قانونی کشور شوند؟ فراموش نکنیم امام خمینی(ره) که همگان به خوبی ادای تبعیتش را بلدیم با تمام باور شرعی به متخلف از قانون فرمودند که شما غلط می کنید قانون را قبول ندارید قانون شما را قبول ندارد.
آقای الله کرم فرمانده با عمر بسیار کوتاه لشگر دوران دفاع مقدس می دانید و می دانیم که روحیه آتش به اختیار شما مربوط به امروز و در تبعیت تکلیفی از فرماییشات رهبری نبوده و نیست که شما و برخی دوستان همفکرتان طی بیش از سه دهه گذشته همچنان و با درک خودتان آتش به اختیار بودید فراموش نکردیم حتما فراموش نکرید در عملیاتهای ابلاغی قرارگاههای عملیاتی و فرماندهی بالادست مبنی بر عملیات یگان رزمی که در اختیار شما قرار داده شده بود چگونه با اتکا بر تکلیف شناسی و ضرورت آتش به اختیار بودن تمرد و سرپیچی می کردید یادتان هست در روزهای سرد کله قندی در برابر همه فرمان حمله را با ایت توجیه که بنظرم عملیات درست نیز تمرد کردید و باعث شکست عملیات و شهادت صدها تن از فرزندان پاک ایران شدید؟ آقای دکتر سردار الله کرم حداقل در دوران دفاع مقدس باور غلط آتش نسبت به عمل و آتش به اختیاری هزینه های بسیاری تحمیل کرد که شهادت مظلومانه گروهی از رزمندگان در مناطق عملیاتی غرب کشور بخشی از آنها است.
نویسنده مطلب نیز با تأکید بر تعاریف خود خوانده الله کرم مبنی بر خودی و غیر خودی یا بی خودی و تفکیک اینکه الان وقت برخورد اینچنینی نیست و الا با اصل برخورد مشکلی نیست با جریان فکری الله کرمی همراه و همخوان نشان می دهد اما واقعا باید ترسید از روزهایی که همه باور کنند که تحقق خواسته ها و باورهایشان جز با تبعیت از رویکرد آتش به اختیار الله کرمی راه دیگری ندارد. راستی مگر خروجیان 88 چیزی جز این تصور کردند؟ آنها نیز تصور کردند که برای مطالبه حقی که برای خود قائل بودند و با اعتقاد به اینکه مراجع قانونی متخلف یا ناتوانند باید آتش به اختیار حق خواهی کنند مگر رهبری بارها و بارها بر آثار و هزینه های زیان بار و غیر قابل جبران چنین رویه غلط ، غیر عقلانی و غیر شرعی تأکید نفرمودند؟ آتش به اختیار آنروز توجه جمعی به موضوعی اجتماعی و جمعی بود حال اگر در برابر آتش به اختیار شما در برابر بخشی از آحاد جامعه که شما رفتارشان را نمی پسندید خانواده آنها نیز که رفتار شما را نمی پسندند متوسل به شیوه مورد علاقه شما یعنی آتش به اختیار گردند تکلیف چیست؟ آقای الله کرم یعنی هر کس قادر بود و توانست سریعتر اسلحه بکشد برنده و محق میدان این کارزار خواهد بود؟
امیدوارم مسئولین قضایی و انتظامی کشور قبل از بروز هر حادثه و اتفاق مبتنی بر برداشت کج از آتش به اختیار نسبت به روشنگری واقع بینانه اقدام کنند امیدوارم از توان و اراده لازم برای تبین حدود اعمال قانون و حدود برخورد با رفتار خودسرانه افراد و گروهها تحت هر عنوان و تیتری اقدام کنند امیدوارم همانطور که در مصاحبه های هفتگی که نمی دانیم بدنبال چه می گردند بی فوت وقت از وظایف ، مسئولیتها و بایدو نبایدهای قانونی خود بگویند؟ امیدوارم به رسم قانون مداری در میدان عمل حضور داشته و از اقداماتی از این دست بازخواست کنند امیدوارم ناچار نباشند بنشینند و در روزهایی که انشاالله هرگز نمی بینیم طرفین مبتلا به آتش به اختیار را مکلف به بازگشت به مدار قانون پذیری کنند.




این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=77163
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.